Tankar om den sänkta matmomsen

Va helt vansinnigt mycket folk i “storbutiken” i dag, känns som folk väntat med att storhandla

1 gillning

Det är Påsk i helgen. Just saying. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Jo men dom flesta på jobbet gick tidigare igår “för att handla” så trodde det skulle vara lugnare idag. .
Ser lite löjligt ut i butikerna med alla skumma avrundningar på priserna men man vänjer väl sig med 5.08:- :wink:

1 gillning

Jag var igår och handlade, var mycket då med, typisk lönehelg/storhelg mycket. Tror få försöker tajma en momssänkning som sparar ett par kronor.

Men jag kan ha fel.

1 gillning

Jag ser ofta folk i affären som säger till sin partner typ “skall vi ha kaffe” o får svar “ne det åker vi till Coop o köper det är billigare där”
Så åker folk till flera butiker o jagar priser så tror jag nog dom väntat länge o handla tills denna moms sänkning slog igenom

1 gillning

Jag är som de personerna, storhandlade igår och ”sparade” cirka 25kr mot om jag skulle handlat helgen innan.

Men handlade även helgen innan, så ändrade inte mina planer.

Men med veckans extrapriserna på Willys så sparade jag dock cirka 150kr, så det var värt att besöka Willys även denna vecka.

3 gillningar

Första rapporten

Mer än så. Coop är imo den värsta butiken. Lite smålortigt och sämst ”vibe”. Willys och lidl är ofta lite liknande, men där får man åtminstone lägre priser för den lägre standard på butik. På Coop betalar du lika mycket eller mer än som på Ica eller Hemköp, men för sämre urval, lokaler och känsla.

Att Coop är min närmsta butik är riktigt illa. Får lägga på 500m för att komma till Willys och Ica.

1 gillning

Mina två lokala Coopbutiker är fina, fräscha och har bra personal. Sen har Coop vissa favoritvaror som bara finns där och helt ok kampanjpriser, så småhandlar där då och då. De varor jag köper är på Willys prisnivå, men, i det stora hela så är de 10%-20% dyrare än Willys.

Men för småköp är det ok.

1 gillning

Min butik Coop Vällingby fick ju det här reportaget.

2 gillningar

Så kioskvältare från Aftonbladet. Rekordminskning av matpriser förra månaden. Har alldrig tidigare setts. Bara förra gången momsen sänktes minskade priserna mer. :monkey:

Jag gissar på att nästa månaders ökning kommer att vara rekordhöga…

2 gillningar

PRO:s prisundersökning 2026: Momssänkningen gav effekt

6 gillningar

1 sep 2026 kl 08.40

Utredning: Halverad matmoms fick full effekt

Sänkningen av matmomsen i våras fick fullt genomslag i form av lägre livsmedelspriser, enligt en första delredovisning från Konsumentverket och Konjunkturinstitutet.

När momsen halverades föll matpriserna med 5,5 procent vilket är i nivå med vad den lägre momsen innebär, visar redovisningen som nu överlämnas till regeringen.

De lägre priserna har därefter bestått, enligt de båda myndigheterna.

Resultaten överensstämmer med bland annat Statistiska centralbyråns och branschens tidigare mätningar.

Prisnedgången gäller samtliga livsmedelsgrupper även om det skiljer sig något åt. Mest har oljor, fetter och alkoholfria drycker fallit i pris, medan minskningen var något mindre för kött, grönsaker och sötsaker.

(TT)

Det ser bra ut!

2 gillningar

Kommer bli tufft när den höjs igen..

1 gillning

Vi handlar oftast på Lidl då det är närmst oss. Men ibland blir det handling på City Gross då Lidl inte har allt. Då brukar jag gå högljutt runt och säga att vi handlar det ena och det andra på Lidl istället. T ex potatis för 10kr/kg istället för 30kr/kg osv. Heck, personalen handlar inte ens på CG själva då det är för dyrt även med personalrabatten..

Kommer bli stor misstag att öka matpriser och inflation. Tror inte någon regering kommer ta sån risk.

1 gillning

Det blir lite som ränteavdraget, ingen kommer våga.

1 gillning

Exat så. Ingen har rört ränteavdraget på bolån sen 1991 som sänktes från 50% till 30%.

1 gillning