Ni som har traditionell kpa tjänstepension (AKAP-KR) och vill flytta från traditionell till fondförsäkring, vilket fondförsäkring väljer ni? AMF för att det är billigare eller Länsförsäkringar som alla gillar? Eller kanske Swedbank?
Gjorde det bytet själv för 2 år sedan till AMFs instegsfond. +42% så det har jag inte ångrat…
AMFs instegsfond? Vad är de för något? Jag lutar mer på LF gillar deras global index, 0,20% i avgift, tillräckligt billigt för en bred indexfond på över 1200 aktier.
Jag har min tjänstepension hos LF (i deras globalindexfond förstås).
Har inget att klaga på (ännu iaf).
Har suttit i exakt samma tankar sista tiden. Lutar något mer åt LF just nu pga det bredare och passiva innehavet. AMF entrelösning är ju aktivt förvaltad med färre bolag. Så det blir nog LF men inte deras entrelösning då det är lite för mycket sverige för min del. Men inte bestämt mig än, båda är sannolikt bra ![]()
Kan vara AMF Generationsportfölj som åsyftas? Består av 75% Aktiefond Global samt 25% Aktiefond Sverige. Vid 55 års ålder kommer AMF Räntefond Mix in i bilden och allteftersom åren sedan går fördelas mer av pensionskapitalet till räntefonden.
Har som många andra också AMF generationsportföljden (entrelösning) men har precis gått över till LF för att välja den globala delen. Anledningen är att AMF är aktivt förvaltad fond vilket jag helst vill undvika samt att fondinnehavet är ganska snålt.
Eftersom jag har 35 år kvar till pensionen har jag bestämt mig för att satsa helt på Länsförsäkringar Global Index, som har en avgift på 0,20%. Jag väljer bort deras entrelösning med en avgift på 0,30%, som blandar Sverige och tillväxtmarknader.
Genom att investera i en global indexfond gör man redan det mesta rätt, eftersom den täcker ett brett spektrum av aktier. Om jag var äldre skulle jag kanske ha valt entrelösningen istället, eftersom den ger ungefär 50% globalt, 40% Sverige och 10% tillväxtmarknader.
Jag skulle aldrig välja AMF Aktiv Förvaltad Globalfond när Länsförsäkringar Global Index finns, eftersom den är passiv och innehåller över 1200 aktier.
Förresten vet någon om kan man samla ihop två olika gamla tjänstepensioner, som till exempel SAF-LO och ITP1, till en enda för att slippa ha två separata pensioner?
Jag valde Futur tidigare när de fortfarande var Danske Bank. De har ändrat lite sedan dess men är ok fortfarande. Deras billigaste Global index (Utan EM) har 0.22 i förvaltningsavgift. Blir ju lite mer om man vill ha EM. Men man kan sätta ihop en som aporoximerar ACWI av 5 regionala fonder till förvaltningsavgift 0.185.
De har också IKC fastighet, Kavaljer investmentbolag, access mix, auag essential metals, robur technology, och lite sånt om man vill krydda lite.
Med tanke på senaste podden får man ju gilla att entrélösningen är 100% aktier.
Jag har också AKAP, har valt AMF. Kör inte entrelösningen, har en egen liten portfölj av fonder (inklusive Robur Technology, den går ju väldigt bra just nu)
Jag har precis bytt till LF global indexfond!