Tillfällig belåning vid fondbyte?

Kan det vara lönsamt att använda tillfällig belåning för att komma runt att en andel av portföljen ligger utanför börsen 2-3 dagar eller mer vid byten av en fond? Man kan då lägga in säljorder och köporder samtidigt.

Om en genomsnittlig fond avkastar 8% per år blir det på en handelsdag 8/250 = 0,032% i förlorad avkastning. Jag kan just nu på Avanza belåna drygt 10% av portföljen till 2,21% ränta eller cirka en fjärdedel av kostnaden för förlorad avkastning. Men belåningen kostar ränta alla årets dagar och ökad schablonskatt tillkommer med 0,375% på 10% av portföljen.

Någon mer som använder tillfällig belåning vid fondbyten?

Du kan inte dela upp avkastningen så.
Det är alldeles för olika från dag till dag, tar man bort typ de 10 bästa dagarna på börsen under 10 år så har man typ nollavkastning.
Så det handlar mer om sannolikheter :slight_smile:

1 gillning

Hur ofta pratar vi om här? Spontant tror jag att det inte är värt det, speciellt om man endast byter då och då.

Haha fick mig och tänka på en kommentar jag såg för ett tag sedan på en annat forum. Denne tyckte det var skitenkelt att göra 100% om året. Man behövde bara gå ~0,25% plus varje dag :smile:

3 gillningar

Jag har gjort det tidigare och det är ett billigt sätt att “vända papper” på. Schablonskatten ökar men du blir kompenserade för de tider du inte utnyttjar krediten genom att du får ränta på den outnyttjade kreditsumman. Kontentan blir att det kostar dig bara när du utnyttjar krediten så summan per år är nästan försumbar.

Jag har i regel 4 fonder och i mitt fall räcker inte krediten för ett byte.

Inte så ofta men 5-10 ggr per år, vilket kanske indikerar att det skulle vara bättre att bara välja noga utvalda indexfonder istället :grin:.
Skulle gå att använda även vid månadssparande och köpa innan insättning på Avanza säg den 23:e istället för 25:e.

Nu har jag redan börjat med det här så den ökade schablonskatten kommer jag inte ifrån detta år.

Men det går väl att räkna på genomsnittet? Ett bra börsår kan en fond gå upp 15%. 8% är genomsnittet per år.

Nej. Men däremot brukar jag vid fondbyten pytsa ut det lite. Har jag 10 000 i fond X och hela summa ska in i fond Y till exempel så delar jag upp det på kanske fem sälj/köp (byte), så minskar risken att vara utanför marknaden just den dag som fonden (indexet) går upp säg tre procent.

Jag har min buffert som cash på ISK kontona. När jag byter fond så köper jag och säljer samma dag. Det innebär att jag står utan buffert på just det ISK kontot några dagar och det kan jag leva med.

Använder du denna buffert till något annat också? Annars så känns det ju lite sisådär att bufferten minskar i kronor varje år istället för öka.

Jag ser inte varför min buffert ska öka i och för sig. Jag sparar månadsvis och dessa pengar går primärt in som cash. Det kan dröja innan jag köper värdepapper för dem.

Det väcker ju frågan vilken funktion min buffert har. Jag har ju för det mesta lite pengar kvar på mitt lönekonto även i slutet av månaden. För oförutsedda utgifter i storleksordningen 10 tkr behöver jag inte utnyttja min buffert. Det är vid bilbyte och liknande större utgifter i storleksordningen 100 tkr som bufferten temporärt kan minska några månader eller så innan jag återställt ordningen genom försäljningar eller Lottovinster.

Tänkte mest på att bufferten bör vara på ett räntebärande konto med fria insättningar/uttag (därav ökar den) och inte på ISK och dras med skatt (och därav minska).

Jag använder tillfällig belåning vid fondbyten. Inte för att jag är rädd att tappa någon genomsnittlig avkastning, utan därför att det kan hända obehagliga icke-genomsnittliga saker medan jag ligger utanför marknaden.

