Tips för en smartare shopping på nätet med Evelina Galli från Pricerunner (reklam) | #301

Reklam för Klarna. I veckans avsnitt intervjuar vi Evelina Galli som är teknik- och konsumentexpert tillika professionel nörd på Pricerunner som numer ägs av Klarna. Det blir ett samtal om smartare shopping på nätet, huruvida det funderar med att handla på Blackweek och liknande, hur vanligt det är med fejkreor och naturligtvis tar vi även upp en hel del av era frågor, tack för hjälpen! :slight_smile:

Utan att titta på avsnittet, snabb frågesport:

Vilken månad är generellt billigast på året? :nerd_face:

• Januari
  • Februari
  • Mars
  • April
  • Maj
  • Juni
  • Juli
  • Augusti
  • September
  • Oktober
  • November
  • December
0 röster
Rätt svar är .... har du gissat?

November. Reor såsom Black Week, Black Friday, CyberMonday och Singles Day (11/11) fungerar faktiskt och genomsnittet ger ett par procent billigare priset. :+1:

Några av tipsen:

• De kategorier som ofta lönar sig bäst att prisbevaka är större saker som man kan ha i flera år, t.ex. TV, hörlurar och eller just nu (april 2023) grillar. Där kan det skilja många hundralappar på samma modell.

• Det fungerar idag väl med cirkulärekonomi och hyra ut prylar t.ex. via Hygglo som vi använder ganska frekvent. Det kommer även fler och fler tjänster som erbjuder liknande. T.ex. såg jag siffror på att en genomsnittlig borrhammare används 12 minuter under sin livstid.

• Ett smart tips är att försöka göra en lista under året som man fyller på, sedan kan man sätta prisbevakning på sakerna om det inte är något man behöver akut.

Det blir även en lite nörderi kring research av en produkt, utbytescykler, Apple/Android, kommande dataspel att se fram emot och sådant.

Tack för denna veckan!
Jan

Sammanfattnnig av avsnittet

Som vanligt följer en sammanfattning av avsnittet i form av en Instagram-karusell:

Följ oss gärna i sociala medier (Instagram , YouTube (framförallt våra shorts) , Tiktok) där vi numer lägger upp nya saker rätt frekvent. Sådant som är lite mer “snabbmat”-aktigt än de riktigt bra samtalen vi har här i forumet.

Få en snabb blick över avsnittet med hjälp av innehållsförteckningen
  • 00:00:00 Dagens avsnitt
  • 00:01:17 Introduktion
  • 00:02:29 Välkommen Evelina Galli
  • 00:04:35 Hur shoppar man medvetet?
  • 00:06:21 Vilken är årets billigaste månad?
  • 00:06:54 Fungerar Blackweek och liknande reor?
  • 00:09:42 Hur tänker du kring olika generationer av prylar?
  • 00:12:31 Apple eller Android? Mac eller PC?
  • 00:14:33 Hur gör man en rimlig research?
  • 00:16:41 Köp billigaste först och sen den dyrare
  • 00:18:18 Vilka tre produktkategorier lönar det sig prisjämföra?
  • 00:20:10 Hur skiljer man på högt pris och inflation?
  • 00:24:33 E-handlarna driver på snabba leveranser
  • 00:28:22 Hur gynnar man lokala handlare?
  • 00:31:36 Hur ska man tänka kring produkters IT-säkerhet?
  • 00:37:55 Folk handlar inte mindre, men annorlunda nu
  • 00:40:57 Vad söker folk på vs vad köper folk?
  • 00:48:07 Nytt eller begagnat?
  • 00:52:04 Mått, storlekar och returer
  • 00:56:56 Hur kan man handla smartare med Pricerunner?
  • 00:59:13 Vilket spelsläpp ser Evenlina fram emot?
  • 01:06:13 Vilket är sämsta shoppingrådet?

Titta, läs eller lyssna på avsnittet

Samtalet finns som vanligt transkriberat och sammanfattat på bloggen:

Du som är medlem på Patreon kan som vanligt se det utan reklam via denna länk. Du bör även ha fått det som utskick via Patreon, med bildspel, mp3:a och hela paketet. Notera att du även då slipper reklamen i forumet.

