Jag har slutat jobba sedan vintern 2024. Sätter inte av något sparande alls. Däremot är ju allt kapital på börsen så ett indirekt sparande blir det ju.
Reser, gör restaurangbesök och köper det jag behöver.
Jag har slutat jobba sedan vintern 2024. Sätter inte av något sparande alls. Däremot är ju allt kapital på börsen så ett indirekt sparande blir det ju.
Reser, gör restaurangbesök och köper det jag behöver.
EN sak till, med tanke på både min och mina vänners ålder och olika krämpor tänker jag allt oftare på att livet är ändligt, verkar vara många här inne som inte insett att vi alla ska dö, och mitt mål är i alla fall inte att dö rik, utan nöjd med vad jag uträttat och kunnat unna mig, nöjd med det jag gjort.
Jag vill inte ligga på min dödsbädd och ångra att jag “snålat” hela livet även om jag inte behövt.
Jag har inte snålat, men varit ekonomisk och planerande, och får man väl säga framgångsrik inom de saker jag gett mig in i, och det är väl i och för sig därför jag är där jag är idag, men någon gång måste man ju sluta vara ekonomisk om man vill njuta frukterna av vad man åstadkommit, för mycket av den konsumtion jag genomför idag är ju mer eller mindre onödig - det är bara att konstatera.
Ändå skänker det både mig och andra glädje, det som är själva poängen med den nya livsstilen!
Jag är faktiskt lite stolt över att jag tagit steget.
Och att jag inte hymlar med det.
Ja, bra gjort! Det känns ju som att ju äldre man blir, desto större inre motstånd att ställa om sin livsstil och ändra sina vanor. Härligt att läsa livsglädjen mellan raderna!
Morgonens beställningar:
En hårtrimmer
En hållare för disktrasan som man limmar fast inuti “slasken” så den inte syns från matplatsen
Ett par “kladdblock” för bättre grepp på dartpilarna, man gnuggar fingertopparna mot någon form av “vaxtvål” som ska ge bättre grepp även om man håller löst i pilarna som jag gör när jag kastar som bäst.
En hopfällbar tripod för iPhone, vill kunna filma hur min teknik ser ut när jag kastar dart, och en tripod behöver man ändå lite nu och då. Med fjärrkontroll/selfiefunktion förstås.
Försökte även hitta en miniatyrhörnhylla till dushen, men gick bet. Omöjligt ställa en schampoflaska i tvålhållaren på duschstången, den är rundad i botten, idiotiskt.
Idag ska det komma två paket, och på fredag 3 stycken. ![]()
Sedan sist har jag beställt:
Skyddsöverdrag till vår nya grill Landmann Ball of Fire
En 60 cm eldstadstång som man kan möblera om vedan i eldstaden med.
En Electrolux påslös dammsugare
Extra HEPA-filter till dammsugaren
En “Rullknivslip” med 400 och 1000 korn diamantbrynen
Kreatin som ska hjälpa till att bygga muskler och hålla hjärnan i bra skick på ålderns höst
Ett par nya shorts, vi åker ju snart till huset i Spanien.
Magnesium Glycinat, för bättre muskelkontroll och sömn.
Något märklig tråd….
Pics, or it didn’t happen.
Med risk för att låta negativ eller raljerande, men är det verkligen målet med livet att beställa en massa skit på Amazon vecka ut och vecka in?
Ja, men det är det som är så fint.
Omärkliga trådar är inte mycket att ha.
Jag försöker entusiasmera andra som sparat mer än de behöver, det skänker livet glädje att inte fundera om man ska köpa det man känner att man behöver eller vill ha.
Men jag förstår förstås att det kan framstå både som skryt, och lite nedlåtande mot de som sparar för fullt utan att nå sina mål.
Och jag vill påpeka att det jag beställer som regel inte är skit, utan sånt jag behöver eller vill ha men sånt som jag tidigare sparat in på för att det inte är NÖDVÄNDIGT.
