Tesla | Diskussion, analys och kommentarer till Tesla och dess aktie

Nu är jag inte i branschen, men vet lite om kretsar (och “chip”) pga elektronikintresse:

Det är stor skillnad på generella standardkretsar och programmerbara. Halvledarbristen i världen gäller inte bara programmeringsbara, utan alla. Så, utan att ha insyn så är ju självklart Teslas drag klokt, men det hjälper inte nödvändigtvis att gå från en programmerbar krets till en annan för att undvika problem. Speciellt inte om man sedan inte får tag i övriga standardkretsar som kretskorten redan anpassats för.

I min mening luktar det väldigt mycket marknadsföringsnyhet.

2 gillningar

När det gäller Teslas halvledare har de en annan approach än traditionalla biltillverkare. De har samlat all elektronisk styrning av bilen på ett fåtal egentillverkade kretskort. Andra biltillverkare använder många fler kretskort och kretsarna är inte egendesignade utan kommer från komponentleverantörer som Bosch, Lear, Autoliv, Contenental, m.fl. och styr bara en specifik funktion, exempelvis billarmet eller stolinställningen.
Det är när varje komponentleverantör har sin egen lilla dator som blir man mer sårbar vid halvledarbrist. Både pga av det krävs fler chip, man konkurrerar med andra biltillverkare om bristkomponenter och man kan inte själv åtgärda problemen.
Dessutom blir bilen dyrare att tillverka pga av fler komponenter att köpa in och att montera. På eftermarknaden blir bilen svårare att serva och att felsöka. Man kan inte heller uppdatera styrlogiken via en nerladdad mjukvaruuppdatering.

Det stämmer inte. Jag har arbetat mot bilindustrin med elektronikutveckling.

Även traditionella bilindustrin kan uppdatera firmware i bilarna på sådant sätt sen många många år tillbaka.

9 gillningar

Tesla utgör 1,4% av globalt index i skrivande stund så det får vi verkligen inte hoppas :sweat_smile:

Sedan underpresterar förvisso de flesta aktier index, varför passiva investeringsstrategier är lämpliga från första början. Men Tesla lär sannolikt inte krascha och brinna totalt utan snarare “bara” underprestera börsen om du frågar mig. Men jag äger ändå glatt runt 1% Tesla via indexfonder!

För övrigt älskar jag att du har värdeaktiernas fader som profilbild (Buffett) och gör den här tråden @Kolboy :joy:

4 gillningar

Notera att Tesla inte ingår i exempelvis SPP:s indexfonder pågrund av att de inte uppfyller hållbarhetskraven.

Intressant kuriosa! Men de ingår till 1,4% i Länsförsäkringar Global i alla fall!

Hur går det? Håller du starkt eller köper in dig lite extra nu i rean? :slight_smile:

2 gillningar

Köpt med all cash jag har plus en del belåning, lite oroad att jag gått in för tidigt, känns som det kan vara en bit till botten, men långsiktigt spelar det inte så stor roll.

Imponerade och modigt om det nu är så som du säger, ingen vet hur det kommer gå och marknaden repar sig ju förr eller senare, det berör nog bara på en själv hur länge man orkar härda ut :slight_smile:

Med reservation för att jag inte läst alla inlägg och att detta kanske redan sagt så kommer här mina tankar.

För mig kokar det här ner till fenomenet risk. Ingen, absolut ingen, kan förutse framtiden med 100% säkerhet. En enskild extrem händelse eller en extremt osannolik serie av händelser KAN få vilket enskilt bolag som helst i värden att gå i konkurs. Alternativt få aktien att tappa nästan hela sitt värde. Tesla är på intet sätt imun mot detta. Rent matematiskt finns det även en sannolikhet att en global indexfond med 1500 av världens största bolag går samma öde till mötes. Poängen är att sannolikheten att alla dessa 1500 bolag skulle tappa hela eller majoriteten av sitt aktievärde på kort tid samtidigt som inga/få nya bolag växer till och bygger upp ett nytt aktieindex är istort sätt försumbar i jämförelse med senariot med ett enda bolag. Och skulle så ske så har vi nog alla helt andra och viktigare problem att ta tag i.

Typ, hur överlever jag till imorgon?

Jag förutsätter att detta gäller dina livsbesparingar i skrivande stund och framtida sparande. Gäller det några tusenlappar eller iaf en mindre andel av ditt totala kapital så är hela frågeställningen ointressant. Köp på, var med på resan och ha kul.

Annars så skulle jag ställa mig följande frågor innan jag la allt i en aktie.

Vad är syftet med att investera för mig? (Mål)

Om jag har otur i min analys eller med yttre omständigheter och aktien minskar i värde utan att återhämta sig, hur kommer det påverka mitt liv och möjligheten att nå ovanstående mål?

Historiskt, har det funnits extremt lovande enskilda bolag med god ekonimisk utveckling och en fantastisk framtidsutsikt som sedan gått i konkurs?

Historiskt, har börsen som helhet (globalt index) gått ner kraftigt eller till 0 utan att sedan över tid återhämta sig?

Hur riskbenägen är jag? Försök sätta upp olika exempel som passar din ekonomi och dina mål för att emotionellt testa dig själv. Det är givetvis högst individuellt och för egen del har jag flera olika exempel var av ett beskrivs nedan.