Den smartaste shoppingen är nog den man inte gör alls. Tror att “köpstopp” kan bli den nya trenden då den är klimatsmart dessutom.

9 gillningar

Ja, absolut tillsammans med begagnat och att man hyr/lånar. Men sedan är det ju ändå vissa saker som man behöver handla från tid till annan.

1 gillning

Köpstopp fungerar ju bara om man redan har handlat många saker. Har jag 5 jackor kan jag ha köpstopp på jackor, har jag bara en jacka och den går sönder så blir det lite svårt med köpstopp. Min uppfattning är att det passar folk som redan har ett hushåll där varje förvaring är full med prylar.

2 gillningar

Inget kan väl tas absolut. “köpstopp” är mer en mental inställning. Att man fortsätter att köpa ersättningsvaror och förbrukningsvaror är ju rätt självklart. Men jag tror att flertalet har mycket mer kläder, prylar etc. än vad man egentligen behöver. Inställningen antyder att man får vara mycket hårdare när man rannsakar sig själv om det verkligen behöver köpas något visst som man fick lust att köpa. Definitivt om behovet mest tycks vara betingat av, “villhöver”, extrapris etc. utan att något större behov faktiskt finns.

Däremot tycker jag att det är OK att köpa på sig livsmedel när det är extrapris, sådant som ändå går åt. Som kaffe, pasta etc. och sådant man kan frysa ner som bröd, smör etc. Här handlar det ju bara om att fördela kostnaden på en annan tidperiod med syfte att minska snittkostnaden över tid. Willys har som exempel något bra bröd varje vecka till extrapris, då köper jag och fryser in. Pasta har jag säkert 15kg i förrådet, köpt till extrapris, men det håller ju hur länge som helst. Samma med toapapper och hushållspapper.

Man kan ju köra typ en checklista innan man slår till på något dyrare:

• Behöver jag verkligen det här?
  • Hur ofta kommer jag att använda det? Hyllvärmare efter första användningen?
  • Finns det risk för dåligt samvete efter köp eftersom det inte var något om jag egentligen behövde?
  • Vad skulle pengarna kunna använda till istället? Sparande till pension, FIRE?, något jag VERKLIGEN behöver?
  • Är det extrapris som främst driver köpintresset, “göra en bra affär”?

Och

• Om svaret är att jag nog gärna vill köpa ändå, vänta en eller ett par veckor och ställ frågorna igen. I många fall har nog intresset lagt sig lite då. Så är det i alla fall för mig. Torrshoppa ett tag tills man tröttnar och inser att behovet inte var så stort.
3 gillningar

Jag sa ju att hon är grym! :joy:

2 gillningar

Största chocken i avsnittet var att Jan gjorde en referens till Diablo 4 :grimacing:

2 gillningar

Hm… Lite fundersam över följande:

• Ni har ett avsnitt sponsrat av Klarna som ni (Jan) totalt sågat med fotknölarna? :slight_smile:
  • Tycker att frågan om Klarna/Pricerunner står på konsumentens sida eller inte… Det är väl klart att hon svarar ja på den! Kommersiellt driven verksamhet som inte lever på att leverera en tjänst eller produkt?
  • Angående storlekar - det skiljer rejält mellan olika klädmärken! Det kan väl inte bara vara jag? :wink:
    Däremot beställer jag inte hem flera storlekar på en gång, har däremot returnerat ngt plagg som varit för litet eller för stort.

Ja, jag hade åsikt om att det gick att handla utan att man bekräftade med BankID. Det löstes genom att man kunde ställa in det. Vet dock fortfarande inte om det är standard för alla numer. :thinking:

Sedan fick jag erbjudande att investera i Klarna för något år sedan, men det tackade jag nej till då det var jättedyrt (dubblades månaden efter :see_no_evil:) men det visade ju sig vara klokt senare.

Men, i valet mellan de erbjudanden som jag får, så kändes ändå Klarna och Evelina som helt okej och de gör det ju möjligt att köra minst fyra osponsrade avsnitt med allt från Pensionsmyndigheten och egna fördjupningar om t.ex. avgifter som kommer om någon vecka.

(Sedan hoppas jag även att avsnittet var lite intressant).

