Tjänstepension KAP-KL via Avanza

Hej,

är regionanställd och har en gammal tjänstepension ( KAP-KL) via Avanza. (Ej möjligt att nyteckna med har haft den ca 10 år). Hade länge entrélösningen som dock innehöll lite väl mycket räntefonder.
Jag har mer än 30 år till pension så jag tänker 100% aktiefonder. Jag vill helst göra en inställning som son tuffar på utan att hålla på och gå in och pilla.

Min fördelning just nu är:

Avanza Zero 8,8 % 0,00% (avg)
Danske Invest Global Index SA 40,6 % (avg) 0,34%
Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) 30,1 % (avg) 0,40%
Handelsbanken Sverige Index Criteria 10,5 % avg 0,65%
Swedbank Robur Access Asien A 10,0 % (avg) 0,20%

Tankar kring detta?

De fonder som finns att välja på är alltså inte hela Avanzas utbud utan det som är avtalat med inom KAP-KL, vilket är följande:

Valbar aktiefond inom KAP-KL - Avanza avgift

Handelsbanken Hållbar Energi A1 1,50
Handelsbanken Svenska Småbolag (A1 SEK) 1,50
Handelsbanken Sverige Index Criteria 0,65
Danske Invest Sverige SA 1,15
Avanza Zero 0,00
Swedbank Robur Access Asien A 0,20
Swedbank Robur Access USA A 0,20
Handelsbanken Global Index Crit (A1 SEK) 0,40
Carnegie Indienfond A 2,20
Handelsbanken Tillväxtmark Tema (A1 SEK) 1,60
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK) 1,50
Carnegie Asia A 1,90
Handelsbanken EMEA Tema (A1 SEK) 1,60
Swedbank Robur Access Edge Japan A 0,20
Danske Invest Global Index SA 0,34
Öhman Etisk Index Japan 0,65
Öhman Etisk Index USA A 0,65
Öhman Etisk Index Pacific 0,65
Öhman Etisk Index Europa 0,65
HSBC GIF BRIC Markets Equity AC 1,50
Danske Invest Eastern Europe A 1,60
Danske Invest SICAV Europe SA SEK 1,36

Tacksam för all input!

Hej ErikJ,

Kul att du är intresserad av att göra ditt sparande bättre!

Har själv svårt för Avanza Zero då det endast är 30st bolag, hade då istället valt dom procenten du har i Avanza Zero till Handelsbanken Global Index Crit och betalat en liten slant för det. Då får du exponering mot väldigt mycket fler bolag :slight_smile:
Eventuellt att länge det i Danske Invest Global Index för att få lite billigare för liknande exponering, dom följer inte exakt samma index men verkar ha liknande bolag i sig om man kollar via Morningstar.se :slight_smile:

Så det hade räckt med en globalfond, samt din Sverigefond du har valt och Asienfonden :slight_smile:

1 gillning

Tack Robin för ditt förslag!
Blir lite förvirrad när utbudet är begränsat och fonderna inte känns igen.

Instämmer med @Robin, så du vet att åtminstone en till tycker det är ett bra förslag :slight_smile:

1 gillning

Jag håller med. Jag hade också kastat ut Avanza Zero, men antagligen bytt den mot mer av din svenska indexfond för att landa på 20% Sverige. Jag hade även övervägt lägga kanske 3-4% av de 20 i Handelsbanken Svenska Småbolag, trots att den är dyr. Småbolag har god historik att överavkasta. Men allt detta är smålir, du har en bra bas enl ovan :slight_smile: