Tänka på pengar för mycket?

Hej allesammans!

Har snokat runt i forumet alldeles för länge, men faktiskt första gången jag gör ett inlägg eller skriver i en tråd :sweat_smile:

Jag tror jag skriver detta framförallt för att få lite stöd/hjälp att tänka, men även för att få lov att skriva av mig.

Sen jag blev 18 har jag haft intresse för sparande och investeringar, det har varit en otroligt stor del av mitt liv sedan dess. Har gjort en resa från enskilda aktier till att börja övergå till indexfonder. Någonstans där i skiftet så hittade jag rikatilsammans, vilket varit en otroligt stor hjälp på vägen!

Men under den senaste tiden så upplever jag att jag tänker på pengar/sparande alldeles för mycket. Tidigare har jag upplevt mig själv som snål, vilket jag gjort mitt bästa för att ändra på. Men numera kan jag ofta känna att jag väljer bort vardagslyx då jag sätter det i relation till vad det hade gett om jag sparat istället. Även flera kvällar där jag kan sitta och tänka på sparande och avkastning timvis. Känner att detta inte är ett normalt beteende men hade behövt hjälp att tänka om.

Mitt långsiktiga mål är finansiell trygghet, men vad det är känns väldigt svårt att sätta fingret på, vilket gör att jag bara fortsätter försöka maxa sparandet…

Har ni några kloka tankar och tips att dela med er av?

7 gillningar

Ett tips är att haka på RikaTillsammans-programmet 2023 som precis dragit igång men som fortfarande är öppet att kliva in i.

Anledningen att jag tänker på programmet är att det låter som att du hade behövt landa i vad du vill att livet, ditt liv, ska vara. Hur ska livet levas? För att sitta och tänka på sparande tycker ju inte jag låter så himla lockande åtminstone (men jag kanske är i minoritet där… :roll_eyes:)

Super bra tips! Har faktiskt funderat på att göra det, men behöver nog bara komma över tröskeln och faktiskt anmäla mig också. Är nog inte helt på det klara kring hur mycket av det emotionella som kommer behandlas i programmet :sweat_smile:

2 gillningar

Hur gammal är du idag? Om du fortfarande är runt 18 år så tycker jag inte alls det är fel att nörda ner sig i pengar/sparande under en period, du har gott om tid att upptäcka vilken relation till sparande du vill ha i livet. Kan vara bra att se det som en resa istället, du kommer inte att ha samma relation till ditt sparande vid 20 års ålder, som vid 30 år, 40 år osv. Bara att du ställer denna frågan betyder ju att du är medveten om att det behövs en balans.

Vad är det för sorts vardagslyx du känner att du väljer bort? Jag tror tvärtom att det kan vara viktigt att så tidigt som möjligt i livet experimentera med vilka utgifter man kan klara sig utan, men man får inte bli dumsnål såklart. Lite svårt att avgöra utan exempel.

1 gillning

Jag tror att det är här skon klämmer. Om du inte har ett tydligt mål så sparar du för sparandets skull. Tipset är att sätta upp ett mål, t.ex. genom att räkna på vad ekonomisk frihet betyder för dig. Är det x miljoner när du är y år gammal? Räkna i så fall ut med en ränta-på-ränta-kalkylator hur mycket du behöver spara. Resten vet du att du kan spendera idag eller inom kort tid.

Sätt upp två hinkar, en för ekonomisk frihet och en annan för vardagslyx. Fyll den första hinken enligt kalkylatorn och den andra med resten. Sedan kan du nalla på vardagslyxhinken med gott samvete när du vill köpa något.

Det är jättebra att tänka på det men låt det inte gå överstyr. Tycker det räcker med att vara påläst och inse vikten av att börja spara tidigt. Du är ung och jag tycker du inte ska lägga allt för mkt tid på att tänka på pengar. Ha kul istället!

Ta dina sparade pengar och dra ut och res och se världen (om du vill det) eller gör nåt annat för sen delen som du verkligen vill. Att börja värdera allt mot vad pengarna skulle kunna göra på börsen kan resultera i ett väldigt trist liv.

6 gillningar

För mig är sparandet en hobby och jag tycker det är roligare att spara än att springa och köpa onödiga saker. Och gillar att tänka på ekonomi och räkna på olika saker. det ger mig kickar som andra får när man köper saker. Vi prioriterar va vi tycker är viktigt. För oss är lyX att köpa bra mat ( svensk, närproducerad ). Att odla, att vara med barnen att känna finansiell trygghet. Och det är oftast inte så dyrt så med ett bra liv får vi en del över.

Tror mycket handlar om att man jämför sig Med andra vi köper saker vi vill ha. Men vi bryr oss inte om att åka på reser just nu, ha en ny bil mm ( även om vi kan boka och åka imorgon)

Det jag tro är viktigt är att man bestämmer va man vill lägga pengar mm på. Och är det spar så är det kanske inte värre än en ny tröja. Men unna sig det man vill själv. Alla är vi olika.

