Kia och Honda är som Sverige och resten av EU som fortfarande köpte naturresurser från Ryssland.
Musk är som andra makthavare i historien som indirekt stödjer folkmord för att gynna egna intressen.
Kia och Honda är som Sverige och resten av EU som fortfarande köpte naturresurser från Ryssland.
Musk är som andra makthavare i historien som indirekt stödjer folkmord för att gynna egna intressen.
Vad har du beställt? Känns ju inte som att det är överdrivet långa leveranstider på model y,3 nu?
Är du i marknaden för att köpa ny bil?
Typ, inte panik att köpa ny bil men håller lätt koll på marknaden…
Var faktiskt på väg att köpa en Kia EV för några månader sedan men gav upp den planen när det var 18 månaders leveranstid…
En Model 3. Det har stått Januari-Mars som leveransdatum väldigt länge nu. När vi provkörde i Oktober uppskattade Tesla att den kommer i Mars.
Har än en gång varit en omtumlande dag för bilbranschen i dag minst sagt! Teslas prisförändring gör i praktiken att hela bilbranschen hamnat i gungfly (Även om många inom bilbranschen ännu inte insett hur mycket som kommer att påverkas ). Många tänker på det främst utifrån en kundvinkel men med insyn i bilbranschen så får det betydligt större påverkan om man ser det från andra hållet. Självklart kommer Tesla nu att sälja fler bilar! Ingen tvekan om det men låt oss titta på andra effekter som man kanske inte tänker på direkt.
Om t ex en kund hoppar av en beställning på en bil berättigad till bonus (Typ VW ID.4, Kia EV6, Skoda Enyaq, Polestar 2 osv) försvinner bonusen automatiskt på den bilen när den snart hamnar i bilhandlarens osålda lager. Fabriken kommer inte att acceptera massiva annulleringar av fabriksbeställningar från importörer/handlare som skrikit om fler elbilar under flera år. Så då blir det Importörens/handlarens uppgift att sälja samma bil en gång till.
När handlaren då ska sälja lagerbilen till en ny kund så uppfattas den 50000kr DYRARE än den var när den ursprungliga kunden skrev på beställningen (=hade fått 50000kr i bonus vid beställning före 9 november). Så lagerbilen blir nu alltså svårare att sälja än förra gången. Samtidigt har då “fyrtornet inom elbilsnischen som alla behöver förhålla sig till =Tesla” samtidigt blivit 150000kr billigare. Att då stärka “konkurrenskraften” med 50000+150000 finns inte på världskartan att de befintliga bilmärken har som luft i sina kalkyler. Sen måste då handlaren dessutom lägga tid/energi på att sälja avhoppsbilen YTTERLIGARE en gång samtidigt som de PARALLELLT ska sälja sina volym av NYA bilar de tagit på sig för 2023. Det ska dessutom ske på en bilmarknad som tvärbromsat pga det allmänna ekonomiska läget.
Plötsligt blev också den “trygga orderstocken” som skulle skapat löpande kassaflöde (stadig leverans av elbilar under 2023) väldigt fylld med okänd “luft”. Hur många kunder vill nu hoppa av sina beställningar av en annan elbil för att istället byta till en Tesla eller kräver en rejäl rabatt för att stå kvar vid köpet eller skippar att köpa en ny dyr elbil överhuvudtaget? Hur hanterar man de som vill hoppa av? Ska man kräva de på avhoppsavgifter enligt kontrakten? (=Skapar en extremt missnöjd framtida kund.) Dessutom blir avhoppsavgiften ett väldigt litet plåster på såren för handlaren för att kunna “rabattera” bilen till nästa kund. (Det täcker inte ens bonusbortfallet i stärkt konkurrenskraft). Resultatet blir att den nuvarande kunden är “billigast” att köpa tillbaka särskilt eftersom det finns en bonus som också vägs in. Så det man spontant tänker på är något som fri service, vinterhjul, försäkring, 0% ränta, takbox, 4WD, sportpaket, metalliclack osv där kostnaden för bilföretaget är mindre än själva kundvärdet MEEEEN det går liksom princip inte att kompensera 150000kr. Det är FÖR mycket. Ännu mindre går det att skjuta till 50000+150000 som kanske behövs för att locka en NY kund som konkurrenssituationen ändrats senaste halvåret.