Bakgrunden är att både jag, och andra jag känner som lyckats para ihop en bra slant har svårt att bryta mönstret av sparande, det har liksom satt sig i generna på något sätt att alltid fundera om man inte klarar sig utan.
Värdet på mitt Avanza har stigit med drygt 600 000 inkl insättningar och uttag i år, så att köpa de småprylar man känner att man behöver dränerar ju inte precis kontot, man får köpa mycket bra -att-ha-grejer för att hålla jämna steg med utvecklingen på kontot.
Just nu ligger jag 40 000 kr minus (lite med tanke på pooltak för 117 000 + glasparti för 20 000 + dartanläggning för 24 000 + 50 000 i första förhöjd privatleasinghyra för nya bilen) om jag jämför med “taksumman” som jag bestämde mig för någon gång i mars/april när jag tog beslutet, och jag vet förstås att börsen kommer att få en rejäl sättning i närtid, men med tanke på förra årets resultat i firman så vet jag att det kommer in rätt mycket pengar lite senare i höst, så det finns med i planen att jag tar ett litet förskott i sommar när behoven visar sig.
Och ja, jag hade tänkt bifoga bilder, men webp-bilder som är de vanliga på nätet idag accepterades inte av forumet så vitt jag kan se, att jag ids faktiskt inte sitta och konvertera bilder för att kunna bifoga dem i forumet.
Har väl en del övrigt att anmärka på forumet också, men det är som det är och jag får acceptera att det inte så så lätt att navigera
Finns så vitt jag kan se inget enkelt sätt att se i vilka ämnen som man varit aktiv i det kommit nya inlägg.
Försöker bifoga bilder igen, få se om det fungerar nu.
Förlåt att jag är lite negativ men det vore intressant att höra hur tänker du kring overshoot day?
Hmm, det tänker jag väl inte så mycket på, men jag har jordvärmepump, solceller (15.5 kW) och snart två elbilar, så på vissa sätt drar jag väl mitt strå till stacken.
Jag äger och driver också ett av Sveriges största forum rörande energibesparing, så på det sättet har jag nog bidragit mer till den frågan än de allra flesta i detta forum med tanke på den erfarenhet och kunskap jag och andra delar med mig av i forumet.
De seanste 20 åren har jag gått från ca 32 000 kWh i elförbrukning hemma, till netto ca 12 000 kWh, så på det sättet har jag inte dåligt samvete.
Sen kostar det förstås på med alla flygresor till spanien för oss och våra vänner, men netto blir det nog inte mer än det var innan, bara att vi åkte till andra platser, inte sällan med längre flygresor på våra tidigare semestrar, så även där kanske huset i Spanien innebär en lite lättnad med avseende på CO2-utsläpp, om de nu skulle vara skadliga, är inte helt övertygad om det.
I övrigt så är ju vi i Sverige det enda landet i EU som är CO2-negativa, vi släpper alltså ut mindre CO2 än vi binder upp i mark och skog. (Källa: Eurostat)
Jag tänker dessutom att det är tillväxt, teknisk utveckling, minskad fattigdom och innovation som måste lösa de problem världens klimat och råvarubehov står inför, ser än så länge inget alarmerande med avseende på temperatur, CO2, råvarutillgångar, dödsfall som resultat av klimatförändringar (kyla tar död på fler än vad värmen gör), bränder, översvämningar eller annat, det finns ju otaliga sajter med statisk sedan hedenhös om visar på att i princip allt bara blir bättre med tiden. Sedan finns det förstås ap-nationer där man inte återvinner eller har pant på plastflaskor eller källsorterar, men sånt kan jag nog inte påverka genom minskad konsumtion, det måste regeringar i de olika nationerna ta hand om.
Och ett krav för att det ska kunna göras är att fler lyfts från fattigdom, vilket vår konsumtion kan bidra med, ju rikare en fattig nation blir desto mer pengar kan de satsa på återvinning, källsortering, pantsystem och miljöhänsyn, precis som vi i rika Sverige gjort.
