Två företagsägda kapitalförsäkringar?

Hej! Jag har en kompis som ska öppna upp ett bolag med annan kompanjon där man kommer äga hälften lika mycket.

De är intresserad över en företagsägd kapitalförsäkring för att jobba med överskottet.

Men frågan är om de ska teckna en eller två var för sig?

• Om det uppstår en tvist och oenighet mellan delägarna, det kan handla om uttag eller placeringsinriktning, då är det en fördel att ha två st.
  • Om en av delägarna genomgår skilmässa/avlider också har man inte reglerat sin kapitalförsäkring genom äktenskapsförord/aktieägaravtal, och har man endast en kapitalförsäkring så kan den ingå i själva bodelning vilket borde bli komplicerat?

Finns det några fördelar eller nackdelar med att ha bara en företagsägd kapitalförsäkring samt två företagsägda kapitalförsäkringar?

Spelar ingen roll om det är en eller två. Det är ju fortfarande bolagets tillgångar.

Jag hade istället satt upp ägandet via två holdingbolag. Då kan de investera hur de vill och slipper oroa sig över framtida tvister kring uttag eller placeringsstrategier. Dessutom får de högre utdelningsutrymme med de nya 3:12-reglerna.

1 gillning

Jag hade kört Robert_G’s lösning, det är det enda som skyddar mot dessa sakerna.