Många av potentiella elbilsköpare i det här segmentet som funderar på att beställa en elbil har nu garanterat Tesla på köpradarn. Så Tesla dammsuger nu upp en stor del av de potentiella (ganska få…) kunder som trots allt finns där ute. Vilket gör att de andra märkena har ännu svårare att sälja sina volymer. Samtidigt skapar det egentligen mer en slags “handlingsförlamning” hos många. Vad ska man NU köpa? Vad ska en bil kosta? Vad är min nuvarande bil värd nu osv.
De som har företags/ramavtal med ett visst traditionellt bilmärke ska de verkligen fortsätta köpa bilar därifrån med nuvarande rabattsatser? Vad vill deras förare köra? Hur ser TCO-kalkylerna ut nu? Vad sätter billeverantören för garanterat restvärde NU för att kunna erbjuda en attraktiv månadskostnad? Följden blir nog att många kunder tvekar/avvaktar ännu mer och blir ännu mer svårflörtade att få till en påskrift på ett kontrakt. Så vi kommer antagligen att se hur det plötsligt dyker upp elbilar i lager för snabb leverans hos alla handlare/märken. Vilket också i sin tur kommer att rufsa om marknaden både för nytt och begagnat eftersom man inte MÅSTE slå till blixtsnabbt när en tillgänglig bil dyker upp, det kanske kommer ett BÄTTRE erbjudande snart…
Restvärden på ALLA rullande/beställda leasingbilar har nu påverkats. Hur mycket höjd har man då tagit för att bilarna som framöver lämnas tillbaka helt plötsligt är mindre värda? Hur ska man räkna framöver på nya leasingkontrakt utifrån det nya nuläget? ALLT begagnatlager har dessutom i ett trollslag sjunkit i värde olika mycket.
Helt plötsligt känns det för många intuitivt som att en Tesla i princip får en klart bättre TCO än tidigare ELLER? Det beror samtidigt på vad man då tänker skett med 2:a värdet för just Tesla… Just det har ju samtidigt sjunkit en hel del just för att NYA Tesla M3 och MY nu är billigare och de kan dessutom leverera bilar hyfsat snabbt. Många tänker felaktigt att nu blev TCO-kalkylen hela 150000kr bättre och glömmer då bort att restvärdet samtidigt till en viss del blivit sämre i samma veva. Om nu Teslabilar sjunker i begagnatpris vad händer då med begagnatpriserna för andra likvärdiga elbilar? Alla elbilar? Laddhybrider? Dieselbilar? Begagnatbilar i stort osv? Sen kopplar vi ihop det med tänkta försäljningsvolymer av nya bilar som ska säljas, hur måste bilhandlarna agera då? Vad händer hos begagnathandlarna med stora begbilslager som i ett nafs kanske behöver lite olika nya (lägre) prislappar? Hur påverkas deras resultaträkningar av det? Klarar de den ekonomiska smällen? Vad händer om t ex Kamux eller Riddermark går i konkurs och deras billager ska säljas ut på exekutiv auktion till andra bilhandlare? Vad händer då med begpriserna på bilmarknaden? Vad händer då med värdet på DIN EGEN BIL?
Nu och för en bra tid framöver är det kaos i hur alla ska räkna och prissätta sina bilar framöver där det dessutom finns många andra saker som styr vad som praktiskt/ekonomiskt/tidsmässigt är realistiskt genomförbart på kort & lång sikt i form av kampanjer, prisjusteringar, volymanpassningar. Bilbranschen är relativt van att hantera priskast/kampanjutspel/regelförändringar på nivån 20000-70000kr. När det nu påverkar 150000kr på den aktör alla håller koll på är det liksom FÖR stort att hantera med de vanliga processerna/rutinerna. Dessutom är min erfarenhet att de fabrikskvarnarna är vana att mala extremt långsamt och segt… Den här nivån av konkurrensutspel kan ingen bilhandlare eller importör vara ens i närheten av att hantera i sina kalkyler. Men även på fabriksnivå har man extremt svårt och saknar erfarenhet av att hantera ett sådant här prisutspel från en slags “marknadsledare” i en slags aktuellt volymsegment. Så därav kan ingen förutse vad som nu kommer att hända på marknaden i stort. Tänk också på att även Tesla är beroende av fungerande underleverantörer till många saker i bilarna. Så blir det grus i maskineriet någonstans kan det oväntat även påverka Tesla. Samma sak med restvärden i gungning på Tesla så kan det påverka kundernas vilja att köpa en Tesla.
