Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie

Hej!
Tycker ingen nämnt en viktig risk med upplägget 100% tesla. Ponera att det stämmer att bilar blir självkörande och att Tesla får en mycket stor del av den marknaden med mycket goda marginaler. Vad händer då? Vilken marknad pratar vi om? Kanske, en marknad där det kanske behövs 5-10% så många bilar enligt vissa bedömare. Anledningen är att bilen även skapar trängsel i de mer och mer urbana städerna o världen. Självkörande bilar fullt ut kan då innebära betydligt fler bilresor (taxi utan förare) med betydligt färre bilar pga effektivt utnyttjande. Ponera även att dessa självkörande bilar är upphandlade med prispress då de inte ägs av en individ.

I slutändan kan det alltså riskera att bli precis som Tesla drömmer om: en hög marknadsandel och hög tillväxt men på en krympande marknad. Historiskt har det varit svårt att förstå hur nya saker ska utveckla sig (lyssna tex på Warren Bufett på Berkshires stämma i våras om radion och bilar). Som jag förstått det: Alla trodde radion skulle bli jättestor (rätt) och många investerade i de ledande radiotillverkarna, men den blev så populär att produktionskostnaderna gick ner vilket öppnade för fler aktörer, vilket pressade ner vinsterna. Motsatt trodde få att folk skulle betala 10000 kr för en telefon med ett äpple på.

Min take på det är att det är svårt att räkna med alla omvärldsfaktorer. Kommer elbilar bli billigare med sämre marginaler? Kommer det uppstå ett läge när globala bilmarknaden minskar? När?

Så om teslaaktien blir fantastisk i framtiden och även ger 300 ggr pengarna kommande tio år är svårt att veta. Men om den gör det så räcker det nog att ha en del av sina pengar där. Finns ju även andra trender och bra bolag att diverifiera mot om man inte vill gå på globalfondsspåret.

Tack för att du vågar dela din investeringsstrategi

Blev min första post här.

16 gillningar

Grattis alla Tesla ägare. Haha. Så här ser verkligheten ut om ni läser länken nedan.:joy::+1:. Det skiljer sig lite från RT modellen. Tänk vad bankerna tjänar i courtage bara på en dag :thinking::face_with_hand_over_mouth::+1:. Många vill bli rika ganska omgående. :face_with_hand_over_mouth::thinking:

Om man har Avanza ZeroAvanza har man bättre riskspridning än majoriteten av alla småsparare :thinking::face_with_hand_over_mouth::+1:.

Här skriver vi om det räcker med 1500 st aktier eller 2000 st aktier. Helst ska man ha 6000st aktier och lite till annat i portföljen :joy::joy::face_with_hand_over_mouth::tada::grin::+1:. Nästan bara högrisk aktier i december. Mycket sälj/köp. Bra för banken i alla fall :+1:

Eftersom en förutsättning för second level-thinking är att vara ordentligt påläst så är det förstås viktigt att ta del av olika källor kring hur bra Teslas teknik är hur hur väl de fungerar som företag. Det vore ju minst sagt riskabelt att exempelvis gissa att de nog är bättre än konkurrenter som man inte läst på om, eller att grunda sin bild av Tesla på Tesla AI Day, som är ett reklamevent avsett att få företaget att se bra ut. Förutsätter att trådstartaren har gjort sin läxa, men om någon annan som inte har gjort det snubblar in i den här tråden så bjuder jag på länkar till ett par lite mer kritiska röster:

5 gillningar

Två frågor från mig… :grin:

1. Det är en sak att samla in mycket data och en sak att samla in rätt data. Vad får man bäst data för självkörande modeller? GPS position på en iPhone eller sensor data ifrån en bil? Eller missförstår jag vad du menar som big tech? Menar du alla amerikanska bil företag? I så fall ser jag inte varför GM skulle ha så mycket bättre data än någon annan? (Jag exkluderar uppenbara Tesla nu).

2. Gör inte de flesta big tech bolagen stora delar av infrastrukturen för bearbetning av data tillgänglig för konsumenter? Konkurrensen är ju väldigt stor här.

