Trafikolycka, inlösen

Gott att sonen klarade sig väl.

Jag har själv ingen praktisk erfarenhet av inlösen av bil med ställde frågan till Folksam apropå att jag antagligen köpt en bil till ett fördelaktigt pris och sedan har begagnatpriserna ovanligt bra.

Frågan var kort å gott om de tittar på vad en motsvarande bil skulle kosta idag eller om de räknar ner värdet enligt en modell (typ x antal % per år eller mil).

Men nej, enligt den jag pratade med utgick de från det aktuella prisläget. Nån med mer inblick kan säkert bekräfta eller dementera detta.

Lexus är ganska enkla att värdera eftersom de endast finns i ett fåtal modeller, extrautrustning inräknat. De har som toyota 2-3 paket som går att välja på, inte som hos de tyska märkena där du handplockar utrustning vilket möjliggör oändligt antal olika kombinationer.

Värderingssajter online baserar värderingen efter de mest märkliga underlag och ger ingen rättvis bild.

Oftast tar man kontakt med en auktoriserad handlare och får av dom en värdering.

Vill du förekomma istället för att förekommas så hör med 3-5 olika handlare vad de skulle sålt den för, vad de skulle köpt den för är ointressant. Det är vad det ska kosta dig att sätta dig i en likadan bil igen som är frågan.

Glöm inte bort att en värdering från Lexus själva kommer slå högre än en värdering från riddermark, kamux etc.

Jag har flera gånger värderat bilar där ägarna inte varit nöjda, då har jag sålt en likvärdig bil till försäkringsbolaget istället så det finns ofta möjlighet att be dom ordna fram en bil istället för att ta emot en ekonomisk ersättning. Det blir dyrare för dom, av den enkla anledning så vill de ge dig pengar istället.

Glöm inte bort att gå till läkaren med sonen ändå, du vill ha allt dokumenterat för framtiden. Kommer smärtan om 4 månader och det inte finns en journal så är det inte bra. Glöm inte heller att trafikförsäkringen går in vid olyckor och han har rätt till ersättning under den akuta läketiden, skadade skor, kläder, accessoarer etc.

4 gillningar

Tack för svar :pray:t3:
Förstår dock inte helt. Kan jag gå till en handlare å be dom fixa en liknande bil och be försäkringsbolaget köpa den åt mig istället för ekonomisk ersättning?

Har kollat runt på marknaden och det finns inte många av min bil. Lexus ct 2011 luxury, med allt lulllul man kan tänka. Hittar bara 1 (privatperson som säljer), kollar jag car.info så ligger värdet från handlare på på 120-130. Men även där handlar det om ganska få bilar, finns inte så många i Sverige, ett par 100 kanske.

Om /när jag får beslut om ekonomisk ersättning skall jag då överklaga värderingen och ta in värderingar från riktiga handlare, eller skall jag förekomma genom att göra det redan nu, innan beslut?

Så gjorde folkskam i somras när de löste in sonens Toyota efter inbrott och pajade delar.

Modell, år, miltal, skick etc - en tusing extra då tanken var full och kvitto fanns på det.

1 gillning

Du kan kontakta försäkringsbolaget och ställa frågan om de kan ordna en bil istället för ekonomisk ersättning.

Jag har suttit och värderat bilar professionellt i många år. Din bil värderar jag till 84 000kr.

Vad bra han klarade sig bra. Jag har lite svårt förstå att han inte blir misstänkt för brott om han somnat vid ratten. Normalt så utreds det alltid som vårdslöshet i trafik, sen blir man inte alltid dömd för det. Din son hade tur, men det var ju också tur att han inte mötte någon småbarnsförälder som var ute med barnvagnen, eller motorcyklist eller liknande.

Skönt att det gick bra med sonen!

Själv klivit ur en helt demolerad bil och undrade hur jag klarat mig. Hade inte en tanke på bilen just då.

Veckorna innan hade jag varit på två verkstadsbesök och bytt kamrem, bromsar, bromsrör och en massa andra saker.
Försäkringsbolaget värderade allt det till noll kronor.
De gick på modell, årtal, miltal och generellt skick.
De ville ge mig mindre än vad jag ansåg var korrekt, så jag fick visa vad det skulle kosta att ersätta bilen med en likvärdig (egentligen sämre) bil och då höjde de beloppet.
Jag accepterade nya beloppet

1 gillning

Är det då ett inbytespris eller ett försäljningspris? Försäkringsbolaget borde väl ersätta vad det kostar att köpa en likvärdig bil? Alltså försäljningspris.

Jag fick erfarenhet av inlösen häromveckan. Någon hade borrat hål i bensintanken. På grund av rost och ålder så väljer försäkringsbolaget att försöka köpa bilen. Jag förhandlade upp priset 7%. Det enda jag behövde göra var att mejla in mina argument:
Stigande begagnade bilpriser senaste året, annonspriser på blocket för liknande bilar, värdering på biluppgifter.se.

Försök vara kortfattad och artig eftersom tid är pengar för försäkringsbolaget. Dvs, gör det till en win-win när du förhandlar. Om du är missnöjd så behöver du säga det rakt ut istället för att skicka 10 mejl och ringa tio gånger med olika “frågor”. Det är bättre att eskalera direkt.
Alla seriösa försäkringsbolag har en kundombudsman där du kan överklaga om förhandlingen.

Du ska vara en krånglig kund genom att ge tuffa motbud och argument, men om du krånglar genom att ta upp en massa tid så har du i princip eldat upp pengarna som du skulle ha kunnat förhandla dig till.
Så om värderingen är för låg så säger du “det där är 30 000 kr under vad jag behöver” så kanske de höjer värderingen med 5-10%. Höjer de
inte så får man släppa det eller överklaga.

Jag gjorde en bra deal när jag köpte bilen, så det realiserades nu. Värderingen blev 50% högre än jag köpte bilen för.

Många olycksfallsförsäkringar och bilförsäkringar inkluderar någon form av krisstöd och några träffar med en terapeut vid olyckor. Ta vara på den möjligheten.

Det är vad bilen skall kosta att köpa hos handlaren.