Tesla själva då? Ja de anses ha högsta tillverkningsmarginalen i branschen. Produktion i Europafabriken gör att de nu slipper en hel del tull. Så det är i princip bara Tesla som kan genomföra en så här radikal prisförändring med rimlig lönsamhet kvar i tillverkningen. Samtidigt kan man ju fundera på hur en svag krona tryckt priserna uppåt senaste. Vad händer nu om kronan dessutom närmaste åren stärks t ex 10%, kommer Tesla sänka priserna ytterligare i Sverige bara för att de kan och vad händer då?
Personligen tycker jag Tesla tog i för mycket! 80000-110000kr hade antagligen gjort jobbet tillräckligt bra MEN med 150000kr sätter de övriga bilbranschen, leasingbolag och befintliga kunder i en extremt tuff sits. Många befintliga Teslaägare som beställt en ny Tesla har räknat med ett visst pris när den nuvarande ska säljas och dess restvärde som är satt i finansieringskalkyler osv. När nu begagnade Teslabilar över en natt blir mindre värda kan effekten bli att en del kunder blir missnöjda och leasingsbolagens och ägarnas TCO-kalkyler havererar eftersom Tesla själva valt att skjuta restvärdena i sank.
Så kortsiktigt kommer det att gynna Tesla i försäljningssiffror. Dock kan det samtidigt röra om FÖR mycket på bilmarknaden vilket skulle kunna skapa oönskade effekter på andra sätt. Varken bilhandlare eller kunder gillar gungfly och osäkra parametrar. Många kunders köp bygger också på ett stabilt andrahandsvärde hos nuvarande bil, t ex säkerhet för billån, avbetalningstakt, leasingupplägg osv. Saker som kan göra att när det är dags att byta bil nästa gång så blir det inte det tänkta “avslutet” på nuvarande ägande vilket då ställer till det så man väljer att INTE skaffa en ny bil utan kör vidare med den gamla som man väljer att reparera istället.
Finns massor av mer att fundera omkring men det här var lite spontana tankar att 2023 garanterat kommer att bli ett intressant och händelserikt år på bilmarknaden antagligen utan motstycke i modern tid.
Är väl alla biltillverkare idag? Ingen gillar att köpa ngt som rabatteras 20% över en natt? Att köpa på rea är bra och för framtida ägare inte en dålig affär. Men det är inte så man gör business långsiktigt. Alla dessa ägare av m3/y lär ta sig en funderare när de beställer ny bil.
Tror inte teslas egna nätverk handlar om ekonomi i den enskilda laddningen utan mer möjligheten till att resa vidare. Huruvida fulltankat kostar 100kr mer eller mindre spelar ingen roll.
Och nu kommer det inte finnas på kartan att köpa en KIA E Niro med nuvarande prissättning?
Även om leveranstiden skulle vara rimlig.
Tack. Intressant analys. Det blir spännande att följa marknaden framöver
Alla fanboys jublar över att Tesla är det enda bilföretaget som har noll lån, cash på hög, och så goda marginaler (uppemot 30% under 2022) att de kan sänka priserna för att möta inflationen, räntorna och recession.
Priserna efter dessa sänkningar är fortfarande högre än under 2021 då Tesla hade ca 20% marginal i snitt, trots betydligt lägre volym = högre produktionskostnad per bil. Övriga tillverkare har ca 10% marginal i snitt och det är oklart om detta ens gäller deras elbilar.
Vidare jublar fanboysen över att Tesla troget följer sin mission, att elektrifiera bilmarknaden. Prishöjningarna skedde tvärt emot målet att nå hög produktionsvolym, sänka COGS och sälja prisvärda och säkra elbilar till vanligt folk (inte lyxsegmentet). De gjordes för att väntetiden blev löjligt lång under en period.
