Tips på att tjäna mer pengar | Avsnitt #202 på bloggen

Wow, det här verkligen det absolut bästa utfallet jag hade kunnat tänka mig från avsnittet. Grattis och hojta gärna till i forumet om jag eller andra kan hjälpa dig.

Vad roligt att höra. Jo jag har gått och funderat i flera år och det är en hel del bitar som ska på plats innan det kan bli aktuellt. Men något som satte griller i huvudet på mig var faktiskt det här du nästan tjatar lite om: vad är uppsidan och nersidan? Jag kommer ju aldrig veta hur det är om jag inte provar och jag har försvinnande lite att förlora på att testa att exempelvis arbeta privat en dag i veckan. Kommer definitivt fortsätta vara här i communityt för det verkar ju leda till nya tankebanor!

3 gillningar

Det funkar jättebra, dela beats på youtube och erbjud custom made beat. Jag har själv köpt allt från att folk gör ljudpresets till ett plugin, feedback på musik, sång, lyrics och mastering via fiveer.

Jag får leads från musikbranschen ibland och sätter ihop 3 olika via fiverr. En som gör text, en sång och en producent som gör hela låten utifrån mina idéer.

1 gillning

Detta innebär ju dock en kostnad, som är betydande om man är på säljer-tio-tumvantar-i-veckan-stadiet av sin verksamhet.

Jag håller helt med dig om att man ska ta in hjälp där det blir effektivare.

2 gillningar

Tack för svar, både på min och alla andras kommentarer.
Intressant att läsa dina synpunkter.

Behöver nog revidera min kommentar lite, tyckte ni hade för stort fokus på att “starta företag” då jag lyssnade på avsnitten. Jag tänkte att man kan jobba lite på sidan utan företag baserat på någon gammal uppfattning om att man får tjäna upp till 70tkr “extra” utan att behöva skatta eller göra något speciellt, detta är ju uppenbart fel :blush:

Tvärtom är det ju så att man nästan inte kan göra något i avsikt att tjäna pengar utan att starta enskild firma! I det ljuset blev mycket av det ni sa mer relevant för mig. Är väl ett klassiskt exempel på att det inte är det man inte vet som vilseleder en, utan det man tycker sig veta men som helt enkelt är fel :roll_eyes:

Ser fram emot det uppföljande avsnittet.

1 gillning

Vi har nog mest skilda åsikter angående definitionen av “hobby” känns det som.

Jag personligen tycker wikipedias definition av hobby stämmer:

Med hobby avses i synnerhet sådant man gör på fritiden där sysselsättningen har privat eller trivial natur, inte är ansvarskrävande, och inte bringar några särskilda extrainkomster (jämför binäring).

Går jag och skaffar mig en gitarr för att som hobby (nöje, avkoppling) lära mig spela gitarr så är målet med min hobby själva resan från att inte kunna spela alls tills jag är riktigt bra på gitarr. Detta är det som ger mig energi och mening med min hobby. Dagen jag får tankar i stil med att jag är tillräckligt bra för att ställa mig i ett gathörn för att dra in pengar eller köra som trubadur på lokala puben eller sälja digitala alster på nätet är dagen min hobby kommit till vägs ände. Den har gått från något som jag gör helt för mitt egna höga nöjes skull, när jag själv vill, hur länge eller kort jag känner för till att bli ett “måste” där jag personligen skall infinna mig på specifika platser och tidpunkter eller producera en viss mängd låtar i utbyte mot pengar. Hade jag köpt gitarren med detta som slutmål så hade jag aldrig någon hobby från början, jag hade däremot en affärsidé/extraknäck.

1 gillning

Jag känner mig också lite främmande för Jans definition av ‘hobby’. Jag håller med om Wikipedias definition ovan, men vill lägga till att för mig är det också viktigt att det är en sysselsättning där glädje och lust prioriteras före prestation och resultat.

För mig är inte syftet med en hobby att bli bäst. Det är en aktivitet där alla är välkomna oavsett ambitionsnivå. Vissa personer är kassa, många är medelmåttiga och ett fåtal är duktiga. Men alla är accepterade och välkomnas in i communityn. Huvudsaken är att man har kul. Att alla välkomnas oavsett ambitionsnivå är nånting som är unikt för hobbies, annars är det mycket prestationsfokus i dagens samhälle.

De personer som är kassa och medelmåttiga har inte så stora chanser att tjäna pengar på verksamheten. I många smala hobbies har även de riktigt duktiga svårt att tjäna pengar.

