Hej allesammans!
Har snokat runt i forumet alldeles för länge, men faktiskt första gången jag gör ett inlägg eller skriver i en tråd
Jag tror jag skriver detta framförallt för att få lite stöd/hjälp att tänka, men även för att få lov att skriva av mig.
Sen jag blev 18 har jag haft intresse för sparande och investeringar, det har varit en otroligt stor del av mitt liv sedan dess. Har gjort en resa från enskilda aktier till att börja övergå till indexfonder. Någonstans där i skiftet så hittade jag rikatilsammans, vilket varit en otroligt stor hjälp på vägen!
Men under den senaste tiden så upplever jag att jag tänker på pengar/sparande alldeles för mycket. Tidigare har jag upplevt mig själv som snål, vilket jag gjort mitt bästa för att ändra på. Men numera kan jag ofta känna att jag väljer bort vardagslyx då jag sätter det i relation till vad det hade gett om jag sparat istället. Även flera kvällar där jag kan sitta och tänka på sparande och avkastning timvis. Känner att detta inte är ett normalt beteende men hade behövt hjälp att tänka om.
Mitt långsiktiga mål är finansiell trygghet, men vad det är känns väldigt svårt att sätta fingret på, vilket gör att jag bara fortsätter försöka maxa sparandet…
Har ni några kloka tankar och tips att dela med er av?