Tips för att använda friskvårdbidrag

Jag för min del bränner allt på yoga, välgörande både för kroppen och knoppen :slight_smile:

2 gillningar

Jag har för mig om att samtalsterapi numera är ok friskvård också? Är inte helt hundra. Beroende på hur man är lagd kan det vara najs att gå till nån mer coachinriktad terapeut och bolla saker som personlig utveckling eller stress eller vad man nu kan tänkas vilja prata om.

2 gillningar

Jag använder mitt till fiskekort och liftkort.

Fular man sig kan man köpa massage eller what ever till någon annan. Men det har jag aldrig gjort….

2 gillningar

Det skulle vara bra, har du något källa?

Nu när jag googlar på det så verkar det vara lite oklart. Saker som “stresshantering” är listade som ok och vissa coacher skriver på sin webb att det är ok att ta på friskvårdsbidrag. Lite gråzon kanske.

Har man egen firma är jag rätt säker på att det är avdragsgill personalkostnad dock.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/386278.html

Mitt råd, dra först fråga sen :slight_smile: Det mesta kan nog gå som friskvård så länge du håller dig till en rimlig kostnad, inte köper materiella saker för pengarna, samt att du inte överstiger 5000 kr inkl moms/år.

Om det är lite av en gråzon så ring skatteverket och förklara läget och se vad dom säger!

Men jag tror som @Owl säger att det ska nog inte vara några problem.
Finns väl inget som säger att friskvård måste användas till fysisk hälsa, kan väl lika gärna vara för psykisk hälsa saker tänker jag. Mår man bättre av det borde det vara en självklarhet att man får göra det kan jag tycka.

EDIT: Jag använder ju som tidigare nämnt oftast mitt friskvårdsbidrag till liftkort, det gör väl egentligen inte att jag mår bättre men det är kul!
Men om SKV kommer och frågar så är det helt livsavgörande för mig att jag får åka skidor 2 veckor om året, för jag får ingen annan träning :rofl:

Precis! Nu har de även öppnat upp för “online” träning etc (innan kom ju blixten och slog ner på dig ifall du utnyttja något i från hemmet). Reglerna har. blivit lite bättre tack vare Corona.

Mitt bästa tips är att använda det till akupunktur. Funkar bra för både avslappning och för hjälp med olika fysiska besvär.

Jag rekommenderar pt lektioner inom något du vill bli bättre på! Jag har tex tagit åt i yoga för att sedan kunnat fortsätta hemma och pt skidsektioner. En hel timme när någon finns tillgänglig för dig och du bestämmer!

För mig som gör yoga tex kan man betala för en yoga app istället för att göra yoga på youtube som jag tidigare gjorde och då slippa reklamen :slight_smile:

1 gillning

Det är vad mitt friskvårdsbidrag går till.

Årskort på badhuset sen gå dit med barnen…

1 gillning

Kajakkurs eller danskurs :slight_smile:

Solarium kan vara givande i ett solfattigt land som vårt. I vissa fall kan du köpa presentkort = julklappar

Inträde till badhus

Virtual Reality

Som redan nämnts ett flertal gånger så använder jag mitt friskvårdsbidrag till liftkort. Annars kan jag rekommendera höghöjdsbana och gokart. Är du minsta tveksam så kolla med HR verkar vara rätt brett vad som klassas som friskvård.

Nja…

Mina tips är:

• Fotvård :relieved: (som inte är medicinsk)
  • Headspace-appen (guidade meditationer och mentala träningsprogram)
  • Lifesum-appen (kostregistrering, kaloriräkning, recept-tips)
  • Mindfulnessappen (guidade meditationer och mindfulnessövningar)
1 gillning

Som motionscyklist har jag några appar som jag de senaste två åren använt friskvårdsbidraget med.

• Strava (träningsplanering, aktivitetsloggning)
  • Trailforks (mountainbike stigar mm)
  • Zwift (inomhus cykelträning)

Jag är fullständigt ointresserad av sport och gym, springer en mil i veckan för att hålla kroppen i någorlunda form, vilket är gratis. Lägger friskvårdspengen på spabesök med min fru (ej massage utan simning och bubbelbad i 32/40 gradig bassäng) och thaimassage för min rygg/nacke.

Hej
Testa push - träning per minut. De erbjuder , träning (gym), spa, bad löpgrupper. Tror även massages och naprapat. De ska även vara kopplade till epassi om ditt företag har det.
Du kan köpa credits eller bara träna per min och skicka in kvittot via deras kvitto generator

Jag vet inte om det nämnts men jag har 2 arbetsgivare och får friskvård från båda om 3 resp 5tkr. Således 8tkr totalt att utnyttja per år .