1 gillning

Jag tycker fortfarande någon skulle dra Tesla inför rätta då de i över fem år sålt autopilot i sina bilar, utan att kunna leverera på sitt avtal… Sen kan dom skylla på vad dom vill… Även marknadsmanipulation på BTC borde dom åka dit på om det visar sig att dom tjänade en enda usd mellan tiden dom sa att Tesla skulle börja ta emot bitcoin som betalningsmedel tills dess de drog tillbaka det pga miljöhänseende… Som om Musk å co inte visste energibehovet i BTC innan dom gick ut med första nyheten…
Som bil tycker jag den är helt ok, men det finns verkligen finare bilar hos andra tillverkare i Model X och S prisklassen…
Som aktie anser jag den sjukligt övervärderad…

5 gillningar
  1. Men en iPhone ser ju inget utanför bilen, hur kan det vara lika bra?

2. Jag pratar nästan veckovis i alla fall med Microsoft och Google eftersom de hostar allt vi har i princip och jag upplever det inte som att de sitter och håller på massa verktyg. De skyndar sig ju konstant med att få det senaste för att vinna marknadsandelar (antar att Amazon gör det också). Microsoft har ju en väldigt stor del av sin data infrastruktur, ML osv i Azure som vi använder dagligen, kanske inte så mycket google eftersom utbudet inte är lika starkt där.

Men då menar du att det som big tech tillgänggör i cloud inte är alls samma som de själva använder? Jag hade en annan uppfattning men är ju väldigt intressant om det alltså inte är så. :eyes:

Sensorerna kan säkert vara likvärdig i kvalité men de borde inte vara tillräckligt många och på rätt saker för att kunna dra slutsatser ifrån?

Om bilen bromsar men man vet inget om vad som händer utanför kan man ju inte direkt dra någon slutsats om varför den stannade?

Att bara kolla på vart fordonet är och skillnader i acceleration kan väl inte vara tillräckligt?

En modell för självkörande måste väl ha många fler datapunkter för att kunna göra adekvata beslut?

1 gillning

Kineserna är väl knappast små i datainsamlingsbranschen heller?

Dessutom kan de bygga lättare och billigare bilar. Frånsett Tesla känns inte den amerikanska bilmarknaden särskilt fräsch och progressiv.

Youtube-algoritmen tog hen…

3 gillningar

Jag har kört endast tesla i snart 3 år. Men aktien håller jag mig långt ifrån :joy:.

Älskar såväl bilen, som aktien och Elon. Hoppas verkligen dom fortsätter tänja på gränserna och lyckas i sina visioner. Men skulle nog mycket till för att jag skulle överväga stoppa mer än någon enstaka procent av mitt kapital i aktien. Jag är alldeles för mån av att behålla mina pengar för att utsätta dem för en så onödig risk.

Vill man bli rik, räcker det att spara med lagom hög risk.
Vill man bli snuskigt rik genom investeringar måste man acceptera mycket hög risk. Det innebär samtidigt att man måste acceptera att chansen att lyckas är ganska liten.

2 gillningar

Du är lite för safe. Själv kör jag 90/10 på tesla/bitcoin

5 gillningar

Elon Musk har många fler floppar än vinster i sin historik. Elbilar har garanterat en framtid, men Musk-bubblan kommer troligen brista. Han är under rättegång för hans fuffens-affär med Solar city och dess försäljning till tesla. Tesla trucks, full self-driving, hyperloop etc är bara början på vilseledande löften som aldrig kommer komma. Och som enligt löfte redan skulle vara här. Musk är mer lik Elizabeth Holmes är en riktig entreprenör.

9 gillningar

Tycker det var en kul tråd du skapade Ratatata! Framförallt i ett så här försiktigt sällskap. Responsen var lite klen kanske, men jag håller med om att man alltid ska vara försiktig så du inte innesluts i en TSLA-nyhetsbubbla på Youtube och Twitter.

Det jag tycker är intressantast att fråga sig är varför man ska jaga lägsta fondavgifter och indexfonder när man kan investera i ett företag som omkullkastar två av de största branscherna i världen; transportsektorn och energisektorn.

