Model Y sänks med 150.000 och kommer kosta som en Kia Niro EV.
Vore intressant med en analys av hur detta kommer påverka bilmarknaden @Skogstomten
Model Y sänks med 150.000 och kommer kosta som en Kia Niro EV.
Vore intressant med en analys av hur detta kommer påverka bilmarknaden @Skogstomten
Spännande att se även hur det kommer att påverka övriga modeller i slutändan.
Dyrare el ihop med dyra elbilar, kanske sätter lite press på elbilsmarknaden.
Tror elbil är här för att stanna, så många har nog behov av att få ut sina bilar på marknaden.
Spännande, ett ganska tydligt tecken på ihåligheten i den tidigare så kallade miljöbonusen Vilka gynnades av denna?
I USA har de precis infört en miljöbilsbonus större än den vi hade i Sverige, och tesla har samtidigt sänkt priset på bilarna liknande här. Så vette fan hur relevant den svenska miljöbonusen är i sammanhanget.
Du tror inte på något vis att miljöbonusen har hjälpt Tesla Sverige att hålla uppe den prisnivå man haft tidigare?
Prissänkningen beror nog på större konkurrens i ffa Kina
Fantastiska nyheter för alla elbilsköpare. I sverige sänks priserna med ned till 22 %.
Modell 3 standard, -21 %
Modell 3 long range, -14 %
Modell 3 performance, -10 %
Modell Y standard, -22 %
Modell Y long range, -22 %
Modell Y performance, -10 %
För en som kikade senast när Y lanserades- är sänkningen redan gjord på deras hemsida?
Exempelvis Model Y Longrange för 629 990 kr?
Häftigt med en såpass stor sänkning (mitt i en tid då allt blir dyrare). Och häftigt att se hur resten av tillverkarna agerar
Vem kommer köpa en Kia Niro EV för 530 om en model Y kostar 540?
Model 3 är verkligen lockande nu men jag är fortfarande lite rädd att köpa av en så ny tillverkare som Tesla
Vad gäller EV är väl Tesla mest etablerad?
Kan inte se att priserna sänkts på hemsidan än?
Har du ställt in hemsidan på Sverige? Priserna är sänkta, och det var dem redan när jag gick in och tittade i morse.
Yes, handhavandefel! Tack.
Är det förresten 50000 i elbilsbonus som nu gäller för en Tesla?
Elbilsbonusen är borttagen. Det var diskussioner om att sänka från 70 000 till 50 000, men de tog bort den helt istället.
Dock inte så kul för dom som köpt sina bilar. Värdet bör ju dyka minst lika mycket som bilarna sänkts.
Var lite dålig stämning i Kina pga detta, typ stämningar etc?