Jag tänker också att ju snabbare pengar omsätts/byter händer, desto mer utveckling, tillväxt och innovation skapas, rikedomarna fördelas också till fler när man har en snabb omsättning av pengar i världen om man jämför med att pengarna sitter låsta på ett bankkonto i tiotals år.
Jämför 100 000 kr som byter händer 10 gånger på ett år, med 100 000 som sitter still på Avanza i ett år, vilken nytta de 100 000 som omsatts 10 gånger på ett år har gjort!
Att köpa en Polestar elbil är också ett sätt att främja den tillverkare som visar mest engagemang i att återvinna och minska på CO2-avtrycken i sin produktion - så där har jag gjort ett medvetet val i viss utsträckning, det är i vart fall ett plus i vågskålen när jag valde bil.
Summa summarum är jag mer orolig för miljön än för klimatet, och jag tror att vi rika som konsumerar över tid gör fattiga nationer mindre fattiga, vilket gör att de kan visa en större miljöhänsyn än de gör idag, i vart fall om de vill prioritera det.
OM man skulle sluta konsumera så blir fattiga fattigare, och det leder till mer miljöförstöring, mer utsläpp och fler krig och svältkatastrofer, ser inte nollkonsumtion som ett mål för mig i alla fall.
Det jag köper tas om hand på ett bra sätt i Sverige i alla fall, så den saken oroar mig inte.
Hur tänker du?
Vilken fantastisk kommentar! Här fanns mycket.
Hmm, ja lite intressant med just Spanien efter sommarens och de senaste årens händelser där…
Kallaste våren på de 5 åren vi haft huset där, och en regnig vinter, men sånt rapporteras det aldrig om, bara när det är varmt, som det varit sen gammalt på sommaren.
Fler som har ac gör att det inte drabbar lika hårt nu som förr.
Om det är något människan är bra på så är det anpassning, däremot kan vi inte styra klimatet.
Flödet av människor går från kallare platser till varmare, inte tvärt om.
Vilken härlig känsla! Hade jag varit där så hade jag absolut börjat ägna mig åt att hjälpa andra, idrottsföreningar som du nämnde, kanske om det finns någon fin hembygdsförening eller liknande.
Finns även fantastiska verksamheter att stötta, två som jag har stöttat när jag kunnat är Ågrenska Stiftelsen som driver ett kompetenscenter för barn med sällsynta diagnoser och funktionsnedsättningar och är helt fantastiskt, samt något som heter Föräldraföreningen för synskadade barn och unga som hjälper barn och unga som är blinda eller svårt synskadade till att få uppleva olika aktiviteter tex segling, teater, skidresa osv.
Sen finns det ju även tex giving people, har aldrig testat men där kan man skicka matkassar eller kläder direkt till familjer i behov. Man kan ju även höra genom tex lokala idrottsföreningen om de vet att de finns några barn som verkar va i behov av stöttning av ny utrustning eller bidrag för att kunna följa med på resor. Katthem verkar alltid behöva stöttning. Guldkant till äldreboenden. Det finns nog hur mycket som helst….
Sådana här kommentarer är så tråkiga. Tråden startades för att diskutera möjligheten att använda sina pengar när sparmål uppnåtts men sen kommer det folk som ska ändra diskussionen till en miljö/hållbarhets-fråga för att driva sin egen opinion och åsikter. Tråkigt. Starta en ny tråd istället där du kan diskutera dina tankar kring sådana frågor.
Vi behöver inte ha åsikter om vad pengarna sedan spenderas på. Om man har hållit i stålarna ett helt liv så har det förmodligen köpts betydligt mindre prylar än vad gemene man köper.