Titta på deras produktionskapaciteten 2022, senaste versionen av Full Self Driving, marknadens investeringar i storskalig energilagring/stabilisering av stomnät, deras vertikala integration från råmaterial till batterier till bilförsäkring, installationen av egenutvecklade kompakta högvolyms produktionslinor för battericeller i direkt anslutning till fordonsfabrikerna, appförberedelser för ride-sharing, ständigt ökade produktionsmarginaler, förtida återbetalningar av kvarvarande lån, 4 dagars färdigvarulager, mm.

Detta är inget man skakar av sig med argumentet att man inte gillar Elon Musk och att vi inte är på Mars trots allt tvittrande.

De är i en fantastisk bra marknadsposition just nu. Jag tror att det kan vara en väldigt bra långsiktig investering om än volatil även om man hoppar på nu. Var och en får göra sin hemläxa innan ni investeringen dock.

4 gillningar

Även om man räknar in allt det och p.g.a. det förväntar sig en tillväxt YoY på 50% i 10 år så har du bara ca 7% avkastning på kapitalet från nuvarande marknadspris. I enlighet med det överslag som gjordes ovan i tråden:

Så nej, det är inget man skakar sig av med för att man ogillar Musk. Det är låg sannolikhet att det är en bra långsiktig investering om man gör sin hemläxa.

2 gillningar

Det du ska tänka på är att i resultatet per aktie ingår 4 produktionsenheter varav 2 driftsätts inom kort. För massproduktion är kapitalinvesteringarna höga men enhetskostnaden låg, inte minst för fordon. Lägg till avsevärt lägre distributionskostnader och inga tullar när produktionen startar utanför Berlin.

I ditt estimat får man även energilagringen “på köpet” eftersom den verksamheten varit hämmad pga av brist på battericeller.

Jag ser inte heller att FSD är inkluderat, i form av högre marginal eller återkommande intäkt. Alla har olika uppfattning om och när självkörande bilar blir lagligt men även innan dess har tekniken ett värde för konsumenten, på samma sätt som farthållare, körfältshållare och autonödbroms har idag.

Resultatet per aktie har även en eftersläpning om du räknar på senaste 4 kvartalen jämfört med senaste kvartalet x4. Resultatet har utvecklats väldigt bra senaste kvartalen.

2 gillningar

50% YoY i 10 år inkluderar mer än allt det du nämner. Det är extremt hög tillväxt under extremt lång tid. Med den extrema tillväxten så kommer inte TSLA aktien avkasta mer än globalt index gör långsiktigt ändå.

Hon riskerar ju 20 år nu, fälldes på 4 punkter å friades på 4 samt har ytterligare 3 punkter kvar att få dom på… Kanske är Elon på tur härnäst… :grin:

2 gillningar

Jag äger bara Tesla genom index-fonder, men sådana här saker tror jag gör att Tesla sticker ut rejält jämfört med andra biltillverkare:

De skrev alltså snabbt om sin firmware för att kunna byta chipset i bilen till ett som de kunde få leverans på under halvledarbristen.

Tittar man t ex på Volvo så har de gamla grejer redan när de utvecklar bilarna, och sedan sitter det samma grejer i dem tills de byter generation. Jag tvivlar att de skulle klara ett liknande byte på några veckor.

Någon som har bättre insikt i “vanliga” biltillverkare som har bättre info än mina gissningar ovan?

Nu är jag ju alltid allmänt pessimistisk men jag tror att när folk om några år inser hur dåliga elbilarna, att de inte är särskilt miljövänliga och att det inte kommer finnas tillräcklig eltillförsel osv osv, så kommer det stå övergivna elbilar i driver utmed våra vägar :joy:

2 gillningar

“Tesla is missing components that are essential for the vehicle’s safety features.”

Nej, jag tror inte någon annan biltillverkare hade YOLOat ihop ny mjukvara, med nya chip (som har färre halvledare än “vanliga” chip?)

Är de nya chippen sämre? Har de mindre minne? Är de långsammare? Måste mjukvaran skalas ner för att fungera på de nya chippen? Hinner mjukvara och hårdvara testas ordentligt?

Jag hade inte velat åka en sån bil, då hade jag hellre tagit bussen några månader till.

Det står i artikeln att Daimlers tillverkning sjönk med tiotusentals enheter - kanske värd sänkning relativt deras tillverkning om knappt 3M fordon om året.

3 gillningar