Tankar om elräkningar och uppvärmningsalternativ

SE2 nytt hus 140 kvadrat med golvvärme nere och radiatorer uppe. Nibe värmepump. Ekonomiläge på varmvatten samt 21 grader inställning.

November 1622 kWh Blev 2400 kronor
December 2014 kWh Vet ej än men kanske 3000-4000 kr

Då har vi ändå släckt alla lysen där vi inte är samt eldat i kamin när det varit -15 till -30.

Ja, fjärrvärmen är ju ett sätt att transportera energi till huset (istället för el till exempel).
Sen behöver man ett system för att distribuera rätt värme i huset (rätt temperatur i vattnet i golvvärmen, rätt temperatur på varmvattnet etc.).

Samma värmepump tar även hand om frånluften för att inte slösa på energi genom att kasta ut varm luft ur huset.

Här är min förbrukning och kostnad för värme och vatten. Det motsvarar 67% av den förhandsdebiterade schablonförbrukningen. Den verkar de flesta ligga under enligt den listor jag sett tidigare men jag ligger nog mer under än snittet. Den här kostnaden är fram till augusti 2021.

Detta måste ju med för att kunna jämföra med andra.
Gemensamma system kan dessutom vara mer effektiva så du kan säkert få bättre siffror än andra pga det. Men svårt att avgöra eller yttra sig om det utan att vara insatt.

Det klart man kan gå full retard inklusive bära termobyxor inomhus och duscha på jobbet för att få ner elräkningen.
Själv accepterar jag att det just nu kostar vad det kostar, som tur är har vi råd med det och behöver inte gråta ut i pressen under parollen “vem ska ta ansvar för det här nu då”. Det räcker att komma ihåg det till det är valdags.

5 gillningar

Va?! Vatten för 8 kronor kubiken! Här (Kungsbacka) kostar det drygt 28.

This is where they bet on the wrong horse…

1 gillning

Det är absolut viktigt att känna till historien.

Men samtidigt… Oavsett om Statens råd var vettigt eller inte så har världen utvecklats under de 40 år som har gått sen rådet gavs. Det är inte rimligt att förvänta sig att ett råd ska vara giltigt i all evighet. Man har ett ansvar som fastighetsägare att göra vissa uppgraderingar efterhand som världen förändras.

3 gillningar

Jag kan också känna en rimlig grad av sympati med äldre personer som så att säga blivit lurade av staten. De personer som lyfts fram i media har dock inte hört till den kategorin utan varit yngre som köpt den här typen av hus långt senare. Någon kan förstås, hypotetiskt sett, ha ärvt sitt hus men det är inget som har framgått.

Eftersom det var väldigt länge sedan de här ”råden” var aktuella finns det ju på de flesta håll en mängd hus av både äldre och yngre modell som är fria från den här sortens defekter.

Problemen är att staten är inkompetent och sumpat vår elförsörjning. Och att folk inte har marginal att klara oförutsedda utgifter. Det sistnämnda ligger dock halvt på staten med. Eftersom det ingår i strategin att föra en politik som håller nere folket, så att staten kan spela hjälte och komma till undsättning (med bidrag till att betala skatten, fantastiskt).

Och ja, om någon undrar så är det sossarnas fel den här gången med.

3 gillningar

Jag känner enorm sympati för de som har begränsad eller ingen förmåga att öka på sina inkomster för att hantera snabbt ökande kostnader.

Men jag tycker också att det blir lite hopplöst att så många tar så mycket för givet… som mest har vi i Sverige ett kWh pris på ca 2,80 sek just nu. Det är lägre än flera länders genomsnittspris för ett år. Och i norra Sverige har man pga av kylan behövt att betala motsvarande summor varje år som de i södra Sverige nu gråter över.

Och man har ett ansvar för att bygga en ekonomi som på sikt klarar höjningar i de fasta kostnaderna. Vi har i princip ingen fastighetsskatt, sjukt låg ränta samt ränteavdrag, i många fall låg eller ingen amortering och ett genomsnittspris på el som är ganska ok. Därtill är standarden på bostäder väldigt hög och det finns en mängd avdrag för de som önskar renovera. Det borde gå att bygga en rejäl buffert med dessa extremt gynnsamma förutsättningarna -annars konsumerar man för mycket eller bor för dyrt.

En del av de som verkligen ylar är lite av samma personlighetstyp som kör den klassiska:
”Hur kan man prioritera karriär och pengar framför baaaarn??!1!!”, följt av ”min pension räcker inte, alla borde få garantipension på 24000!!!”

Men här och nu är det så klart väldigt synd om de som faktiskt sitter hemma, antingen på ålderns höst eller med små barn, och bävar för när räkningarna börjar trilla in. Då hjälper det inte att man borde bundit elpriset när det var lägre för nu kan de inte göra något.