Jag tycker att trådsstarten är intressant och vill gärna höra mer om hur det känns för dig att spendera pengarna nu. Gör dessa inköp dig gladare eller kommer du gå tillbaka till att spara igen om du inte får den positiva känsla du är ute efter? Köp tenderar ju att ge en glädje mkt kort tid för att sedan betyda ingenting eller i värsta fall krävs tid och/eller energi av en.
Du nämnde också att du tänker ge pengar till dina barn och till tex idrottsföreningar. Är det något du har börjat med och hur tror du att sådan användning av pengarna kommer få dig att må?
Avslutningsvis; Grattis till din sons sparresa och Grattis till att ha blivit mer hälsosam med viktnedgången. Låter som att du lever livet! ![]()
Jag tycker det är kanon att ändra på ett mönster man haft i många år, skulle tro att jag började spara strukturerat någon gång runt 2010, så 16 år av sparande för framtiden.
Nu har jag vad jag tror kommer behövas under min livstid utan att jag ska dö pank, även om jag skulle lägga ut 200 000 till 400 000 kr/år på småsaker som man känner att jag behöver, eller som våra barn kanske vill ha eller behöver.
Jag är inte mycket för att skänka till olika hjälporganisationer, många som arbetar i den typen av organisationer lever på pengar som skänks av blödiga typer som tycker synd om katter, hundar, människor i andra länder, och så vidare. Den typen av yrkeshjälpare tycker jag verkligen illa om, jag stöttar hellre familj, vänner, eller lokala föreningar där jag vet att jobben görs ideellt, och för “grannskapets” bästa.
Att beställa småsaker från Amazon mer eller mindre dagligen är kul, och det gör ju livet lite enklare om man har de prylar man behöver hemma när de behövs, så småningom lär väl behoven minska, eller kostnaderna öka om man ska hitta något som man känner att man behöver, men den dagen den sorgen som man brukar säga.
Jag kommer nog fortsätta göra mig av med maskiner och saker som kräver underhåll, service, besiktning och så vidare, så är tidstjuvar och innebär en typ av stress som jag inte behöver i mitt liv, jag har ju trots allt en rätt fin anläggning hemma med pool, biljard, dart, pixxaugn, grill, eldstad, sommarlek-utrustning med mera som man ska hinna både använda, underhålla, uppdatera och utöka - liknande i Spanien, så jag behöver inte mer saker som man måste planera för under stora delar av året och med viss framförhållning. Just nu håller jag på att ta in priser för att permanenta taket över uteplatsen vid poolen, det har vi haft som ett “sommartak” som vi tagit ned på hösten och satt upp på våren på grund av reglerna kring bygglov, men nu med 30m3 “Attefall” så kommer jag under gränsen för vad som kan göras utan bygglov eller bygganmälan, så nu kan vi göra det permanent.
Jag har redan tidigare stöttat idrottsföreningarna i byn (Skidor och fotboll) både föreningen och enskilda med typ 20 000 till 50 000 kr/år i rätt många år, och det lär nog knappast ändras nämnvärt. Barnen har fått dryga 100 000 vardera, och barnbarnen får en slant till jul och när de fyller år, några tusenlappar, de är 1 och 4 och har redan en bra slant på banken, typ 100 000 vardera. (Dottern kommer ha samma princip som vi hade med dem, de lägger alla pengarn barnen får i en gemensam pott som fördelas när den äldre fyller 18 år, lite beroende på hur de utvecklats som människor.
Vi gav våra barn en tredjedel av sparkapitalet när de fyllde 18 år, resten användes för att betala deras studier (Boende, mat och resor hem från studieorten) så de inte behövde låna något under tiden med högre studier.
Det blev t.o.m lite pengar över som jag och min sambo fördelade mellan oss själva.
I vårt fall var det enbart vårt sparande till barnen som sattes i en gemensam pott (barnbidragen).
Men om jag får gissa lär barnbarnen vara miljonärer när de är 18 år, huruvida alla pengar anförtros dem redan i den åldern eller ej är upp till vår dotter och hennes man förstås, den som lever får se. Jag kommer inte bry mig om hur de gör utöver den mall vi gett dem genom vårt handlande när de själva var unga vuxna.
