Tips om privat ekonomi, placering av 1 miljon

Hej
Först vill jag tackar för alla timmar med intressant läsning som jag har fått av forumet, ska hålla mig kort och koncist. Jag behöver åsikter om min ekonomi då jag inter riktigt vet vad/hur jag ska göra.

Privatliv
37 år gammal ,nybliven singel, jobbar sedan 16 år inom bygg (konjekturkänsligt) med en inkomst på ca 37.000 brutto per månad.

Ekonomi:
Villa (byggd 2018) värderad till ca 4 - 4.2 miljoner
Bolån 790.000
Inga övriga lån
Två fordon, 1 bil med ett värde av ca 130.000, 1 mc med ett värde på ca 85.000
Sparande består av 1 miljon som just nu ligger på sparkonto på avanza.
Bolån = Rörlig 1.79%
Elavtal = Rörlig

Jag löste in mina vinster på börsen i slutet i av förra året som har legat på ett sparkonto sedan dess. Jag är ingen börshaj direkt, hade det investerat i Avanza auto och några teknik aktier. Jag lät det gå på autopilot innan jag beslutade sälja allt. Mestadels av mitt sparande kommer ifrån arbetad inkomst.
Jag skulle verkligen behöva tips på hur jag ska göra med allt, känns bra att kunna amortera/lösa in bolånet om räntan skulle dra iväg men det känns dumt att ha allt det kapitalet bara liggandes på ett sparkonto. Jag har inga planer på några större inköp inom iaf 5 år.

Skulle vara väldigt intresserad av att höra vad ni på forumet anser att jag ska göra

Med vänlig hälsning
Thomas

Du är otroligt lågt belånad, inte minst i förhållande till värdet på villan. In med miljonen på ett ISK, säger jag. Jag har själv strax över miljonen placerat 80% i en global indexfond och 20% i svensk indexfond. Om du inte vill köpa fonderna själv, så kör med en fondrobot, t.ex. Lysa.

3 gillningar

Du sitter ju i en väldigt trevlig situation med så mycket pengar och så lite lån.

Jag skulle skjutsa in allt i ett isk i någon global indexfond + eventuellt några fler indexfonder t.ex Sverige, tillväxtmarknader och Småbolag.

Vill du amortera skulle jag nog göra det månadsvis någon tusenlapp men inte mer.

Nu är det ju dessutom rejäl rea på börsen :slight_smile:

Du verkar ha haft flyt med bostad, gått ur börsen i ett bra läge etc, grattis!

GIvet att du är utanför börsen nu och det mesta på börsen fortsätter nedåt, inte minst indexfonder, skulle jag nog ha valt att avvakta i din situation. Invänta en ljusning av börsläget innan man går in. Det är väl bättre att slippa åka med nedåt, ingen vet hur länge det tar innan det vänder, än att ev. missa några månaders uppgång.

Tackar för era tips, uppskattar dom. Jag har försökt hålla mitt lån så lågt jag kan så man inte ska behöva sälja ifall tiderna blir tuffa. Jag var ung men jag kommer ihåg hur mina föräldrar hade det under 90-talet.
Jag ska fundera över indexfonderna, går jag in så blir det nog med någon fondrobot då jag inte känner mig tillräcklig säker själv. Kanske fördela ut riskerna, gå in med 5-600 000 i indexfonder. Spara en del kapital för att ha som säkerhet i fall räntorna sticker iväg. Eftersom jag är ensam om ekonomin just nu så hade känts bra att ha iaf 100 000 i buffert ifall något skulle hända på jobbfronten.

3 gillningar

Låter helrätt tänkt i mina öron.

Grattis till lyckad tajming och välkommen till forumet! :slight_smile:

1 gillning

Det här gör mig glad att läsa hela ditt inlägg men framför allt det citerade!

Fler borde verkligen hoppas på det bästa men förbereda sig för det värsta…

2 gillningar

Bra läge. Trygghetsökaren skulle betala av hela bolånet. Mycket skönt att inte behöva bry sig om ränta som går uppåt ens i teorin.
MEN känns bra att ha en rejäl monetär buffert om shit happens. Om du ex plötsligt bli av med jobbet kan det vara tufft att få låna upp 790.000 igen till bra villkor att köpa falukorv för när A-kassan tagit slut.
Bör inte vara svårt att förränta din sparade miljon i paritet med bolånet.
Och det brukar kännas bra att vara likvid och kunna köpa något dyrt om man verkligen skulle vilja (kanske med nästa partner du hittar.)
Dvs jag skulle inte amortera något alls med din belåningsggrad. Vettigare att placera dom via ISK med mål att slå boräntan MINST. Andra får råda dig om vad du bör köpa .

du är långt ifrån högt belånad, nu vet jag inte hur din levnadsstandard ser ut men har du gott om slantar över varje månad är mitt förslag att du går in på börsen med åtminstone stora delar av din miljon, däremot är läget nu väldgit komplext så jag förstår din frågeställning, jag själv sitter med en rejäl sudd på sparkonto som jag stafflar in med några månaders mellanrum, vilket flera gett mig tipset att förbise och köra månadsvis istället.