Ukraina - förslag på hur man kan stödja och källor att följa

Det här med försvarsindustri blev helt plötsligt väldigt ESG-vänligt och kosher! Inte en dag för sent!

Är också intresserad av var man kan köpa tidigare nämnda obligationer.

Avanza har fått en del frågor kring krigsobligationer. Så här svarade de på Twitter:

Det beror lite på var de handlas :face_with_monocle: Handlas de t.ex. i Frankfurt så kan vi nog hitta en motpart att köpa från. Det är dock inget vi kommer att kunna lägga upp elektroniskt på sajt, utan det är i sådant fall handel via mäklarbordet som gäller (tel. 08-562 250 00 knappval 1).

Courtaget för utländska obligationer ligger på 749 SEK. Det tillkommer dock ofta även courtage till motparten (kan t.ex. ligga på ca 2%). Hör gärna mer detaljerat med mäklarbordet vid eventuellt intresse.

1 gillning

The Kiyv Independent har en bra lista om hur man kan stödja Ukraina:
https://kyivindependent.com/opinion/victor-tregubov-are-you-a-foreigner-who-wants-to-help-ukraine-heres-how/

1 gillning

Har du källa på det? Jag har sett det snurra på båda sidorna. Upplever också att det är en sak man kanske inte direkt vill ha media. Jag lutar nämligen också åt Cornus analys, mer åt hållet att det inte blir av.

Jag förstår förvirringen. Ser den själv när jag nu googlar runt. Dessa båda artiklar som säger emot varandra postades igår. Oklart läge med andra ord.

1 gillning

Om man har Coop-poäng kan man skänka dem till UNICEF via poängshoppen på coop.se

3 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Humor i allt krigselände

@Jbl - tog bort ditt inlägg. Det är mot Geneve-konventionen att publicera bilder på krigsfångar.

Med det sagt, jag har sett flera videoklipp och jag bedömer som hög sannolikhet för att de stämmer (eller så är de världens bästa skådespelare. Särskilt de klippen där de filmar mammornas reaktion när sönerna ringer.

Ja, jag tänkte det att det var lite opassande av dom att inte maska ansiktet och personuppgifterns. Sådana regler trodde jag en statlig nyhetsorgination skulle ha koll på. Synd, väldigt berörande och borde få stor spridning.

Men kan ju också som sagt vara statlig propaganda också (men det tror jag inte).

Fast det kan ju också vara därför de valde att inte maska, för att inte bli anklagad för att använda skådespelare, för att journalister ska kunna verifiera att de värnpliktiga faktiskt är vilka de sa mm.

1 gillning

Jag har sedan krigets början förfärats över Putins handlingar, både mot Ukrainas folk men även mot sitt eget.

Senaste tiden har i princip alla sociala medier stängts ner och nu verkar Youtube vara nästa att släckas för ryssarna. Detta parallellt med att de flesta oberoende nyhetsbyråerna stängt ner.

Jag spelar onlinespelet World of Warcraft flera gånger i veckan och har nästan dagligen kontakt med både europeer och ryssar, då spelare kan hoppa mellan olika servrar och även skapa grupper med spelare från olika länder.

Det jag funderar på är om WoW, som fortfarande verkar vara spelbart för ryssar, kan vara en plattform för att dela tips kring information om kriget, som inte är styrd av Putins propaganda?

Men hur bör jag tänka? Jag tror att många av de ryska spelarna är yngre eller i samma ålder som mig och kan en del engelska. Det borde innebära att de tidigare har haft tillgång till nyheter från Europa och övriga väst, så de har bättre inblick kring kriget än många äldre ryssar.

Men är osäker på vad jag kan göra, tipsa om pålitliga sidor som fortfarande är öppna, prata om situationen eller inleda med att ställa frågor?

Tror att ett av sättet att bekämpa Putin är att få Ryssarna att resa sig mot honom och detta kan bara ske om så många ryssar som möjligt vet vad som verkligen händer i Ukraina.

Hur skulle ni gjort?

1 gillning

Jag tror att det viktigaste är att vara medmänsklig. Många i Ryssland (om någon) har inte valt detta krig. Jag skulle nog försökt genom att ställa frågor och lyssna istället för att “påstå” saker. Problemet är nämligen att så fort man hamnar i en argumentation så har man förlorat.

När det gäller sidor eller så, så vet jag inte. Det som spontant kom upp för mig är några av Zelenskys tal - han pratar ju ibland direkt till ryssarna på ryska och är medmänsklig. Men någon annan kanske har bättre tips.

3 gillningar

Tror också det ger mer att försöka föra samtal än att påstå en massa saker. Just nu tror jag många ryssar känner en stor hopplöshet, oavsett vilken “sida” de står på, då västs sanktioner drabbar folket oerhört hårt.

Är det någon som vet om internetsidor från EU är helt nerslängda, eller om det går att hitta information från rysk sida om de letar lite? Har sett att vissa svenska nyhetssidor har vissa artiklar skrivna på ryska, tror det var på SVD jag såg det sist.

Jag orkar inte läsa hela tråden så tipset kan ha kommit tidigare.
Vill man skänka pengar så effektivt man kan så bör man skänka till UNHCR så Akelus dubblar alla bidrag denna månaden och skänker man 2000kr så får man göra avdrag på skatten nästa år, netto blir det 1500kr och totalt 4000kr till Ukraina.

Nu är det ju såklart svårt att förlita sig på undersökningar (speciellt i Ryssland), men även en oberoende undersökning visar på 58% stöd för kriget i Ukraina och 23% emot. Två Kremlin-studier pekar på över 70% stöd, men där finns det ju såklart stor anledning att vara misstänksam.

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Dokumentär: Winter on Fire: Ukraine’s Fight for Freedom | Full Feature | Netflix

Den här Rysk vs Ukrainst konversationen utanför Tyska ambassaden säger lite. Nu är det väl vara en liten ensam knäppjök men ligger säkert något i botten.

Läser mycket om 20.000+ stupade ryssar. Sägs lite om hur det går för Ukraina. Någon som vet?

Det sista jag såg är att förhållandet är ca 1:3. Dvs en tredjedel så många avlidna ukrainska soldater som ryssar. Sedan får man multiplicera med ca 2.5 för skadade. :cry:

Det här är den senaste uppdateringen. Vad jag läst i olika källor är de ryska förlusterna cirka 3-5 gånger så stora som de Ukrainska. Antalet skadade jag läst är cirka 3 för varje dödad soldat. Det betyder i runda slängar att Ryssland har förlorat 100 000 soldater som inte kan delta i deras invasion. Det dör ungefär 200 ryska soldater varje dag om man drar ut tidsaxeln, vilket är helt galna tal. Vilket betyder ungefär 50 ukrainska soldater som dödas varje dag. Det här kriget äter jättemånga människoliv helt i onödan :frowning: .