Att låna 10.000 kr till 6,22 % ränta i 3 dagar kostar 4,96 kr, men med ränteavdrag på 30% blir kostnaden bara 3,47 kr, det vill säga ca 0,4 promille av beloppet. Därtill kommer dock ISK-skatten, om man inte redan dragit in pengar på sitt konto av andra skäl.

Mitt förstahandsalternativ är inte att ligga utanför marknaden några dagar, utan att använda ETF:er i stället. Slarvigt räknat förlorar man drygt 100 kr vid ett ETF-byte à 10.000 på grund av valutaväxling och courtage på Avanza och Nordnet, och då har jag ändå inte räknat med någon spread. Så för mig är 3,47 kr billigt. Ett problem är snarast att jag inte har tillräckligt stort kreditutrymme för att göra många och stora fondbyten samtidigt.

Det finns flera historiska, om än sällsynta, exempel på att Stockholmsbörsen skuttat upp i storleksordningen 8 -10 % på en dag, och om man ligger utanför marknaden då missar man en årsavkastning. Om man trots allt haft oturen att göra sina fondbyten då gäller det att man har turen att lyckas pricka in en eller annan börskrasch vid sina framtida fondbyten för att det ska jämna ut sig.

Detta är ju extremvärden, men att börsen fluktuerar någon procent hit eller dit är vanlig.

Att göra så många fondbyten att det jämnar ut sig ingår inte i min investeringsstrategi.
Jag betalar hellre 0,4 promille för att göra ett kontrollerat byte.

3 gillningar

Snittet är för missvisande. Kruxet ligger i att missa en dag på börsen kan innebära ett eller flera års snittavkastning försvinner. Eller motsvarande åt andra hållet.
Så för att att en missad dag per fondbyte ska jämna ut sig över tid så du faktiskt förlorar snittet så behövs tusentals eller fler fondbyten.

De absolut flesta år så går inte börsen en i närheten av ett snitt år. Mycket mer eller mycket mindre är det normala. Samma sak gäller över enskilda dagar.

Så variansen är helt enkelt alldeles för stor för att några missade dagar här och där ska kunna räknas på. En metod för att slippa kredit kan vara att flytta lite i taget över ett antal dagar, då kommer man närmare och närmare snittdagens ökning (desto fler dagar man delar upp det på).
Eller så tar man bara den lilla risken att just den där dagen är en sån jättebra dag som kommer ibland, har du riktig flax så missar du en nedgångsdag på 10% (kommer varje år ett par eller nån). Då har du fått mer än en snitt årsavkastning bara på tur med bytet.

1 gillning

Resonerar som @bspastikern, bedömer räntekostnaden som marginell för att slippa vara utanför marknaden 1-2 dagar. Med lite otur kan tiden utanför potentiellt ge en ganska stor påverkan på årsresultatet, speciellt om man har få fondinnehav.

Jag använder belåning både vid de få tillfällen som fondbyte är aktuellt och vid ombalansering. Rekommenderar att kontrollera stopptid och affärsdag för köp/sälj i respektive fond och förhålla sig till det för att det ska fungera som avsett. D.v.s. ordrar läggs före den tidigaste stopptiden och på rätt dag ifall affärsdag skiljer sig åt.

Med det sagt är det sannolikt ingen katastrof om man inte gör på detta sättet. Som @Nightowl var inne på kan man ju tvärtom ha tur och råka köpa billigare än man sålde. Personligen föredrar jag bara att avstå den roulette-omgången :slight_smile:

3 gillningar

Ja så är det nog. Man kan ha antingen tur eller otur beroende på om kursen för köpta fonden går upp eller ner och det varierar mer än den minimala kostnaden för räntan eller eventuell förlorad avkastning utanför marknaden.
Kan även vara så att det kan vara värt att vänta med fondköpet om man vet vilken fond man ska sälja men inte vilken man vill köpa.

1 gillning