6 gillningar

Fast i ärlighetens namn var vi över 6 spänn i december. Man absolut. Imorgon faller det till normalnivåer.

Visst betalar de mer för elen, men har å andra sidan mer sällan eluppvärmda hus. Att de kostar en bråkdel är kanske också en bonus. :slight_smile: Vi kanske ska höja fastighetsavgifter med 500% nästa vinter för folk i norr. Jag säger inte att det här bidraget är rimligt, bara att man inte kan använda sådana argument.

Medhåll till fullo! Därför gnäller vi väl snarast på den idiotiska implementationen.

Fast då har ju även dessa gjort fel i kalkylen. De har inte byggt den där ekonomin.

Sedan finns alltid de som tycker annorlunda för att det gagnar dem själva. Jag tycker t ex det ska vara straffskatt på privatresor med flyg, halverad fastighetsavgift för ensamhushåll, högre produktionspris på grön el etc. Men det gagnar ju mig. Jag fattar att andra tänker annorlunda.

Passar inte skorna får man prova ett annat par. Att köpa en dyr villa idag och göra det med noll och inga marginaler är faktiskt att likställa med naivitet eller dumhet. Klart att man måste ha marginaler i sin ekonomi, annars skulle man gjort som Niklas Wahlgrens karaktär Kim i “G” och “tänkt på det liiiiiiiiiiiiiiiteee tidigare”.

(Jag höll alltså mest med, om det inte framgick.)

2 gillningar

6 spänn är såklart svidande. Vi har rörligt och jag har aktivt valt att blunda för fluktuationerna. Vi kommer antagligen tjäna på det i långa loppet men vi kan väl lugnt säga att vi har hållit oss förbannat långt bort från tropisk hetta i vårt hus. :cold_face::money_with_wings:

Jag tycker man kan känna sympati för de syndare som sent vaknar till förbannat dyra morgnar, även om jag samtidigt anser att det är lite av ett kollektivt tankefel att alla i det läget ylar om dummaste staten.

3 gillningar

Helt rätt. Att köpa ett hus med direktverkande el och inte göra något detta är/var inte speciellt smart.

2 gillningar

Min gissning är att många av dem som köpt/köper hus med direktverkande el hör till någon av två kategorier:

1. Personer med begränsad ekonomi som inte har råd med ett “normalt hus” eller med ordentligt underhåll heller, för den delen.
  2. Personer som bara inte har koll alls.

Säkert har många kamin, luft-luftvärmepump eller andra komplement till de direktverkande elementen. När jag själv tittade på hus i västra Stockholm för ett antal år sedan såg jag en hel del exempel på sådana lösningar. Att sätta in ett vattenburet värmesystem i ett befintligt hus är en väldigt dyr historia. Olika komplement har så långt setts som det mest realistiska alternativet.

Staten skulle förstås kunna tillhandahålla någon form av konverteringsbidrag, på samma sätt som man gjorde med värmepumpar när de kom på 80-talet. Risken är dock att många av de som bor i sådana här hus har begränsade förutsättningar för att göra större investeringar, även om det skulle subventioneras. Om man har mer relevanta ekonomiska förutsättningar för att bo i hus och underhålla det så har man sannolikt valt en annan typ av hus från början.

Eller personer som undertecknad, som valt att bo i ett vackert område där lejonparten av husen är byggda under direktverkande elens guldår.
Det handlar i mitt fall varken om bristande koll eller begränsad ekonomi, lika lite som ditt val att bo i radhus behöver göra det. (Personligen hade jag hellre varit utan rinnande vatten än att inte ha mina egna fyra väggar…)
:nerd_face:

1 gillning

Ja, det finns mycket att göra. Har själv besökt ett äldre par som bor i ett äldre hus, där man saknade diskmaskin. Det gick åt kopiösa mängder varmvatten bara till att skölja disken.

1 gillning

Exakt så. Mitt “gipstält” från '75 köptes med elelement som enda värmekälla. Men en luftvärmepump med dubbla inomhusenheter kostar ju inte skjortan och installerades snart. Numera kör jag enbart pumpen och använder element nå’n enstaka gång om det dyker neråt -10 och man inte vill frysa av kroppsdelar i t ex badrummet. :rofl:

Jag får känslan av att de av mina grannar som inte bytt än sitter och surar nu. Men har man ett hus värt fem miljoner så tycker jag en värmepump med installation på kanske 0,5% av fastighetsvärdet är en god investering. :slight_smile:

1 gillning

Jo, kloka tankar. Samtiidgt är effektiviteten i en luftvärmepump inte jämförbar med bergvärme så även du lär ju ha drabbats av elprischocken. Sedan är ju allt relativt.

1 gillning