Sen vet jag inte om de också jublar över att konkurrensen får det tuffare. Målet att elektrifiera har ju inneburit till att Tesla haft öppna patent, öppnat sina laddstationer, mm. Tror inte de flesta vill se att andra elbilstillverkare slås ut.
Prissänkningen är dessutom ett nice svar på USAs sk ”Inflationen reduction act” med 7500USD utlovat som subvention per elbil men som varit ologiskt fördelad mellan olika modeller samt försenad till mars 2023. Tesla struntar helt enkelt i att invänta subventionen, som Musk varit emot från början då den innebär ytterligare triljoner i lån för USA (och inte sänker inflationen direkt ). Kommer den i mars blir det ännu billigare att köpa en Tesla.
Därmed inte sagt att inte hela bilindustrin går mot tuffare tider, inkl Tesla.
De som inte fixar verkligheten behöver slås ut. Det sista vi vill se är bailouts och subventioner för legacy tillverkarna. Klart att det känns bra att konkurrenterna får det extra svettigt nu. Det som händer 2023 blir kul att bevittna!
Intressant läsning! Hade inte klart för mig vilken snöbollseffekt detta ger för alla inblandade aktörer. Säkert liknande situation i många andra länder. Tack!
Principiellt helt enig! Dock är väl bailouts, förlorade jobb och mindre utbud av elbilar inte exakt vad alla behöver just nu. Men spännande ska det bli
Vad är det för tillverkning i Ryssland?
Skärmdump på Teslas prisdumpningar för trådens skull.
Källa: Tesla kapar priserna – med upp till 150 000 kr | Vi Bilägare
Oj oj oj… Tydligen
Det en annan ser fladdra förbi som ännu en löpsedel i flödet med ett positivt budskap för konsumenter extrapolerar du till ett domino som skulle kunna äventyra flera år gamla TCO:er för privatpersoner, bilhandlares hela verksamheter, leasingtagare och alla däremellan!
Men just den här biten:
Varken bilhandlare eller kunder gillar gungfly och osäkra parametrar. Många kunders köp bygger också på ett stabilt andrahandsvärde hos nuvarande bil, t ex säkerhet för billån, avbetalningstakt, leasingupplägg osv.
Sitter privatpersoner illa till när det gäller leasing ur den aspekten? Eller brukar leasegivaren ta hela risken kring värderingen vid avtalets slut så länge bilen vårdats väl?
Kanske lite slarvigt skrivet.
Har man privatleasing eller operationell leasing (motsvarande sak för företag) är det lugnt för kunden. Leasinggivaren står ju för just ”restvärdesrisken”. Så i det fallet påverkas ej nuvarande leasing. (Däremot påverkas troligtvis nya leasingerbjudanden som lanseras på marknaden.)
Har man däremot vanlig leasing/billån kan man säga att de instoppade parametrarna (tex restskulden) valts för att man har en plan för hur inbetalningar ska stämma mot restskulden. Nu när det verkliga restvärdet sjunker står man kanske ”oplanerat” med ett längre restvärde än restskulden. Inget händer egentligen annat än att man oplanerat måste ”skjuta till” pengar för att bli av med bil + lån. Där man kanske hade planerat för motsatsen. Dvs att man skulle kunna sälja bilen, lösa restskulden och få lite pengar i handen (ev tänkt som kontantinsats på nästa bil)
Får hoppas att Kia också sänker när försäljningen dyker.
Håller tummarna! Är sugen på en EV6
Har en 520 xd 2018 som är en fantastisk bil med utmärkt komfort. Dock har jag fått utnyttja maskinskadeförsäkringen 2 ggr senaste halvåret med tråkiga självrisker.
Funderar på en Model Y SR men känner mig villrådig. BMW:n är betald och skulle kunna utgöra 250 ksek i kontantinsats.
Vad ska man tro om värdeminskning per år för Bmw diesel vs Tesla model Y?
Kan man räkna med problemfritt ägande för Teslan? Gillar inte när det krånglar!