Tjänstepensionsflytt från AMF till Länsförsäkringar

Nu har det gått över tre månader och min gamla tjänstepension utan inbetalningar har fortfarande inte dykt upp hos Länsförsäkringar efter flytten från AMF. Jag förstår verkligen inte vad som tar så lång tid, allt borde ju vara digitalt mellan två svenska aktörer!

Det konstiga är att min tjänstepension inte längre syns hos AMF, så jag antar att den har flyttats, men jag har inte fått någon bekräftelse eller meddelande om detta. På Fora står det att flytten är “godkänd”, men inte längre “pågående”, vilket gör det ännu mer oklart.

Har någon annan varit med om liknande problem? Vad är det som gör att en så enkel process ska ta en evighet? Har de skickat min tjänstepension till Ukraina vad är det som pågår? :joy:

Skrev till Fora och de svara mig att det kan ta upp till 6 månader, vilka skojare! Pension systemet måste ändrats omedelbart, de så mycket fel i detta landet så de inte sant, vilket piss system.

Har du fått något brev från Länsförsäkringar om att Fondförsäkringen lagts upp, dvs “startats”?

Jag fick det ganska tidigt men kapitalet kom först efter 3 månader.

Det tar tid, tyvärr bara att acceptera. De ju iofs bra för dig nu när börsen går ner :slight_smile: om du byter från trad till fond.

Flyttade precis min KAP-KL/AKAP-KR (med pågående inbetalningar) från AMF till Länsförsäkringar. Start 10/1. 7/2 kunde jag se pengarna på LF. Men blev förvånad att det gick så snabbt :grinning:

Har du loggat in hos Länsförsäkringar och kollat?
Ett annat alternativ är att logga in på minPension och välj “Uppdatera” då hämtas information från samtliga bolag. Då har förhoppningsvis AMF försvunnit från din lista och LF har tillkommit.

1 gillning

Flyttade från SPP till Länsförsäkringar innan nyår och har fortfarande inte visats sig på minpension.se då det tar ca 3 månader innan det blir synligt som jag har förstått det. Jag kan däremot logga in på Länsförsäkringar och se sparandet där.

Du behöver själv begära en inhämtning. Annars sker det bara en gång om året (?).

1 gillning

Okej, det hade jag inte koll på tack!

1 gillning

Kika under din profil på minPension.

4 gillningar

Tack för hjälpen, Monica!
Nu ser jag även Länsförsäkringar på MinPension :smiley:

1 gillning

Min tjänstepension hos AMF syns inte längre, så jag antar att den har flyttats. Hos Länsförsäkringar står det däremot 0 kronor, utan någon indikation på att pengarna har skickats eller mottagits.

På FORA, mitt valcenter, står det att en kapitalflytt pågår. Tidigare stod det att flytten var pågående, men nu är den markerad som godkänd och kan inte avbrytas. Jag är dock osäker på vad det innebär.

1 gillning

Har de skickat pengarna till Ukraina? :heart_eyes: @Monica

1 gillning

Nu kom den! AMF sålde och flyttade ganska på toppen och nu är det perfekt tillfälle att köpa när LF global index har gått ner rejält! Bra start haha!

Min TJP kom in i januari, ligger back nu, bra timing med föräldraledighet och tillfällig paus på inbetalningar när vi är på lägre nivåer :grinning:

Hur lång tid tog flytten totalt?

3 och en halv månad. Kursen köptes på 5 mars så köpte vid bra tillfälle men jag kommer också starta på minus direkt haha, 6 mars gick ner över 2% igen. Börjar lika en corona crash detta.

Men men tjp är inget jag bryr mig om så mycket, fokuserar mer på ISK, gillar inte hur tjp pengarna är så låsta ända till pensionen man kanske aldrig kommer kunna utnytja dessa pengar i framtiden så ser detta som en “extra” för familjen eller för mig själv ifall man är vid liv, att jobba tills man är 69 är redan sjukt, medellivslängden för en man i Sverige är runt 80 år, äcklig Land.