Tjänstepension - avgift 1,5%

Hej!

Jag får min tjänstepension via Fora (arbetar på byggfirma som är ansluten till Byggnads).

Jag mailade till Fora och frågade vilka avgifter de tar ut för min tjänstepension. De svarade:

“Ersättning för administrationsarbete Vid administration av Avtalspension SAF-LO tar Fora, i samband med överföringen av pensionspremien, ut en förmedlingsavgift om 1,5 procent av den premie som betalas av arbetsgivaren.”

Är det en “vanlig avgift” i sammanhanget eller ovanligt hög? Efter att ha hört att man kan flytta sin tjänstepension som inte är avtalsbunden till Avanza tex gratis så låter det ju högt. Men finns det fördelar som facket (i mitt fall Byggnads) har förhandlat fram som gör tjänstepensionen mer fördelaktig ändå?

Jag har börjat sätta mig in i pension mer nyligen, för att göra aktiva val (genom att lyssna på Rika tillsammans och Avanzapodden).

1.5 lät tråkigt dyrt :worried: jag är också med i SAF-LO via if metall. Men förhoppningsvis har vi mer fördelar att vara med i facket än att vi går ur och står utan rättigheter än att pensionspara själva. Visst många anser väl att man bara betalar en avgift till facket utan att de gör nåt men det är väl upp till var och en att ta ställning om det hjälper mig att vara med i facket eller inte.

Hej

Utan att kunna avtalet i detalj så tror jag det är värt att kolla upp en del. Jag tror att premien inte dras av ditt pensionskapital utan betalas av arbetsgivaren på det. Jag tror också att den används till att täcka vissa försäkringar som ingår i ditt tjänstepensionsverket.

Jag sitter själv och försöker förstå hur mitt avtal fungera ( alternativ ITP) och då är motsvarande avgift 6% men det skall inte tas av min premie utan betalas utöver det för att täcka admin men också försäkringspaketet . Har inte kommit till botten med detta ännu, men får intrycket av att det inte är nåt jag kan spara genom flytt etc.

Sen tror jag inte att SAF-LO går att flytta ut från fora utan du kan bara flytta till olika ställen inom fora. Facket eller HR borde kunna reda ut detta för dig.

Det är vanligt. Collectum som är valcentral för tjänstemännen (ITP1 med flera) tar 1%.

Både hos Fora och Collectum så är detta en engångsavgift på varje inbetald premie, inte en årligt återkommande avgift. Den täcker valcentralens arbete med att upphandla de olika valen du kan göra, IT-system etc.

Det går ej att flytta ut från Fora tyvärr, men som tur så har man iaf ganska bra valmöjligheter till förvaltare inom SAF-LO.

Tyvärr är det ju så att om du jobbar på en arbetsplats med kollektivavtal så har du samma rättigheter oavsett om du är med i facket eller ej.
Det enda som facket egentligen tillför då är rabatt på försäkringar (samt försäkringar som ingår i ditt medlemskap), information och rådgivning om du har några frågor angående avtalet eller hur du ska göra i någon viss fråga på din arbetsplats samt hjälp vid eventuella tvister med din arbetsgivare.

Absolut, det finns för och nackdelar som man får väga mot varandra :slight_smile:

Jo den diskussionen har vi på vår arbetsplats med. Alla har samma lön oavsett och bara för du är med i facket har du inte förtur vid uppsägningar pga LAS’en. Men som du säger så finns det några försäkringar som ingår istället :slightly_smiling_face:

Tack för alla svar! Har ni några specifika aktiefonder som ni kan rekomendera (som man kan välja inom SAF-LO)? Håller på att kolla upp de olika förvaltarna och vilka fonder som kan väljas.

1 gillning