Tips till en amatör

Hej jag är ny här och behöver lite hjälp med att börja investera jag antar att det finns liknade skapade trådar men skapar denna endå

Har levt hårt i många ur utan att spara men har senaste året börjat spara dock endast på sparkonto och en fond på handelsbanken dock med en avgift på 1.80 som jag fick av banken förut den har jag dock sålt nu efter jag läst att man ska helst ha låga avgifter om man är inaktiv .

Jag kan inget om ombalansering eller fonder men vill endå investa på börsen, har läst lite om robotar eller en global fond många delade meningar på dom. huvudsaken är väl att man sparar ?

Har endast ett lgh lån och 100k buffert på banken

Så kan spara länge utan att röra .

Hur ska man gå till väga jag tycker det är svårt finns ju så mycket att välja på

Mvh erik

1 gillning

Hej och välkommen hit! :slight_smile:

Först och främst: Vad vill du spara till och vad är din sparhorisont?

Mitt tips är att titta/lyssna på avsnitt #99

En enkel tumregel som jag följer är 10% aktiefonder per år i sparhorisont. Så ska du spara längre än 10 år så kör 100% i aktiefonder. Antingen väljer du ut några stycken (t.ex global, tillväxt, Sverige, Småbolag) eller så håller du dig till en enda fond (t.ex Spp global indexfond).

Så om du har t.ex 8 är i sparhorisont välj då 80% aktiefonder och 20% kan du lägga på sparkonto med insättningsgaranti och med ränta.

Blir ett enkelt och billigt sparande.

Okej, jag har ett konto på avanza ska kolla lite närmare i helgen tänkte jag . Vad jag ska spara till jadu framtida trygghet / pension

Flera fonder betyder att man ska balansera är det komplicerat? Vad innebär det sälja det som gått bra och köpa det som gått dåligt?
Om man inte balanserar och ändå kör 100 % aktier blir väl risken samma endå är ju fortfarande 100 % aktier?
Hur ofta bör man göra det ?

Alternativ 1: 100% Tesla-aktier
Alternativ 2: global indexfond med över 5000 olika bolag spridda över hela världen och i alla branscher.

Båda 100% aktier, men samma risk? Njae. :slight_smile:

För övrigt skulle jag rekommendera dig att investera 100% i SPP akitiefond global. Då slipper du ombalansera. Behöver inte vara svårare än så om man saknar kunskap och intresse. Sen kan du läsa på lite i lugn och ro om du vill ”bli lite mer avancerad” i ditt sparande.

Okej tack för lite tips tänkte att det var bättre jag frågade här än på banken :+1:

5 gillningar

Det var definitivt ett klokt beslut!

Verkligen. På banken måste du räkna med att de kommer försöka pracka på dig produkter som framförallt är bra för dem själva, inte för dig. Här lär du få mycket bättre råd och svar.

Japp den giriga banken :rofl: kanske kan börja med en global fond så man kommer igång eftersom den är rätt bred sen kan man väl utöka med fler senare om man nu blir intresserad av det , bättre än inget iaf

Absolut bättre än ingenting! :slight_smile:

Bättre än det mesta :wink:

1 gillning

Nu har jag läst på en hel del ombalansering var inte så komplicerat som jag trodde men vill göra så lätt för mig som möjligt med så få fonder som möjligt .

Jag tror jag kommer köra
SPP aktie fond global 85 %
Plus alla bolag sverige 15 %
Så jag får lite exponering mot alla bolag i Sverige då borde det bli tillräckligt brett

Blir lite dyrare än LF global och avanza emerging men det gör inget .

Tänkte spara 4000 kr varav 2000kr åker in på vanliga sparkonto som får agera räntefonder.

Ser detta bra ut ?

1 gillning

Blir nog bra det där.

Varför 15% Sverige?

Vet inte drog till med nått är det för mycket tycker du ?

Inte nödvändigtvis. Jag tror det där blir kanon på lång sikt.

Japp jag tror det jag med tack för alla tips!