1 gillning

Idag är jag 25 år gammal, så har ändå hållt på med min resa ett tag. Tror absolut som du säger att det kan vara bra att nörda ner sig vid en tidigt ålder. Jag känner verkligen inte att jag ångrar den resan jag gjort de senaste 7 åren, men är väl mer i ett läge att jag vill börja skifta mitt mindset en del. Komma ifrån det läget att man ser potentialen av varje hundralapp, “om jag skippar detta så hade jag haft så mycket att spara istället”.

Det är väl småsaker egentligen, tänkte jag skulle försöka lista ett par exempel, men står bara helt still i hjärnan. Det är kanske mer en mental spärr egentligen, känslan av att jag väljer bort saker. Men nu när jag försöker sätta fingret på det så känns det helt omöjligt :sweat_smile:.

Det kommer definitivt avhandlas eftersom det bildar basen för siffer-biten liksom!

Så gör’t!

Där ligger nog otroligt mycket i detta. Mitt mål i nuläget skulle jag väl säga är framförallt “FI” men kanske inte super mycket fokus på “RE”, men känslan av att möjligheten finns. Har sedan ganska långt tillbaka trackat det mest av min ekonomi i en resultat och balansräkning, och där mäter jag även status på min finansiella frihet. Dvs hur mycket finansiell fri jag är idag, och indirekt även behovet av kapital för att vara finansiellt fri enligt 4%regeln med de kostnaderna jag har. Så målet finns där, problemet är väl att det ständigt påverkas av min kostnadsmassa.

Vi är på en plats i livet där jag hoppas och tror att vi inom en relativt närliggande framtid kan skaffa barn, det kommer ju såklart ändra min och min sambos ekonomiska situation en hel del. Kostnaderna kommer såklart öka, behovet av kapital för ekonomisk frihet kommer öka och därmed även mitt mål förändras. Det är nog framförallt därför att jag fortsätter försöka maxa mitt sparande, då det känns som målstolpen kommer fortsätta flyttas framåt och det blir svårt att sätta en plan…

1 gillning

Fast det där tror jag samtidigt är en tankefälla, för livet ÄR förändring. Punkt. Så, om du tänker att en plan endast kan sättas om du vet målet och målstolpen hela tiden kommer fortsätta flyttas framåt, tja… då är det kanske en för detaljerad plan du tänker dig. Medan det som RT-programmet syftar till är snarare att måla med lite bredare penseldrag, hitta dina grundvärderingar och hur de yttrar sig och sen koppla det till ekonomi, vilket samtidigt ska förstås som att det INTE är detaljnivå vi snackar om. Utan grundbultar i hur du vill att ditt liv ska levas, i stort.

5 gillningar

Det har du helt rätt i, vill nog planera framtiden alldeles för mycket i detalj. Behöver nog finna mig i tanken att det inte är möjligt. En bra start vore nog att sätta upp några egna grundprinciper som fungerar för mig, och låta det vara grunden till mitt framtida sparande. Ett gäng bra grundprinciper bör ju i längden landa i ett good enough resultat, oavsett utfallet.

Tack för alla kloka tankar änsåläge, bara att få lov att försöka sätta ord på det är väldigt bra start för min egen del.

1 gillning

Börja jobba med budget. Avsätt en summa per månad för sånt som är kul, så kan du sätta sprätt på kul saker utan att bekymra dig.

2 gillningar

Vi vet inte hur mycket du sparar och “snålar” nu eller hur era fasta kostnader ser ut, men vad har du för tankar själv om hur mycket kostnaderna kommer öka?

Jag tycker personligen inte att det har varit så fasansfullt dyrt att bilda familj. Om ni inte har räknat med att lägga pengar på en kontantinsats till ett boende (och det är en del av drömmen) så kan jag förstå att den delen är ett jobbigt uppvaknande.

Mitt tips är att fokusera på vilka dörrar ditt sparande har öppnat, och kommer öppna, för dig och din framtida familj. Skifta fokus till vad pengarna kan åstadkomma, utan att för den delen sluta vara sparsam.

Vi har tre barn och ett stort hus, med huslån på 4 miljoner och utgifter på totalt ca 30k/mån. Sparar 20k/mån trots att jag är föräldraledig på heltid för närvarande. Räknar med att vara ekonomiskt fria när yngsta barnet går i högstadiet (om vi vill). Med det vill jag väl förmedla att ens utgifter som barnfamilj mer är en del av ett livsstilsval, än att de av nödvändighet måste öka dramatiskt jämfört med vad man la pengar på innan.

1 gillning

Ett par tankar från en “extremist”.

