Har lyssnat på poddavsnittet och jag har väl aldrig gjort ngn ombalansering. Vad jag förstår så ska man se över hela sitt sparande och inte bara Lysa, fonder, aktier.
Jag har ex både sparande på Volvo finnans ca 40% av totala sparandet (buffert), buffert på Swedbank ca 40k, Lysa hinkar 60/40 och 90/10. Aktiefonder på Avanza. 6st 3 var i två olika ISK. Tänkte att det räcker att föra in i ombalanseringsmallen med det på Avanza ovh sen är det bra men så enkelt kanske det inte är om man ser till hela sparande med risktagandet.
Absolut, det är ett ypperligt tillfälle att kolla igenom sin hela ekonomi!
Gå igenom den och balansera upp den efter t.ex “Fyra-hinkar-strategin”, då kommer du ha gått igenom hela din ekonomi och har full koll!
Då kanske med upplägget jag har nu har för låg risk. Med tanke på en buffert både på Swedbank Ca 3 månadslöner och Volvo finans ca 200k. Kanske man ska slopa Volvo helt och lägga pengarna i den passiva hinken.
Tack för svar. Ser man på hela ekonomin så har jag nog haft en väldigt stor buffert. Har iaf nu ombalanserat fonderna på Avanza, gick smidigt med Jans mall. Sen flytta över från Volvo finans till Lysa i omgångar så man får lite fler pengar i arbete.