I ett brett aktieindex med mitt månadssparande och tid till pension bör jag ha 6 Mkr vid pension. Det ger mig utan avkastning från 65 år fram till 80 år 33 333 kr extra i månaden att leva för. Sen är pengarna slut. Jag flyttar mig till mitt mål (pensionsålder) och ställer mig då inför följande val.

1. Ta pengarna
  2. Var med i ett lotteri där utfallet kan bli allt mellan 0 och 10 ggr pengarna men jag vet inte antalet möjliga utfall eller sannilikheten för något av utfallen.

Försök hitta DITT exempel och gör DITT val.

Oavsett vad du beslutar dig för hoppas jag dig stort lycka till!

6 gillningar

Såg nu när jag skrivit klart att du givetvis gått in med allt och lite till. Då är diskussionen intressant. :+1:

Kan bara konstatera att jag inte har ens i närheten av den riskbenägenheten. :sweat_smile:

Kom på en sak till. Tänk på att risk inte bara handlar om sannolikhetsbedömning utan även om konsekvensbedömning. Risk är summan av sannolikhet och konsekvens.

Exempelvis köper jag ibland en trisslott påväg ut frå ICA men vill ha oddsen mer på min sida när det kommer till trafiksäkerhet och skulle aldrig slarva med bilbältet.

1 gillning

Kan kanske bidra till konversationen i egenskap av Tesla- samt VW-elbils-ägare. Gillar i grunden Tesla och att de gått i bräschen för elbilsrevolutionen, men Teslas FSD och även autopilot tycker jag ligger på gränsen för falsk marknadsföring. Så jäkla bra är det inte (än) och Autopiloten blir ofta förvirrad av småsaker och man måste ta över kontrollen.

Som mjukvarutvecklare förstår jag heller inte riktigt varför FSD är det viktigaste målet? Tycker istället steg 1 med AI-systemen borde vara att minimera human error och allvarliga olyckor, inte att man ska ta bort förarens roll till varje pris. Varför har ingen tillverkare en nollvision för dödsolyckor istället för att alla ska ha en personlig chaufför? Där tycker jag Volvos strategi känns mer realistiskt och rimligt i närtid. Tesla har ju dessutom konstant underlevererat mot kundernas förväntningar med FSD betan.

Om jag ska bidra till killgissandet så skulle jag tro att FSD är mer möjligt snart inom begränsade områden med välkänd omgivning (tänk robot-taxi i en större tätort), men jag är lite orolig att Tesla satsar på fel häst, alternativt på rätt häst för tidigt.

Jag tror framtiden är mer oviss än du gör och förstår inte varför du måste satsa precis allt, om det inte är någon typ av statement? Men i slutändan är det dina pengar så för all del, you do you! :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Vill bara flika in att Tesla drar igång sin superdator (Dojo) i år. Troligtvis kan du förvänta dig bättre FSD under 2022.

Jag tror också att man behöver få en del lagstiftning på plats innan självkörande bilar slår igenom brett.

1 gillning

Självklart inte. Det är bara mer marketing och hype.

11 gillningar

Oerhört roligt! :star_struck:

Det finns ju egentligen inget som hänt eller framkommit från Q4 som gör att man värderar bolaget annorlunda. Tvärtom verkar de egenproducerade batterierna vara klara för massproduktion till nya fabriken i Texas, vilket har varit en osäkerhet.
Att de skjuter på produktionen av nya modeller beror på den allmänna halvledarbristen i kombination med stor efterfrågan på befintliga modellserierna.

Lite negativt är att de inte hade något tydligt besked om driftsatt för de nya fabrikerna, bara “Q1”.

Att det svänger mycket i aktien får man vara beredd på.

Skulle kanske inte kalla mig expert, men har precis avklarat min Master i Komplexa Adaptiva System (självlärande datorer, AI och sånt).

I exjobbet skapade vi en självkörande båt. Nätverket bestod av 264*3 neuroner och tränades i en komplex simulerad miljö. En tränings-session tog i snitt 24-32 timmar med en Ryzen 7 (kommer inte ihåg vilket grafikkort vi hade). Trotts att vi optimerade allt vi kunde med parallel processing, osv.

Poängen är att om vårt lilla nätverk med några tusen neuroner tog 27 timmar, så skulle det inte förvåna mig om Teslas nätverk (med säkert flera miljoner neuroner) tar exponentiellt mycket längre tid att träna.

Nu vet jag inte om de behöver driva en simulerad miljö samtidigt som de tränar, men baserat på visualiseringarna från deras presentationer skulle jag gissa det. Sedan är datorerna som tränar Teslas nätverk mer lika GPUs än CPUs.

Har iaf fått lära mig att parallell träning på GPU är ”effektivast” (om det finns tillräckligt med vRAM). Skalningen per GPU är också relativt bra, inte riktigt linjär, men nästan. Alltså 3 grafikkort är bättre än 2, och det är värt att lägga till en GPU till. Iaf för RTX 3080 och uppåt.

Alltså, den begränsande faktorn vid träning av större nätverk är träningstiden. Och det är absolut fördelaktigt att lägga till fler och snabbare beräkningskärnor. Det är inte ”bara marknadsföring och hype”.

Jag har investerat en del i Tesla, just på grund av deras superdatorer, nätverk, dojo, och approach till självkörande bilar. Tror inte att LiDAR är rätt väg, tror mer på neurala nätverk och kameror :slight_smile: haha men jag är kanske lite biased…

3 gillningar

Det är ju inte uteslutet att utnyttja neurala nätverk på lidar datan, fast det kanske inte var vad du menade.

1 gillning