TCO kalkyl som inkluderar sprĂ€ngning med dynamit 😂

Undrar hur kalkylen ser ut för denna bil, tror ni att han rÀknade in dynamiten i TCO:n? :rofl:

1 gillning

Tips om bilar du inte ska vÀlja :grimacing:

Sen Àr ju frÄgan om man ska vÀlja de som vÀljer att Äterkalla och ÄtgÀrda problem, eller de som (eventuellt) Äterkallar sÄ lite som möjligt trots att det kanske finns problem.

3 gillningar

Har @janbolmeson sprÀngt sin tesla ocksÄ eller Àr han nöjd med den tro.
Vill ju minnas att det var lÄÄÄnga diskussioner innan bilköpet blev av. Sökte upp trÄden och den var lÄst och det fanns en lÀnk till denna trÄd.

Finns det nÄgon annan trÄd dÀr Jan reflekterar nu sÄhÀr ett tag efter köpet om det var bra köp, mindre bra köp osv. Vilka kÀnslor finns kvar kring bilköpet och vilka har svalnat. Hur nöjd han Àr med tesla osv, vore ju lite smÄskoj att lÀsa om.

1 gillning

Det har kommenterats i vissa podavsnitt om hur nöjda de Àr.

Men skulle de inte fÄ en annan model av Tesla i Juni-Juli som @janbolmeson mycket ellre ville ha?

Edit: Jag kom ihÄg rÀtt men med fel tidsintervall.

Avbokade Model X dÄ vi Àr sjukt nöjda med vÄr Y. Dumt dÄ vi förmodligen kunnat sÀlja den för mer Àn inköpspris dÄ begagnatmarknaden just nu Àr bananas. Har till och med fÄtt erbjudanden frÄn andra företag att de vill köpa den.

FrÄgan att stÀlla sig Àr ju om den Àr vÀrd typ 8000-10000 sek i mÄnaden och vad alternativet skulle vara. Om jag ÀndÄ ska lÀgga 5000 sek / mÄnad som vi lade pÄ v70 sÄ Àr det vÀrt extrapengarna för en elbil absolut.

Men vi Àr jÀttenöjda och kommer behÄlla den. :slightly_smiling_face:

Med riskför att starta en ny janbytabilmastodonttrĂ„d, men en MG5 skulle bli betydligt billigare om kravet/önskemĂ„let ”bara” Ă€r familjeelbil typ kombi :wink:

2 gillningar

3070 sek/mÄn privatleasing?

Jo, men MG:n vinner ju inte vid starter vid trafikljusen :rofl:
Den Àr inte lika cool.
Den Àr inte lika fin pÄ uppfarten.

Sorry Carro/Jan :speak_no_evil::innocent:

1 gillning

Kan du inte göra en review pÄ i den, köra runt den, visa funktioner och kanske diskutera bilar och alternativ med @Skogstomten :wink:

1 gillning

Haha, @Skogstomten om du Àr i nÀrheten sÄ Àr jag pÄ. :joy:

@janbolmeson Klart vi spelar in en review! Jag svĂ€nger gĂ€rna förbi nĂ„gon gĂ„ng efter 7 augusti sĂ„ gör vi en 1-Ă„rskontroll som hos tandlĂ€karen :crazy_face: DĂ„ kan vi prata om sjĂ€lva bilen, era förvĂ€ntningar/fasor inför och efter köpet och dessutom kolla pĂ„ hur ekonomin ser ut efter 1Ă„r. Jag har ju dessutom en del intressanta saker att prata om efter ca 200 rĂ„dgivningsmöten senaste Ă„ret. Kör ju sjĂ€lv ocksĂ„ Model Y LR nu och ”Mini” som vi adopterade hĂ€romdagen.

AngÄende ekonomin pÄ MG5 Àr det troligtvis bÀttre för just er med Finansiell leasing pÄ företaget (4%) företagsrabatt.

Med vinterdĂ€ck =(429900+13500)x0,96 =421 230. Lev fortfarande dec just nu -70000kr i bonus. DĂ„ har ni gett 351230kr. Sen lite 1/2-momslyft pĂ„ leasingsvgifterna sĂ„ Ă€r ni redan efter ett drygt 1/2-Ă„rs Ă€gande nere pĂ„ att ert bolag betalt 340000kr för den. Samtidigt ligger nog ”marknadsvĂ€rdet” pĂ„ en MG5 pĂ„ mer Ă€n 340000kr nĂ€sta sommar enligt min bedömning.

SĂ„ ni skulle nog kunna köra den vĂ€ldigt billigt med den tidshorisonten sĂ€rskilt om ni sĂ€ljer er Model Y nu. Fick sjĂ€lv 165000kr MER :partying_face: för min EV6 efter 1500mils körning Ă€n ”inköpspriset” för mitt bolag nĂ€r den sĂ„ldes för tvĂ„ veckor sen. SĂ„ er Model Y fĂ„r ni nog igen större delen av pengarna för :wink:

Vet inte om du vill veta hur mycket du skulle kunna spara i mÄnaden pÄ en MG5 jmf med kalkylen vi gjorde sist pÄ er Model Y. Gör man istÀllet en normal 3Ärs TCO-kalkyl pÄ en MG sÄ kan vi sÀga att det blir ungefÀr xxx :flushed: :scream: :cold_sweat: (Svaret lÀngst ner i inlÀgget om du törs kolla :wink:)

(RÀknar jag snabbt skulle du spara ungefÀr 150000kr NETTO pÄ tre Är med en normal kalkyl jÀmfört med den TCO vi gjorde dÄ :scream:)

5 gillningar

Haha, du Àr vÀlkommen. LÄt oss bara synka datumet. :slightly_smiling_face:

Återkommer pĂ„ mail :+1:

Erik, har du nĂ„gon koll pĂ„ om det Ă€r pĂ„ gĂ„ng nĂ„gra fler auktoriserade MG-verkstĂ€der uppĂ„t landet? Är vĂ€ldigt sugen pĂ„ en MG5 men har inte lust att Ă„ka ner till Stockholm för att serva/reparera! Kommer bo i JĂ€mtland nĂ€sta Ă„r!

Enda jag hört/lĂ€st var att de eventuellt har UmeĂ„ pĂ„ gĂ„ng tror jag. Inte hört nĂ„got om Östersund eller Sundsvall som vore tvĂ„ naturliga orter.

1 gillning

Tack, har hört samma och det kÀnns alldeles för lÄngt, sÀrskilt med en ny/leasad bil. Synd! Annars hade jag slagit till pÄ MG5 direkt innan den ocksÄ gÄr upp i pris!. Enormt trÄkigt att eniron just ökat sÄ mycket ocksÄ. Blir att behÄlla min gamla dieselbil nÄgra Är till kanske.

FÄr man vara med pÄ trÀffen? Dock ingen Tesla, men kan komma med en Etron och en I3s