Jag har inga problem att prata om miljö och klimat, men har en känsla av att mina åsikter i frågan kan vara lite kontroversiella eftersom jag inte alls tror på klimatpropagandan annat än som ett sätt att kunna beskatta världens befolkning hårdare, jag ser verkligen inte fram emot ett potentiellt regeringsskifte i höst då alla skatter som går kommer att höjas, inte minst med klimatet som anledning till att klå oss som har pengar på så mycket som möjligt av det vi jobbat ihop och redan skattat för en eller ett par gånger innan det satts in som ett sparande för framtiden.
Däremot är jag bekymrad över hur folk i stora delar av världen misshandlar vår livsmiljö, med sopor, gifter och brister när det kommer till återvinning, återbruk, och rening.
Men den saken verkar inte klimatalarmisterna alls bry sig om.
I trådstarten: Jag vill sponsra föreningar och idrottsungdomar.
I uppföljningen: Jag köper Kinaplast och kapitalvaror bara för att jag kan.
Det synkar dåligt… ![]()
Det ena utesluter inte det andra, som du kanske ser om du läst resten.
Jag sponsar ju årligen schablonmässigt, och är inte knusslig om det kommer en fråga om en projektsponsring, som nyligen när de skulle byta lampor på eljusspåret, jag betalde för 5 strålkastare inkl montering, 5000 kr. Två nya träningsbänkar på gymmet, 12 000 kr, årlig annonsering 5000 kr, matchtröjor mot logga på tröjan och så vidare, det är inga jättepengar men betyder mycket för föreningarna.
Jag har inga planer på att bli någon stor filantrop, utan håller mig mer lokal och bidrar med summor som är rimliga enligt mitt sätt att se det, det är en liten del av det jag lägger pengar på, men kan ju ändå vara värt att nämna, på samma sätt köper jag lotter när de har aktivitetsdagar, inte för 20 kr, utan för kanske 200 kr, även om jag inte är intresserad av priserna på prisbordet.
Någon gång har jag skänkt 1000 kr utan att ta några lotter också.
Lite samma med friskolan, bidrog med pengar, men tog ingen del i ägandet via andelarna som såldes. (Riskminimering).
Har sponsrat skidskyttarna Anna Magnusson, Hanna Öberg och Elvira öberg (Alla från byns skidklubb) i ett antal år, tills de blev som bra att andra var beredda att betala bättre för min plats på skidhållarna, det var dessutom uppgörelsen hela tiden att de när som helst kunde bryta avtalet om någon annan var beredd att betala bättre - tycker det är schysst att agera på det sättet, och på ett litet sätt har jag då också bidragit till att Sverige fått fram ett av världens bästa kvinnliga skidskyttelandslag.
Vet inte vad du menar med Kinaplast, var tror du de saker du konsumerar är tillverkade, t.ex. datorn eller telefonen du använt för att skriva ditt inlägg?
Och som sagt, jag förstår förstås att det sticker i ögonen för en del att se någon medvetet slösa, i ett forum som primärt handlar om att spara och möjligen ha ett samvete som mer eller mindre bannlyser konsumtion, innovation och utveckling av u-länder, alltså Kina som exempel, även om Kina i många stycken kommit längre än västvärlden när det kommer till att bygga ett väl fungerande samhälle utan kriminalitet och skit överallt.
Gissar att många här inne också är klimatalarmister och använder den logiken för att t.ex. leva utan bil, och konsumera så lite som möjligt - inte för att vara snål, utan för att rädda planeten, även om det innebär att man håller fattiga länder och fattiga människor fattiga och utan tillgång till billig energi längre tid än vad som varit nödvändigt om man fortsatt låta pengarna rulla och bidra till tillväxt, innovation och utveckling.
