Totalt omtag på sparandet

Jag har fram till nyligen sparat på Avanza, och gått mycket på magkänsla och intresse. Det resulterade i cirka 40% aktier och 60% fonder. Hade ett tjugotal olika aktier och ett tiotal olika fonder. Totalt har sparandet gett en helt ok avkastning, men ändå presterat strax under index totalt. Så nu har jag tänkt att gå över till 4 hinkar och spara lite mer strukturerat. Jag har precis lagt säljordrar på nästan hela innehavet på Avanza för att starta om.

Tjänar 50k i månaden.

Min tanke är så här:

Bufferthink:

• Ca 60 000 kr på sparkonto hos SBAB (0,5% ränta, fria uttag och ingen inlåsning). Detta täcker 3 månders utgifter.

Medelrisk:

• 150 000 kr i Opti portfölj med 48% aktier, 45% räntor och 8% råvaror.
    (Jag är väl medveten om att Lysa är billigare, och det är möjligt att jag byter till Lysa framöver, men jag gillar helt enkelt Optis app och upplägg)

• Här finns även vårt boende där jag har ca 1 msek i värde när lånen är borträknade

• här finns givetvis också en del andra fysiska tillgångar i form av bil, jaktvapen, smycken etc

Passiva hinken:

• Ca 50 000 kr Opti portfölj med 75% aktier, 15% räntor, 10% råvaror. Denna kommer jag månadsspara 8000 kr i.

• PPM 500 000 kr

• Tjänstepension 470 000 kr

• Gammalt privat pensionssparande som ej fylls på med insättningar (trad) 120 000 kr

• behåller några aktier bara för att det är roligt, ca 20 000 kr. Tesla, SAS, Xpeng, Norwegian

Lekhinken:

• Har ca 20 000 kr i några startups & Reinvest24.

Långsiktigt sparande till sonen (som nu är tre år):

• ISK på Avanza med 1000 kr månadssparande fördelat med 25% i varje i LF Global indexnära, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, AMF Aktiefond Småbolag och LF Tillväxtmarknad Indexnära A

Tankar på detta (bortsett från byte till Lysa)?

Varför har du inte lagt dessa i lekhinken?

1 gillning

Jag ser inte dessa bolag som lekhinks-bolag. I lekhinken har jag bolag som inte finns på börsen, utan på alternativa handelsplatser som Pepins. Även om främst Norwegian och SAS möjligen skulle kunna riskera konkurs ser jag ändå risken som mindre än med bolagen i lekhinken. Tesla och Xpeng kan givetvis tappa i värde, men knappast bli värda noll inom överskådlig tid.

Okej. Jag ser alla aktier och nischade fonder som en del av lekhinken. Det är åtminstone så jag har strukturerat upp mina hinkar.

Norweigan, SAS och Tesla (!) är väl typexempel på extremhögriskaktier som definitivt hör hemma i ”lekhinken” om man gillar det upplägget.

Jag håller med övriga om att Tesla, SAS, Xpeng och Norwegian utan tvekan hamnar i lekhinken. På 10+ års sikt kan de definitivt rasa.

Jag skulle inte heller räkna varken Tjänstepension eller PPM i någon hink. Det är ren senarelagd inkomst.

Så med 50k hos Opti och en gammal IPS på 120k som passiv hink. Totalt 170k (exklusive inkomstbeskattningen på IPS uttagen) så verkar du ha en väldigt överdimensionerad lekhink på 40 k (20 k högrisk aktier och 20 k extrem risk onoterat/startup). Det brukar pratas om en lekhink på max 10 % av passiva.

Tycker det ser ut som en bra struktur som i grunden följer ”hinkprincipen”, sedan kanske det finns lite justeringar (som andra redan skrivit om), men rom byggdes inte på en dag. :slightly_smiling_face:

Är dock lite intresserad av varför du valt att investera dina pensionspengar och din sons pengar olika? Varför 75% aktieexponering för dig men 100% för honom, varför tiltningarna för honom men globalindex för dig, varför Opti för dig men Avanza för honom?

Tänker att det kan bero på ur man räknar in de? Kanske inte för att få en fördelning mellan hinkarna men kanske för att få en helhetsbild av sitt sparande (tänker att boende, IPS, Tjänstepension, PPM m.fl. både har argument för att räknas med och inte räknas med). :nerd_face:

Här har jag tänkt att jag kör på det Jan skriver i sin fyra hinkar-artikel: över tio år till pension så hamnar de i passiva hinken.

Bra fråga! Min tanke är att testa ett par olika upplägg under några år för att benchmarka.

Ett par år är för kort tid att utvärdera. Och dessutom finns det inget som säger att det som gick bäst under den perioden kommer fungera bäst även framöver.

Välj den strategi du tror mest på för båda skulla jag säga.

1 gillning

Vad är vinsten/fördelen med att ha samma för båda? Jag har i nuläget inget underlag för att tro på den ena framför den andra, så beslutsunderlaget är bristfälligt.