Två tjänstepensioner hos Handelsbanken i Multi-asset 25 och Multi-asset 50, är det något att ha?

hej! jag har två st tjänstepensionsförsäkringar i shb multi asset 25 och 50 . jag har nu pension och får utbetalt varje månad,men det är ganska dålig utveckling på dom och de är även dyra.finns det något bättre alternativ på shb eller ska jag bara låta det rulla på? mvh ingemar

Hej Ingemar,

SHB Multi Asset 25 ska placera mellan 10-35% i aktier och resten i andra tillgångar så som räntor, SHB Multi Asset 50 har 35-65% i aktier och resterande i andra tillgångar.

Så beroende på hur din fördelning är mellan dessa två fonder så skulle man kunna göra en egen portfölj av lite billigare fonder men ändå få samma typ av exponering.

Om du skulla ha haft lika stor del i båda fonderna så hade man kunnat räkna såhär:

Just nu har SHB Multi asset 25 ca 23% aktier och Asset 50 har 59% aktier.
59 + 23 / 2 = 41.
Så en portfölj motsvarande ca 41% aktiefonder och resterande andra tillgångar, t.ex räntor och guld.

Såhär hade man t.ex kunnat dela upp det.

Aktiedel:

10%Handelsbanken Sverige 100 Index Criteria, 0,2% I avgift.
31% Handelsbanken Global Index Criteria (A1 SEK), 0,4% I avgift.

Räntedel:

59% Handelsbanken Kortränta SEK, 0,15% i avgift.

Då har du en billigare portfölj med “liknande” exponering, inte exakt men för att hålla avgifterna låga så hade jag gått på det. Även för att undvika långa räntor som inte är så attraktiva i denna lågräntemiljön! :slight_smile:

Jag skulle också titta på helheten. Hur lång är din sparhorisont, hur ser andra delar i ekonomin ut. Det vill säga ställa mig frågan:

• Är fördelningen mellan aktier och räntor rätt?
1 gillning

tack så mycket för ett utförligt svar.

hej. dessa fonder har arbetsgivaren betalt in tjänstepension på, det är livsvarigt månadsvis utbetalning som jag får nu. jag har fått utbetalt ca: 4 år nu mvh ingemar p