Först och främst, så kräver dagens komplexa samhälle generellt att du är nära 100% dedikerad/besatt, för att uppnå relativ framgång.

Ett obehagligt, men definitivt faktum i mina ögon. Så var glad att du har förmågan, eller i bästa fall, viljan att vara så intensiv, som du är.
Långt ifrån alla har det.

När sparande/investeringar övergår från nödvändigt ont till nöje, så är det win-win i mina ögon. Jag känner själv ibland ångest över att jag kanske borde lätta lite på intensiteten och gör något roligt också.
Men det är ju detta ämne jag tycker är roligt…?

För mig, personligen, så liknar jag detta ämne lite med gymmet och att bygga en fysik.
Nödvändigt ont i början, avskydde att “behöva” gå till gymmet och ville hellre äta pizza.
Men över tid, så blev det ett nöje i sig och något jag ville göra, istället för att slappa.
Och på samma sätt, så är kontinuitet över tid, viktigare än en kort intensiv period av dedikering.

Är finansiell frihet målet, så är prio 1 de fasta utgifterna och att hitta synergier baserat på dina förutsättningar.
Det finns många sätt att göra “smartare” val, utan att offra vardagslyx.

T.ex. så inte tanken att sälja sin bil och skaffa en cykel, vilket vore ekonomiskt fördelaktigt.
Däremot kan man göra mer eller mindre smart val av bil man använder.

Gällande när man är “i mål” så är det nog ett mål svårt att definera och som dessutom är både rörligt och individuellt.

Ta det lugnt och var glad att du besitter det fokus du gör! Jag tror mer på att för en tid flytta fokus helt, ta bort appar etc. för att sen återbesöka ämnet/intresset.
Snarare än att försöka “späda ut” ditt fokus permanent.
Högst personligt dock.

2 gillningar

I nuläget så ligger jag på ca 40% sparkvot och min sambo på ca 20% i sparkvot, så troligen så räcker det långt och väl för de flesta utmaningarna.

Kanske är min bild av vad det kostar att skaffa barn något förvrängt? Visst finns det en del tumregler kring det, hur mycket bör man beräkna att det kommer att kosta?

På något sätt en lättnad att läsa det du skriver. Känner verkligen igen mig i det du säger, precis som du så är det ett otroligt stort nöje och intresse för mig med sparande, mer än rädsla att jag kanske överdriver?

Efter jag fått reflektera ett tag över vad som skrivits i tråden så känner jag mig ändå ganska bekväma att fortsätta min resa, men att lägga lite mer fokus på att förenkla vissa delar, och succesivt jobba mig fram till mer konkreta mål.

Ska definitivt även fira vinsterna lite mer, något som Jan ofta tjatar om, men betydligt mycket svårare än vad det låter. Drivkraften finns ju delvis för att man aldrig är nöjd, och den vill jag såklart inte tysta ner helt, då kanske jag bara stannar upp helt istället. I slutändan är detta inte ett beteende som jag vill bli av med, verkligen inte. Vill nog bara hitta vägar att tona ner det i vissa lägen.

Otroligt stort tack till alla som hjälpt mig med min frågeställning i tråden! Jag ser fram emot att fortsätta min resa och ta lärdomar från allt som diskuteras i forumet!

3 gillningar

Delmål, inte bara baserade i ekonomi, kanske behövs?

Ibland kostar det att trimma hjärnan eller uppleva en ny plats, nästa delmål kan vara att spara 100tkr på 4 månader.m, t.ex.

1 gillning

Mål kan va bra för att hålla motivationen uppe. Men mål ändrar sig och ibland vet man inte vad det är. Och det är ok. Jag tror det är viktigare att välja riktningen växande avkastning. Sen kan målet för vad den ska gå till ändras mellan återinvestering, leasing av bil, delfinansiering av boende, resor, pension eller vad man vill just nu.

Jag tror oviljan att använda iallafall en del av avkastningen nu är just det som många gånger gör att man tycker sig spara för mycket.

Sen håller jag med tidigare inlägg om att intensitet ofta är bra som en början. Både inom karriär, investering och tränande. Att bygga en bra meritlista, investeringskapital och grundfysik görs lättast med hårt intensivt arbete i början och blir mycket lättare att underhålla om man har en slitperiod början att jämföra med. Då har man flyttat sin tröskel för vad som är jobbigt och det vardagliga underhållet känns lätt.

Med det sagt. Tänk gärna på var du kan spara inkomsten. Men tänk också på var du kan låta avkastningen förbättra ditt liv redan nu. Det ska va gott att va investersam.

1 gillning

Det är normalt att inte vara normal som 18-åring.

Att tänka på ett ämne i flera timmar har nog människan gjort sedan stenåldern. Det är en modern “grej” att säga att man “nördar ner sig” så fort något kräver mer än en snabb kick för att förstås.

Njut.

2 gillningar