Jag har varit svensk mästare i en av mina hobbies när jag var yngre och kunde lägga mycket tid på den. Inte en chans att det gick att tjäna pengar på det. Nuförtiden är jag nog nånstans mellan kass och medelmåttig på många av mina hobbies, men de ger mig glädje och laddar mina batterier.

Tänk er två olika människor.

Person A:
Tycker om att koppla av med stickning. Har syjunta en gång i veckan med goda vänner. Älskar stickningens avkoppling och kravlöshet. Stickningen ger mängder av positiv energi. Personen har aldrig startat ett företag och har inte intresset.

Person B:
Är van att starta företag och utveckla idéer. En riktig entreprenör som älskar utmaningen i att tjäna pengar på idéer. Personen har aldrig stickat och har inte intresset.

Att säga till A att det är enkelt att starta företag är som att säga till B att det är enkelt att sticka och delta på regelbundna syjuntor. Båda personerna kan lära sig det i teorin, men i praktiken är det svårare. Person A får inte positiv energi av att driva företag och person B får inte positiv energi av att sitta på syjuntor.

Med detta sagt så går det att tjäna pengar på vissa hobbies, men oftast blir det då en helt annan aktivitet än den man älskar. Inte alltid, men i många fall.

3 gillningar

Det var en utmaning att du under din nästa semester skulle använda din kreativitet och se till att du fick en viss inkomst knutet till den semestern (det vill säga inkomster som endast kan uppstå på grund av den semestern du åker på) i syfte för att visa oss tvivlare att den semestern minsann blir minst lika angenäm som en semester utan avkastningskrav. Det är ju lite så vissa av oss har svårt att tänka kring att tjäna pengar på saker som är roliga/hobby :wink:

Jag har funderat lite i de där banorna, men har för smal smak för att pyssla med kommersiell musik. :slight_smile:

Däremot har jag funderat lite i banorna kring uthyrning av alla instrument jag sitter på, då många av dessa är “kreddiga” idag. Eller kanske en kombo: skicka över din analogsyntemulerade basgång och jag skickar tillbaka den så den låter som den “ska”.

Men, det tenderar på att falla på hur mycket tid man vill lägga vs potentiell inkomst. Just musik och andra konstarter är så kopplat till känsla att man kan peta i allt i oändlighet.

1 gillning

Kanske missuppfattade rådet att hyra ut attefalshus efter skilsmässa. Kan blir svårt att köpa ny bostad/köpa ut den andra plus fixa attefalshus :slight_smile:

1 gillning

Har själv gått i dessa tankar, då jag har hållit på med bilvård sen tonåren.

Det är nog inget fel i att ge sig in i detta, men konkurrensen är tokhård. I vår stad har det dykt upp ett antal företag som ägs företrädelsevis av araber och de tvättar en bil för 99 kr (Bilia tar 429 kr för samma tvätt). En helrekond med våtdammsugning av säten och en enklare polering med vax/keramisk tar de 2000 kr för då de konstant har super-special-kampanjpriser. Jag hade absolut inte gjort en vinst med dessa priser. En bekant testade tjänsten och tyckte att den var väldigt prisvärd, så det är absolut inte värt att ta typ det dubbla för att kunden ska få något som är dubbelt så bra, då merparten av privatkunderna antagligen nöjer sig med denna tjänst.

För att komma in i den marknaden bör du inte bara vara bra på rekond i allmänhet, utan även på allt det där som konkurrenterna ovan inte reder ut, som att ta hand om småskador på lack och inredning . Sånt måste man idag åka iväg med till “colorglo” eller liknande franchise, kan man erbjuda detta på den lokala marknaden som tilläggstjänster till rekonden tror jag det finns en god chans. Sen är det ju vettigt att skaffa sig serviceavtal med diverse andra företag som lämnar in enligt löpande avtal sina bilar hos dig för tvätt och rekond.

Jag gjorde en affärsplan för detta en gång i tiden, och är man bara beredd att ge sig in och ta fajten och jobba häcken av sig, kan det bli lönsamt.

Steg ett är dock att säga upp dig från ditt vanliga jobb. Alternativt ta en bil per kväll. Kunden lämnar bilen till dig på eftermiddagen, du rekondar den fram till 01:00, sover lite och lämnar den till kunden på morgonkvisten innan du åker till ditt ordinarie jobb.
Alternativt göra en eller två bilar/helg, men då bör det vara restaureringsobjekt som du kan ta lite bättre betalt för, säg upp mot 8-10" per bil.

