Med reservation för att jag inte läst alla inlägg och att detta kanske redan sagt så kommer här mina tankar.
För mig kokar det här ner till fenomenet risk. Ingen, absolut ingen, kan förutse framtiden med 100% säkerhet. En enskild extrem händelse eller en extremt osannolik serie av händelser KAN få vilket enskilt bolag som helst i värden att gå i konkurs. Alternativt få aktien att tappa nästan hela sitt värde. Tesla är på intet sätt imun mot detta. Rent matematiskt finns det även en sannolikhet att en global indexfond med 1500 av världens största bolag går samma öde till mötes. Poängen är att sannolikheten att alla dessa 1500 bolag skulle tappa hela eller majoriteten av sitt aktievärde på kort tid samtidigt som inga/få nya bolag växer till och bygger upp ett nytt aktieindex är istort sätt försumbar i jämförelse med senariot med ett enda bolag. Och skulle så ske så har vi nog alla helt andra och viktigare problem att ta tag i.
Typ, hur överlever jag till imorgon?
Jag förutsätter att detta gäller dina livsbesparingar i skrivande stund och framtida sparande. Gäller det några tusenlappar eller iaf en mindre andel av ditt totala kapital så är hela frågeställningen ointressant. Köp på, var med på resan och ha kul.
Annars så skulle jag ställa mig följande frågor innan jag la allt i en aktie.
Vad är syftet med att investera för mig? (Mål)
Om jag har otur i min analys eller med yttre omständigheter och aktien minskar i värde utan att återhämta sig, hur kommer det påverka mitt liv och möjligheten att nå ovanstående mål?
Historiskt, har det funnits extremt lovande enskilda bolag med god ekonimisk utveckling och en fantastisk framtidsutsikt som sedan gått i konkurs?
Historiskt, har börsen som helhet (globalt index) gått ner kraftigt eller till 0 utan att sedan över tid återhämta sig?
Hur riskbenägen är jag? Försök sätta upp olika exempel som passar din ekonomi och dina mål för att emotionellt testa dig själv. Det är givetvis högst individuellt och för egen del har jag flera olika exempel var av ett beskrivs nedan.
I ett brett aktieindex med mitt månadssparande och tid till pension bör jag ha 6 Mkr vid pension. Det ger mig utan avkastning från 65 år fram till 80 år 33 333 kr extra i månaden att leva för. Sen är pengarna slut. Jag flyttar mig till mitt mål (pensionsålder) och ställer mig då inför följande val.
- Ta pengarna
- Var med i ett lotteri där utfallet kan bli allt mellan 0 och 10 ggr pengarna men jag vet inte antalet möjliga utfall eller sannilikheten för något av utfallen.
Försök hitta DITT exempel och gör DITT val.
Oavsett vad du beslutar dig för hoppas jag dig stort lycka till!