Teckna Estea

Vad tror ni om Estea som kan tecknas på t.ex. Avanza? Sista dagen på måndag. För att sälja första dagen.

Det är en obligation. De har gjort en knepig upplägg. Det är kanon som riskjusterad investering som du kan lätt behålla i åratal dock så är det kass avkastning i dagens lågräntemiljö.

Jag skulle definitivt inte teckna för att sälja första dagen. Hellre köper jag tesla då…

Men då du har avanza och vill teckna bostadesrelaterat i syfte att sälja direkt kan jag rekommendera offentliga hus. Där har jag tecknat som fan på olika depåer och kf /isk. Den tror jag på, tyvärr blir den väl övertecknad…

Tack för svaret. Förstod att det var något annorlunda, men inte hur. Har inte sett något skrivet om dem inför emissionen.

Tänkte också på Offentliga hus. Verkar som mer klassiskt upplägg.

“Jag skulle definitivt inte teckna för att sälja första dagen”

Varför inte teckna för att sälja första dagen, dvs. varför tror du inte att det går upp? Känner mig själv tveksam, då det inte verkar vara en regelrätt emission.

Nu är jag ute på tunn is, men vad jag förstår får man i princip 2,2 % rabatt på 10.140 kr, vilket motsvarar 223 kr.

För obligationer är minimicourtaget 99 kr på Avanza. Så med dessa siffror får du totalt 124 kr i vinst om du säljer första dagen och inte tar hänsyn till någon annan information.

Men, de 2,2 % som uppges i prospektet baserar sig på en kurs från 2020-06-30, så du behöver vara kompetent nog att förstå hur obligationsmarknaden har utvecklats sedan dess och göra din egna beräkningar av aktuellt värde.

I princip handlar upplägget om att du lånar ut dina pengar till 4 % ränta (kanske mer om det går bra för bolaget), men tar samtidigt risken att företaget ställer in betalningarna eller går i konkurs och hela din insats går förlorad.

Sannolikheten för att marknaden vill betala oväntat mycket pengar för att få 4 % ränta (plus kanske eventuellt mer) är inte lika stor som att några tror att en aktie har en strålande framtid som andra ännu inte sett potentialen i.

Det kan dock vara så att professionella bedömare tror att bonusen utöver 4 % kan vara värd att betala extra för, och kursen går upp en del på noteringsdagen. Det finns trots allt ett inslag av aktie i den här obligationen, eftersom man får del av vinsten.

Min personliga slutsats som småsparare är att det är mycket jobb att sätta sig in i upplägget för att eventuellt tjäna någon eller några hundralappar. Det finns roligare börsintroduktioner att spekulera bort sina pengar på.

Min generella inställning till företagsobligationer är att man måste ställa sig frågan:
Varför lånar de inte av banken i stället - det är ju mycket billigare?
Om inte banken vill låna ut sina pengar till företaget, vad är det du vet som inte banken vet och gör att du vill låna ut dina pengar?

Det kan finnas bra svar på dessa frågor, men det skadar inte att tänka tanken.