Tips på jobb hemifrån

Hej Forumet.

Smygläst en hel del här genom åren. Mycket tacksam för alla kloka tankar.

Nu till mitt spörsmål. Jag och min fru går i tankarna att flytta en bit ifrån den storstad vi idag bor i för att hitta en lugn och trygg miljö för familjen. Jag har en tjänst där jag kan jobba hemifrån en del och kan pendla övrig tid men min fru är inte i samma situation utan är idag beroende av att vara på plats fysiskt.

Hon önskar hitta ett jobb där hon majoriteten av tiden jobbar hemifrån. En hög lön är inte det primära utan snarare möjligheten att jobba i princip heltid hemifrån.

Skulle bli väldigt tacksam för tips och idéer. =)

1 gillning

Systemutveckling, webbdesign eller webbutveckling kanske. Det är kreativt och går utan vidare att göra på distans. Finns kortare YH och distansutbildningar man kan ta.

Kronofogden har en del jobb på heldistans i olika områden så det kan vara ett tips!

Annars kanske någon form av dataanalys, ux writer, content writer har möjlighet till distans?

image

En första fundering är om ni har tänkt igenom omställningen som det innebär att gå från ett jobb där din fru alltid är på plats till ett där hon jobbar nästan helt hemifrån. Hemarbete passar inte alla och det kan vara svårt att veta innan man testat. Det är också stor skillnad mot att jobba på distans två dagar i veckan jämfört med fyra-fem.

Om fullständigt distansarbete ändå är intressant är det enligt min erfarenhet så att de flesta kontorsarbeten erbjuder två eller möjligtvis tre dagar på distans i veckan. Detta framgår också av länken ovan för myndigheter. Så det handlar i så fall om att försöka leta upp de arbetsplatser som uttryckligen erbjuder mer. Men detta kan ändras snabbt. I vissa fall kan arbetsgivaren också tillåta mer distansarbete för de som bor långt bort.

Om ni har barn under åtta år har ni en liten fördel eftersom ni då enligt föräldraledighetslagen har rätt att ansöka om mer distansarbete (15a-b). Men någon rätt att beviljas det finns inte. Men detta kan vara värt ett försök för att få upp distansmängden.