/H

Kan det vara så här:

• valfri aktivitet / hobby = något som ger energi (X)

För mig blir det:

• valfri aktivitet + tjäna pengar på den = mer energi (typ energin + bonusenergi) X+

För er blir det:

• valfri aktivitet + tjäna pengar på den = minus energi typ -X

Och att det är därför vi kommunicerar förbi varandra?

För min spontana tanke är att Wikipedia har fel. Varför ens blanda in huruvida jag tjänar pengar på det eller inte. Det är ungefär som att definiera mat och sedan lägga till att den ska ätas med pinnar. Det är ju inte relevant för matdefinitionen.

För om jag var villig att betala någon Y kronor för att de gjorde sin hobby så tror jag att få hade sagt: ”nej, snälla betala mig inte för definitionen på hobby är att den inte ska vara betald”.

3 gillningar

Även om jag med har svårt att ta in att hobby/fritidsaktivitet + pengar = mer energi så beror det bara på att jag ännu inte har hittat denna synergi. Bara för att jag inte har kunnat hitta den synergin betyder det ju inte att den inte finns. Sen tror jag vi alla måste komma ihåg, och jag tror inte heller Jan argumenterar för att alla hobbyaktiviteter blir bättre av att man hittar ett sätt att ta betalt för dem, utan att han argumenterar för att man ska utmana sig att tänka i dessa banor och kan man hitta synergin så har man fått jackpot. Då får man helt plötsligt betalt för något man tycker är kul.

För mig kan jag inte applicera det på hobby men däremot på arbetet. Jag valde nyligen att börja jobba i mitt egna AB och genom att göra det har jag kunnat kombinera mitt arbete (något jag tycker är kul) med ekonomi och företagande som även det är något jag tycker är kul och utmanande vilket ger synergi och en väsentlig effekt på att tjäna mer pengar.

2 gillningar

Nu vet jag inte hur smalt vi snackar (strupsång? :wink:), men att ha en nisch kan vara en bra sak. Jag proddar exempelvis nästan uteslutande boom-bap - en stil som inte varit poppis sedan 90-talet, men lik förbannat har den sina hängivna fans. Det gäller att sticka ut ur mängden (i mitt fall mängden av Trap-producenter).

Beroende på vad du pysslar med är det inte omöjligt att det lämpar sig för sampling. Särskilt Hip Hop-producenter tackar ofta inte nej till ett unikt sound att sampla och lägga ett beat på. Låter det ballt så låter det ballt. Spelar du in ett gäng slingor i bra kvalitet och marknadsför dig själv kanske det finns potential?

Bara en tanke!

2 gillningar

Mitt enda försök till extra inkomster (förutom att fortsätta som löneslav) är två misslyckade försök att bli författare. Egentligen var det rätt irrationellt, det är nog inte mer än en promilles chans att bli publicerad på bara två manus (om man inte är känd, vilket inte jag är), så det var väldigt många obetalda timmar som lades på något som med överväldigande sannolikhet skulle betala mig noll kronor och noll ören.

Men med tanke på vad alternativen var (jobba ännu mer än jag redan gör med något jag inte vill göra) och att aldrig ens försöka mig på mitt drömyrke sedan högstadiet… så känns det som ett helgjutet val i alla fall.

Hade förmodligen haft bättre odds om jag köpt en trisslott, men om man nu ska tjäna mer pengar “på sidan om”, då ska det i min värld vara en väg ut ur ekorrhjulet, inte ett sätt att jobba på sin fritid…

Man ska jobba för att leva, inte leva för att jobba. Min tanke i alla fall.

4 gillningar

Jag har börjat komma till insikten precis som Jan, jag hade blivit mer ledsen av att sluta jobba än att jobba. För mig är jobbet viktigt just nu för min psykiska hälsa. Men det är för att jag älskar mitt jobb och tycker det är roligt och stimulerande. Idag är det lördag och jag längtar till måndag​:blush:. Säljer idag reservdelar till lantbruksmaskiner och entreprenadmaskiner samt en hel del annat jobb runt detta som plocka iordning pall som godset kommit med etc. Otroligt varierande och roligt! Så för min del att tjäna extra pengar innebär fokus på investeringar, sälja saker på facebook, jobba över, ta jour jobben, laga bilen själv och renovera huset själv (sparar enorma pengar på det för slipper använda redan skattade pengar att betala någon för denna tjänst som sedan ska skattad igen osv) ser då dem göra själv saker som extrajobb och hobbie​:relaxed::ok_hand:
Jag är otroligt nöjd och stolt över mitt liv nu! Jag är både värd och tacksam för det🤗

