Tråden om elbil vs fossilbil

För mig i norra Sverige får man räkna med en halvering av räckvidden på vintern och 25 mil är för lite för oss. 35 mil från iX3 träffar sweet spot ganska bra för oss. (Lite överslag men hoppas poängen går fram.)

BMW IX3 50xDrive är en ganska dyr bil. Om man inte behöver räckvidden eller prestandan kan man välja den bakhjulsdrivna versionen av samma bil, med mindre batteri och lägre effekt. Eller köpa en ännu billigare bil. Det finns alltså fria val man som konsument kan göra.

För mig som förare, med mina körmönster, min ekonomi och mina preferenser passar en viss bil bättre än en annan. Kanske inte 300 000:- bättre, men det är en annan fråga.

Bra va?

1 gillning

Ja det är lite spännande detta att flera nu har olika batterier att välja på i en bil, undrar ju hur det kommer påverka andrahandsvärdet. .om det blir “stora batteriet” som håller värdet bäst?

Det kan man definitivt anta, i de allra flesta fall.
I en del fall används olika batterikemi och det skulle i teorin kunna vara så att ett fem år gammalt LFP-batteri har bättre batterihälsa än ett lika gammalt NMC-batteri, men det är osannolikt att det spelar någon större roll.

Men ofta blir jämförelsen inte bara på batteri, utan på drivlina och övrig spec. Att jämföra en fyrhjulsdriven bil med 500hk med en bakhjulsdriven med 280hk blir ju skevt, t ex.
Eller en Tesla MY LR premium som har en massa utrustning som inte MY standard har, utöver större batteri och dubbla motorer.

Samtidigt gäller väl den gamla vanliga tumregeln - dyrare bilar tappar mer i värde än billiga, i reda pengar.

Min erfarenhet efter cirka 13000 mil i elbilar är att om man mest åker motorvägsresor så minskar marginalnyttan av högre räckvid kraftigt efter 600 km WLTP. 600 km WLTP brukar betyda att range mellan 10-80% batteri är cirka 30-40 mil motorvägskörning 110 km/h konstant hastighet. Det lägre vid vinter och det högre vid sommartid.
Jag hade länge 470 km WLTP och väldigt kass värmepump (första gen ID4 GTX), då stannade man alltid för att ladda på en 35 mils sträcka om det inte var perfekt 25 gradigt utomhus.
Min nuvarande har 670 km WLTP. Har haft den i typ 18 mån, kört cirka 5000 mil i den, majoriteten är sträckor över 35 mil enkel väg till kunder. Jag har hittills aldrig lagt en minut på att ladda den där jag själv inte hade ett större behov än bilen för att stanna. dvs Bilen hinner mer än väl ladda under tiden jag stannar för att äta/pissa/köpa kaffe etc. Det gäller även sträckor som sthlm-göteborg.
Till detta ska även sägas att jag fartsyndar i princip alltid, så jag drar ju mer energi än vad bilen annars skulle göra också.
Hittills har 61% av elen laddats hemma,
16% laddats hos kunder och hotell
23% laddats på snabbladdare.

Kontentan är denna;

• Vad jag kör utanför jobbet hade jag klarat i en bil som har 200 km WLTP range. Inga problem.
  • Vad jag kör i jobbet har räckvidd och laddtider varit ett problem 0 gånger på 18 mån med denna bil.
  • Med förra bilen (470 km wltp) har det funnits gånger där jag blivit tvungen att köra hemifrån 30 minuter tidigare för att hinna ladda på väg till en kund, speciellt vintertid.
  • Gemene man överskattar nog sitt behov av räckvidd och våndan över att ladda väldigt mycket. Att man “absolut inte får behöva stanna för att snabbladda bilen” den där enda gången per år man dra en långresa till fjällen per år… är en konstig prioritering. Man betalar väldigt mycket batteri som man för det mesta inte utnyttjar.

Idag är elbilar för dyra just på grund av att man sätter i för stora batterier och för kraftiga elmotorer. De sakerna har varit bra för att få till “early adopters”. Det har varit lyckat, men nu behövs mer alternativ.
Ska mediansvenson kunna byta till elbil så kommer vi behöva hamna i ett sortiment bilar som har typ 150-200 hk, 200-300 km räckvid WLTP, och i övrigt schysst säkerhet/komfort/praktisk, och kanske ffa att idioterna med “range anxiety” får mindre legitimitet.