Ja, en fråga vi borde kanske ställt är om det fungerar med kickbacks till dem - dvs. om de har någon vinning om jag väljer produkt A eller B. De säljer ju inga egna produkter, så jag tänkte inte på det vid inspelningen.

Vet att @carolinebolmeson svär över det här från tid till annan, så du är nog inte ensam.

3 gillningar

Jag gillade avsnittet, det bröt av det normala för kanalen. Jag tycker det är kul när ni tar ut svängarna lite. :slightly_smiling_face:

Och för den som vill doppa tån i anime i Netflix trygga värld.

https://www.netflix.com/se/title/60023642?s=i&trkid=254643526&vlang=sv&clip=81253494

https://www.netflix.com/title/60027393?s=i&trkid=13212365

https://www.netflix.com/title/80001305?s=i&trkid=254643526

https://www.netflix.com/se/title/81033445?s=i&trkid=254643526&vlang=sv&clip=81059665

Crunchyroll (uppköpt av Sony faktiskt) har bättre utbud dock. :laughing:

Jag gav upp Zalando pga det. Beställer bara från Boozt och Yoox där jag upplever att jag får den storlek jag tror att jag ska få.

2 gillningar

Jag påmindes om när jag fick min snustorre men extremt kunnige lektor tillika gymnasielärare i historia och kulturkunsksp att förstå termen ”dramaten”. Jag trodde han skulle gå i bitar efter insikten…

Min lärare var 60+ då, på 90-talet. Så kanske är du sist på bollen @janbolmeson :sweat_smile:

Det finns f ö en del firmor som även idag hur ut verktyg. Oftare udda prylar iofs, men just att dela mer på saker som används sällan är ju kanonbra.

Själv använder jag prisjämförelsesajter för att se vad billigast ordinariepris är för att veta var jag ska lägga ribban på Tradera. :grinning:

2 gillningar

Tack! Missförstå mig rätt; det var som vanligt ett mycket bra avsnitt!
Angående klädstorlekar (vilket I-landsproblem, förresten) så fick jag uppfattning att Caroline inte tyckte att det var ett problem, därav mitt inlägg :slight_smile:
Keep up the good work! Lyssnar alltid med intresse!

1 gillning

Bra avsnitt. Mina tips. Köp inget. Men när man måste, köp begagnat och gärna hög kvalitet. Folk köper fina saker som de sedan säljer ibland helt oanvänt och har kartong och kvitto kvar!
Jag har köpt flera fina skor, bla ett par Redwing boots som var typ nya för 1500, nypris över 3000.
Jag köpte en fin Barbour oljerock på Tradera, 700 kr.
Ett annat tips när man måste köpa något nytt. Gå på en billig affär typ Biltema eller Dressman. Och köp det dyraste de har. Det brukar bli prisvärt och bra.

3 gillningar

Caroline frågar hur Evelina har tid att spela spel. Tio minuter senare kommer en fråga om boktips. Då är min fråga, hur har ni tid att läsa?

2 gillningar

Första chocken var väl att han inte kände till dramaten. Fast det kanske inte var någon chock av de som följt rika tillsammans länge.

1 gillning

De handlar ju så klart om att sälja sig för att få in mer pengar till rika tillsammans. Jan har ju fått lite panik över kostnadsökningarna och har sen dess lättat ännu mer på tyglarna vilket han också redovisat för så det är väl det vi ser här. För mig är det okej då allt sånt här ändå går igenom ett ganska tjockt filter men där det ändå kan finnas några guldkorn.

3 gillningar

Inget Tv-tittande, Netflix eller liknande. Samt ingen tid som går till pendling. Skulle säga att det är våra två största tidsbesparare.

Sedan läser jag och Caroline väldigt olika. Jag läser intensivt, läste ut 3-body problem serien på ca 10 dagar i fyra sittningar. Caroline läser lite varje dag på flera olika böcker samtidigt.

3 gillningar

En stilstudie i traditionellt manligt kontra kvinnligt sätt att ta in kunskap. :sweat_smile::+1:

(Jag fixar inte heller mer än en bok i taget.)

1 gillning

Tror inte på sånt där… Jag läser periodvis flera böcker parallellt utan problem, det är bara en vanesak.

Därför ordvalet “traditionellt”. Självklart är det också en vanesak.

1 gillning