3 gillningar

Det var väl inte så svårt om Jan väljer till exempel att hyra ut sitt hus under semestern (Airbnb) eller rent av byta semesterbostad med någon annan småbarnsfamilj (Homeexchange) :slight_smile:

1 gillning

För de som inte vet vad de vill eller kan göra, eller hur det fungerar med olika saker, rekommenderar jag att ni tar kontakt med en studie- och yrkesvägledare.

En duktig sådan har bland annat koll på både utbildningssystemet och arbetsmarknaden, inklusive företagande.

Men den största kompetensen handlar om vägledning, dvs, olika former av samtalsmetodik, tex. MI, coachning etc, och olika typer av verktyg, för att genom samtal och information stötta personen att lära sig mer om sig själv och omvärlden, samt göra medvetna, aktiva och självständiga val kring sin karriär.

1 gillning

Kanske kan börja i mindre skala? Noveller eller korta historier inom någon fan fiction eller liknande som kittlar ditt intresse?

Kanske är hyfsat lätt att sätta upp en blogg där du kan publicera sånt. Då hade det gått snabbare att bearbeta idéer också.

2 gillningar

Beroende på hur mkt man gör själv så är det knappt några löpande kostnader:

• Använd Bokio för bokföring = gratis
  • Bokslut/årsredovisning, går att göra själv men knöligt om man inte kan det = 1000 kronor/år via Årsredovisning Online (om man köper 5 år)
  • Bankkonto ca 1000 kronor/år
    Sen är det ju hemsida och annat, men det beror ju på vilken verksamhet du ska bedriva.

För egen del tillkommer diverse mjukvaror, bilder, webbhotell, videolagringstjänst, kursplattform etc. Men det är ju unikt just för mig.

3 gillningar

Jag tror att en av anledningarna att ni pratar runt varandra lite i den här tråden är att Jan utgår från trådens/avsnittets titel: “Hur tjänar man mer pengar?” – och ett av svaren är “Fundera lite på vad du redan kan, t ex vilka hobbies du har, och se om du kan affärsutveckla det till en verksamhet som du kan tjäna pengar på.” Det är ju onekligen ett av svaren. Det finns en poäng i att använda något man redan har (befintlig kunskap och utrustning) och se om det går att ta det vidare till en inkomst.

De andra börjar inte i trådens titel, utan befinner sig mer i den tanke som många tidigare avsnitt berört “Hur mycket pengar behöver du för att vara lycklig?” och kommer fram till att det inte är värt att offra en hobby för pengar, det hobbyn ger som en äkta hobby är mer värt.

Båda sidorna är förstås lika rätt – det beror bara på vilken fråga man egentligen försöker besvara.

Sedan finns det onekligen en intressant tradeoff i det här med att börja jobba med något som du redan kan mycket om, och som du vet inte är supertråkigt. Du har chans att komma igång snabbare, med mindre nedlagd tid (speciellt viktigt om du redan har ett fulltidsjobb och vill utveckla en ny verksamhet med den lilla tid du har över) och en lättare bedömning om och hur du faktiskt har chans att tjäna pengar på din hobbykunskap. Jag har gått den vägen (mjukvaruutveckling som hobby och sedan som jobb). Min tidigare hobby är onekligen arbete nu – dagarna när jag har svårt att hitta inspirationen att sätta mig ner och faktiskt producera existerar och kommer stundtals alldeles för tätt – men samtidigt finns det också många tillfällen när jag lyckas få rejält flow och det är precis lika roligt och energigivande att jobba som det tidigare var med hobbyn, med enda skillnaden att jag får betalt för det. Dagarna när det flyter på och är energigivande försvinner inte bara för att det vid andra tillfällen är trögt, det är snarare så att en del av de potentiellt jobbiga 40 timmarna arbetsvecka raderas och ersätts med nåt kul. Downside: du förlorar en hobby. Upside: en del jobbtimmar ersätts med nåt kul.

Finns det (riktig) potential att tjäna pengar på något du tycker är kul och redan är lite bra på kan det vara värt att offra en hobby för det. Jag tror det är lättare att hitta en ny hobby än det är att hitta ett arbetsområde som är både kul och lönande.

2 gillningar