Tjänstepension saf lo

Har för tillfället länsförsäkringar generationsportfölj då den känns som en av dom bättre när det kommer till tjänstepensionen. Den har dock inge tillväxtmarknader och för lite små bolag så funderar på om det ändå inte skulle vara bättre att bygga en egen portfölj och övervikta lite mot småbolag och tillväxtmarknader, är bara 24 år så har ju tiden på min sida.

Känns som att Amf har mest attraktiva fonder då om man vill bygga en egen portfölj men hur skulle fördelningen se ut då tycker ni?

Amf aktiefond global 60%
Amf aktiefond tillväxtmarknader 10%( global innehåller redan endel)
Amf aktiefond småbolag 20%
Amf aktiefond sverige 10%

Något annat förslag?
Hur gör ni andra med saf-lo?

Jag lf global index 90% och 10% lf Sverige index. Jag gick i flyttankar och tänkte då välja amf pga att jag saknade tillväxtmarknader i utbudet men jag klarar mig på de två fonderna kom jag fram till.
Jag tycker det är konstigt att fora har valt ha med en dyr tillväxtmarknadfond från fidelity istället för lf:s egna.

Om du tvunget vill ha tillväxt så kan du ju spara det privat istället för din pension.

1 gillning

Har också SAF-LO och kör AMF med en fördelning:

60% AMF Aktiefond Global
20% AMF Aktiefond Sverige
10% AMF Aktiefond Tillväxtmarknad
10% AMF Aktiefond Småbolag

Så ganska likt din portfölj :slight_smile:

EDIT: Ändrat till småbolag istället för Sverige på sista då det va en liten felskrivning :wink:

Ok. Då är jag med. :+1:

En liten miss, nu är den uppdaterad :face_with_hand_over_mouth:

Är det för hög risk och bara köra småbolag för sverige delen? Är ju långt till pension så man kan ju säkra upp när man kommer närmare tänker jag. Man blir ju då sugen när man jämför på avanza

Amf aktiefond global 60%
Amf aktiefond småbolag 30%
Amf aktiefond tillväxtmarknader 10%

Vad tros om det?

Hur har den gått de senaste 5 åren om man får fråga🙂

Har själv folksams entrélösning som jag tycker gått hyffsat (103,9, avg 0,31) men inte varit insatt innan att ändra själv. Men är sugen nu när man läser på mer och mer.

Har inte haft den så länge, gjorde ett rejält omtag för ca 2 år sedan och kollade igenom alla mina pensionsdelar och flyttade det då till denna fördelningen.

Men på 1.5 år så står det ca 31%, däremot så är det insättningar osv under denna tiden som förstör procentsatsen. Mina insättningar är ganska stora om man jämför med vad som redan finns i försäkringen :slight_smile:

Aha ok. Kan man räkna ut totala procenten nånstans när man har 60% på en och 20% på en annan och ytterligare 10% på två andra? Plussar man ihop alla fonderna och delar på respektive procent på nåt sätt?

Jag har precis flyttat över till AMF och är med inne på att ha mer i småbolagsfonder! Global innehåller redan tillväxtmarknaden. Va inne först på att gambla lite, då jag ”bara” är 33, och köra 60% global och 40 småbolag. Dock innehåller Sverige de stora drakarna (investor, Volvo, atlas, SEB) som man nog ändå vill ha en del av.
Kanske kommer välja:

Amf aktiefond global 60%
Amf aktiefond småbolag 25%
Amf aktiefond Sverige 15%

Vad tror du @Robin? Håller du med om att man kan skippa tillväxtmarknader eftersom Global följer MSCI ACWI ESG Leaders

För min smak lite för mycket småbolag i den portföljen.

Men gör att svara på din andra fråga så håller jag med, du kan egentligen skippa tillväxtmarknad då du får 5.6% Kina och 6.26% Japan via det indexet. :slightly_smiling_face:

Ja egentligen är det de. Jag kollar bara på den historiska avkastningen (vilket jag vet man inte ska). Nu har jag inte hunnit lyssna på avsnittet om småbolag men läst här på forumet att småbolag är ju egentligen att föredra :upside_down_face: blivit lite av en FOMO-grej när man sett avkastningen den ändå givit.

Sen är ju 40% Sverige också helt fel att gå egentligen, så jag ”bettar” ju på att småbolagen och 15% Volvo, Investor, Atlas osv ska gå bättre än 39% globalt :sweat_smile:
Dock hade entrélösningen på Folksam, där jag va innan 45% Sverige.

Jag kollade på mitt Saf-Lo för några månader sedan. Funderade då på att göra en portfölj hos AMF med stor vikt i småbolag.

Jag valde att stanna kvar i SPPs generationslösning. Övergången till räntor och att EM inkluderas såg jag som fördelar.

Men är det verkligen en bra idé att vara aggressiv i sin tjänstepension med tanke på skatter? Är det inte bättre att ta mer risk i sitt eget sparande på ISK? Är inte så insatt inom pension, är bara 30. :blush:

Eftersom generationslösningarna brukar kicka in vid 55 har du ändå 100% aktiefonder, så om 25 år kan du logga in igen och antingen ändra till fler räntor eller välja en generationslösning då :wink:.

Skatterna för pensionärer som är 66 och över är mindre än för löntagare (kan säkert ändras då vi blir äldre och äldre), men jag satsar fullt både på privat ISK OCH TJP. Eftersom jobbet betalar in till dig när du är kollektivavtalad kan du ändå inte få ut dom pengarna till din ISK så då kan du göra det bästa av situationen och ösa på tills du är 55 och sen börja kolla på räntor.

Så länge det är en lång tidshorisont, som det är med pensionssparande, så hade jag kört på med hög risk i båda. Risk behövs för att ge avkastning och avkastning är det man är ute efter när man investerar. Du har lååångt över 10års sparhorisont, så 100% aktier hade varit givet för mig🙂