Så i princip en Amazon FIRE har du tagit då? , i dubbel bemärkelse Amazonskogen brinner upp medans du köper prylar på Amazon.
How dare you? ![]()
Du gör precis som du vill.
Tycker att ni förminskar nyttan av pengars arbete när de omsätts i form av konsumtion.
Det skapar sysselsättning, ökar skatteintäkter och bidrar till ökad tillväxt och innovation.
Fick ett glatt besked igår, får hämta ut min nya Polestar 2 Dual Motor Long Range (421 hk!) på Torsdag nästa vecka.
En ny era i livet startar, nu har vi två elbilar så vi kan stoltsera med 0 Co2-utsläpp i trafiken i alla fall, och Polestar är det bilmärke som tar miljö och klimat på störst allvar, så jag kan klappa mig på axeln även därvidlag.
Kanske är viktigare att kunna säga när man hamnar i klimatdebatter än den nytta det möjligen gör i praktiken, men det är ändå något.
Jag stöttar också ett företag med rötterna i Sverige, så även där är det ett plus.
Privatleasing, kommer kosta 4800 kr/månad + 50 000 i första förhöjd hyra, 36 månader.
360 kr skatt, försäkring 2700 kr/år.
Får betala för en service efter 2 år, vet inte vad den kostar, men i övrigt borde det inte tillkomma några kostnader.
Om allt flyter på bra och man inte blir blåst på nåt sätt när bilen ska lämnas tillbaks så blir det troligen fortsätta privatleasa en av våra bilar, så det lär bli byte vart tredje år framöver, kul att ha något att se fram emot med jämna mellanrum.
Ska sälja gamla Kia Sportage som jag haft sedan ny, årsmodell 2014, 1.7 liter diesel, 115 hk, hoppas få runt 100 000 för den, räcker till nästan 21 av 36 månadshyror för nya bilen.
Idag blir det besök på mässan “Stora Nolia”, så jag har tagit på mig spenderbyxorna, men ska försöka att inte köpa något onödigt för att blidka er som är skeptiker mot överdriven konsumtion. ![]()
Måste säga, skön inställning, även om jag personligen hade försök konsumera mer tjänster än prylar (även tjänster slukar CO2).
Är dryga 15 år yngre än dig, lär behöva uppgradera boendet en gång till (små barn som delar rum), så får spara på några år till.
Hoppas finna samma känsla en dag i framtiden, att nu är det dags att inte spara mer!
Testa att konsumera annat än kapitalvaror. Då både sätter du människor i arbete, ökar pengaflödet och tillväxten men undviker att stötta högst tveksamma regimer samt totalt förgöra det enda klot vi har.
På måndag får jag ett paket, och på tisdag tre.
Onsdag ska det bytas framruta på gammelbilen innan försäljning.
Onsdag ska vi också lämna in “skolbussen” vi hyr medan vår firmabil är på verkstad (sedn maj) för att få nya bromsar i bak.
Torsdag hämtas nya bilen ut.
En händelserik vecka står inför dörren med andra ord.
Vore intressant att höra om vilka miljörelaterade frågor du är intresserad av, men kanske bara drar igång en orelevant diskussion.
Nu har jag rensat bort klimatdiskussionen i tråden.
Låt tråden hållas till ämnet.
Jag är väl inte direkt intresserad av någon specifik miljöfråga, utan ser väl mest Sverige som ett bra exempel som borde lyftas fram, vi är bra på återbruk, källsortering, återvinning och renlighet rent allmänt, och därför har jag inte heller direkt någon ångest över att konsumera, det som köps av Svenskar tas väl om hand när det tjänat ut.
Så även om jag ororar mig mer för miljö än för klimatet så är även det svårt att påverka, slutar man konsumera i väst så hålls resten av världen fattig i all oändlighet, med krig, svält och elände som följd, ser ingen långsiktigt hållar lösning i att vi i väst skulle sluta konsumera, det man kan göra är väl t.ex som jag, satsa pengar på solceller, batterier och elbilar, det gynnar de som arbetar i fabrikerna, staterna som beksattar både arbete och produkter, och det lyfter över tid fattiga nationer ut ur fattigdom, med allt vad det innebär i form av välstånd, demokrati och större hänsynstagande till både miljö och klimat.
Bara rika länder kan visa miljö och klimathänsyn.
Har just fyllt ett släp med sopor som ska på tippen, 99% återvinns troligen, det mesta eldas upp och ger energi - och det som grävs ned (av det vi kastat) är inte miljöskadligt.
För att återanknyta till ämnet:
Ska kolla på en ny MC-hjälm på Noliamässan idag, har väl inga större förhoppningar om att det ska finnas nåt som passar och som jag tycker är i rätt prisklass, men hoppet är det sista som överger människan.
Robotklipparen är uppdaterad med ny mjukvara, ska starta den och se om den klipper bättre nu, brukar ta rätt vida svängar i invändiga hörn, hoppas de fixat den bristen.