4 gillningar

Hur lång räckvidd man egentligen behöver är absolut en intressant diskussion!

2-300 km WLTP fungerar säkert för majoriteten i +90% av resorna, men jag är tveksam till att det är en räckvidd som folk nöjer sig med till annat än en andrabil.

Det som behövs menar jag är att vi får ut fler begagnade bilar med WLTP 4-700 km… och ja det kommer.

Det som saknas är väl konkurrenskraftiga små elbilar. Där kan man nog lättare sälja in lägre räckvidd också eftersom dessa sällan används till långresorna.

Det är ju också så att Id4 är en rätt klossig bil med riktigt hög förbrukning på motorväg. Jag gissar att du har en lägre bil nu? Det gör enorm skillnad.

Min nuvarande är en Tesla model 3, så en kompakt sedan vs en medel size SUV. Batteriet i teslan är roligt nog något mindre än batteriet i ID4.

Men om man jämför en ID4 GTX efter face lift updateringarna av hårdvara 2024 med den variant som jag körde så är de som kom efter betydligt bättre, samma konfix fast emd nya hårdvaran har WLTP på 525 km ist för 470, vilket är en markant ökning.
Effektiviteten är inte bara i aerodynamiken, utan även i batteriteknik, värmehanteringsteknik och elmotoreffektivitet.
När VW gjorde faceliftet 2024, bytte man elmotorn från den gamla på 204 HK på bakaxeln till en på 286 HK, som dessutom gav en betydligt bättre energieffektivitet.

Har kört ID4:ans syskon Audi Q4 som tjänstebil i några år och saknar inte den. Hände att jag tog frugans Model 3 på långkörningar ibland bara för att slippa skiten. Numera bytt till BMW iX3 50xDrive och det är som att hoppa 20 år fram i tiden.

Jag kör en Polestar 2 - 2021 - kommer 30mil på sommaren 35mil på vintern och då är detta den äldre törstiga versionen P2.
Laddar hemma
Uppskattar tystheten och piggheten i elbil
Uppskattar att inte behöva serva varje år. Kostar 1750kr/vartannat år i service.
Kör mest korta sträckor vilket inte är optimalt för en förbränningsmotor
Har ett lätt släp för trädgårdsavfall, körde fyra vändor singelsten i helgen utan problem.
Den klarar alla vanligt förekommande uppgifter i vårt liv som bilen behöver klara,

Den enda gången det var jobbigt var sommaren för fyra år sen när vi skulle ladda mitt i industrisemestern och det var en flock andra bilar på samma station med endast fyra laddplatser.

Körde Skåne - Stockholm denna semester, ladda på två stopp , ett långt 30-40min och ett kort 10min , gott om lediga laddplatser, mycket har hänt på några år. Jag är ingen sträckkörare så för mig är det ok att ladda. Vi planera in frukosten på det långa stoppet.

Förstår fördel med förbränningsmotor om man sträckkör eller skall köra med husvagn.

Man får nog analysera sitt körmönster innan man kan säga vilket som passar en.

2 gillningar

Håller med i allt det där.

Kör en XC40 P8 2023 så det är typ samma bil som en Polestar 2.

Laddstoppen har jag inget problem med. Vi har hund så en kisspaus är inte fel. Ibland vill vi äta.

Håller man sig mellan 20-80% batterinivå går det dessutom snabbt att ladda. XC40 är en gammal bil men toppade ändå på 156kW, alltså då laddar det på kvickt!

Service på Volvo blev billigt. Jag hade av en händelse sett på Youtube hur enkelt det är att byta kupéfilter. Så ja köpte ett filter på Amazon för 308kr och det är av samma modell som Volvo använder. Betalade servicen med Carpay 1046kr minus flera bonuscheckar och minus rabatt via Carpay och summan slutade på 294kr. Nästa service är om två år :grin:

Försäkringen är inte dyrare än för någon annan Volvo.

2 gillningar