Teckningsoptioner vid börsintroduktion

Hej!

På onsdag ska jag delta vid en börsintroduktion där jag även får teckningsoptioner (TO). Jag har ingen avsikt att behålla aktierna eller teckningsoptionerna, utan planerar att sälja dessa på dag 1. Det är dock första gången jag kommer handla med teckningsoptioner och jag ett par frågor angående dessa:

• Fråga 1: Hur fungerar handel med teckningsoptioner? Kan man sälja teckningsoptioner på dag 1?
  • Fråga 2: Finns det någon konsensus inom forskningen för hur teckningsoptioner vid börsintroduktioner bör hanteras?

Tack för alla svar!

Jag har tyvärr inte läst någon forskning på just teckningsoptioner så vågar inte säga något specifikt om det. Ofta går det att sälja teckningsoptionerna direkt, men det kan regleras med avtal så det finns ingen generell regel.

Sedan är det ofta dålig handel med teckningsoptionerna så rätt ofta blir de felprissatta - både upp och ner - så det gäller att ha lite koll på till vilket pris man säljer dem.

Lycka till!

Beroende på hur många TOs man har så kan det även bli väldigt dyrt att sälja dessa, minst är 19kr har jag för mig om man har lägsta courtageklassen.

Håller helt med, det rör sig ganska mycket då små summor kan flytta kursen väldigt mycket, man brukar kunna göra bra klipp ibland men även kunna sälja för billig eller köpa för dyrt om man inte helt har koll på hur man ska räkna ut värdet på teckningsoptionerna.

Som ett bevis på att jag har alldeles för mycket tid över beslutade jag mig för att försöka ta fram en ekvation för att beräkna värdet av en teckningsoption. Med respekt för att detta förmodligen var en väldigt dum ide presenterar jag ändå mitt resultat för allmän åskadan :D.

I grundversionen tänkte jag att värdet av teckningsrätten är värdet av aktien (efter utspädning) - priset enligt teckningsrätten

Y = Värdet av en teckningsrätt
X = Värde av aktie (något förenklat, ska egentligen vara värdet av en aktie efter utspädning)
Z = Optionspriset

Ekvation 1: Y = (X-Z)

Jag utvecklade detta till att även alternativkostnaden bör räknas in, d.v.s. kostnaden för att pengarna är inlåsta i teckningsoptionen till och med teckningsperioden.

Jag har utgått från förväntad avkastning i en normal indexfond = 8% per år eller 0,64% per månad.

Alternativkostnad = A
t = tid till teckningsperioden.

Alternativkostnaden är lika med förväntad avkastning förväntad dvs:

A = Y*1,08^t-Y = Y(1,08^t-1)

Om vi infogar detta i ekvation 1 får vi:

Y = X-Z-A = X-Z- (Y*1,08^t-Y ) = X-Z-Y(1,08^t-1)

Jag flyttar Y från högersidan i ekvation till vänster:

Y+Y(1,08^t-1) = Y+Y1,08^t-Y=Y1,08^t=X-Z

Y=(X-Z)/1,08^t

dvs.

Värdet av en teckningsrätt = (Värde av aktie - teckningspriset) / 1,08^tiden. Tiden är i år.

Denna uträkning är förmodligen helt värdelös, för jag inser att jag gör ett antal antaganden som inte riktigt stämmer med verkligheten. Jag skulle även vilja lägga in en riskfaktor, för att ta i beaktning risken av att pengarna är låsta i ett enskilt bolag.

Men nu till det roliga, stämmer mitt tankesätt för att bestämma värdet av en teckningsoption någorlunda med verkligheten?

1 gillning