Personligen är jag helt övertygad om att vi kommer kunna anpassa oss till ett förändrat klimat, det har mänskligheten gjort sedan vi kom till, och vi blir allt bättre på anpassning ju längre tiden lider. Det vi nu ser hända med de olika diktaturer som sitter på majoriteten av oljetillgångarna kommer dessutom se till att driva på utvecklingen av alternativa energislag, och då (hoppas jag) primärt mer kärnkraft och bättre och billigare batterier.
Jag köper dessutom inte bara för att jag kan, jag köper inget jag inte vill ha eller behöver, men kan göra det för att jag kan, och vill, och har bestämt mig för att göra det.
Vissa saker är skit, absolut, men det allra mesta av det jag köpt har varit bra grejer som jag behöver och använder.
Det som verkar vara mest osäkert att köpa är nog kläder, har fått skrota tre stycken piketröjor för att de visat fejkade bilder på webben och skickat sånt som inte stämmer överens med bilderna, antingen sett helt annorlunda ut (Tyg och design) men även att storlekarna inte alls stämt med tabellen som visas, hur man nu kan vara så korkad att man anger ett mått, men skickar något helt annat som sedan är billigare att klippa sönder än vad frakten tillbaka kostar.
Vill tillägga att det mesta jag köpt inte är “billigt” heller, jag köper i princip bara sånt som fått bra recensioner och som jag själv tror är bra kvalitet.
Att jag bor i en liten by i Norrbotten gör också att vi bor billigt, betalade 300 000 för huset, men har förstås lagt ned mycket mer än så på huset och utemiljön sedan vi köpte det för typ 30 år sedan, hur som helst har vi varit skuldfria länge, båda har tjänat bra redan innan jag startade eget, så vi har kunnat både konsumera och spara utan större uppoffringar, för tillfället lägger vi väl ca 10 000 på sparande, men numer inte lika långsiktigt som tidigare, nu ska ju pengarna användas om behov eller vilja att konsumera uppstår, istället för att pengarna ska växa och sluta som arv någon gång i framtiden. Våra barn lär inte gå lottlösa när vi dör heller, även om jag sätter sprätt på pengarna som ligger över mitt tänkta “Spartak”.
Och någon gång inom de närmaste 5 åren kommer dessutom spartaket att tas bort så jag kan börja ta ut mer av det jag sparat, när lönen först minskar, för att sedan ersättas av pension vid 64 års ålder.
Räknade för övrigt på det där med pension, och om man tar ut max redan från 64 års ålder så tar det fram till 81.3 års ålder innan man börjar tjäna på att istället vänta till 67 års ålder innan man tar ut pensionen. Jag är högst osäker på om jag är vid liv efter 80, men man vet ju aldrig, hur som helst lär jag nog inte vilja eller orka konsumera speciellt mycket då.
Det finns en sak jag inte kan styra, och det är när Ai-bubblan spricker, och hur man ska kunna skydda sig mot det, just nu har jag det mesta i Investor och Avanza Zero + AP7, men även typ 30% på räntekonton, när det går upp för oss i västa att Kina kan producera Ai till en tiondel av kostnaden lär bubblan spricka, och det blir inte en trevlig syn.
En sak till, det KAN hända att jag bränner pengarna i en för snabb takt för att klara en stor nedgång på börsen med bibehållen tillgång till pengar längre fram eftersom jag inte håller mig till 3 eller 4%-normen, men jag har med den risken i min plan och hoppas att inte bli bitter om allt skulle gå åt pipan och man får klara sig på 25 000 i pension, det bör vi göra, speciellt om vi gör oss av med huset i Spanien, som vi sedan kan leva gott på i några år. Har inga skulder på huset i Spanien.
Fyller snart 61 så det är ju inte många år kvar innan pensionen, eller döden, så de som är 40-50 år kanske inte ska leva som jag, men kan jag vara ett positivt exempel för andra i min ålder som kanske sparat onödigt mycket så har jag väl gjort något bra i alla fall.