Ukraina, tror tyvärr inte det är osannolikt med kärnvapen

Något jag har gått tänkt på men inte sett i några spekulationer eller artiklar.

Det är många som påstår att Putin är galen, men som Oscar Jonsson skriver på DN:

Putin är dock inte galen, vilket vissa anser. Att utmåla Rysslands president som sinnessjuk är inte en analys, utan blir i stället en ursäkt för att inte förstå hans drivkrafter. Det ger heller inte någon hjälp för att förstå vad som händer framöver. De ryska intressena är, i min mening, tydliga.

Så tror jag inte han är galen. Min amatörtolkning är snarare något jag har sett i företag och styrelser i liten skala. En person med för mycket makt får väldigt mycket att säga till om utan checks-and-balances. Ingen vågar säga emot och de som har vågat säga emot har lämnat skeppet sedan tidigare. Jag tror säkert ni är flera som känner igen det här i en mikroskala.

Det som jag däremot funderar på - när någon i en sådan situation blir inpressad i ett hörn så kan de ta till vilka medel som helst för att försvara sin världsbild. För att kostnaden för att omvärdera världsbilden är alldeles för stor. Det hade ju inneburit att väldigt många saker man trott / gjort är helfel. Den skam och sorg det hade inneburit är en för stor smärta. Då går man hellre till anfall.

Det som oroar mig är att många tänker fortfarande från sin världsbild - "han kommer inte … ". Jag tror tyvärr inte att kärnvapen, i ett första läge i Ukraina är osannolikt. Inte hög sannolikhet, men inte obefintlig. Vad tror ni?

14 gillningar

Japp. Lämnade ett jobb p.g.a. det. Klargjorde detta mycket tydligt på exitintervjun med HR.

Till en vissa grad är det nog så, egentligen kan man betrakta hela anfallet (kriget har nog egentligen pågått länge) som en sådan grej.

Jag tror dock det finns gränser och lägen även där denna typ av beteenden tar tvärstopp. När världsbilden fullständigt och helt obestridligt krossas av någon extern så ger en sådan person upp och kapitulerar fullständigt. Det behöver inte nödvändigtvis ske med aggression i form av kärnvapen.

Jag tror inte kärnvapen varit helt uteslutet nån gång under de senaste 30 åren heller. Men man ska nog också ha lite av en nyktrare syn på vad bruk av kärnvapen innebär. Det är trots inte bara kärnvapen använt i krig = total världsapokalyps. Finns många former av kärnvapen (och storlekar, för att inte prata om andra massförstörelsevapen), inte bara ICBM med kärnstridsspetsar som leder till total utplåning av mänskligheten.

Glöm inte att det redan har brukats inte mindre än 2 st kärnvapen i krig och har sprängts tusentals i testsyften.

5 gillningar

Jag tänker att det finns en del som talar emot. Under kalla kriget var det ryska militärer som ordervägrade för att undvika kärnvapenanvändning. Oligarker och Kina ser nog inte heller nyttan med total förstörelse. Sedan lär stödet bland ryska folket vara obefintligt för en sådan manöver, speciellt mot Ukraina då ukrainare är ett broderfolk. Men visst, Putin är ju galen.

5 gillningar

Läste precis en bra insiktsfull debattartikel om Putin och hans maktpyramid som snabbt raseras under honom. Den säger i princip det jag försökt kommunicera här på RT också i olika inlägg. Sätt upp alla oligarker på sanktionslistan. Låt dem känna av att bli pariah i hela västvärlden. De utgör basen i Putins maktpyramid.

5 gillningar

Allt ligger nog på bordet för Putin, men han har nog andra verktyg av hemskheter som ligger före det användandet.

Alternativt bränner han av en atombomb på någon öde plats på Jorden för att hota väst att sluta hjälpa Ukraina.

1 gillning

Han behöver tyvärr inte ens använda kärnvapen.
Han kan spränga Tjernobyl i luften och hävda att militanta ukrainska grupper gjort det …

Så länge Putins hat mot väst överstiger kärleken för Ryssland så kan nog vad som helst hända.

Den dagen Putin vet att det är kört, tror ni han väljer att falla ensam eller ta resten av världen med sig i fallet?

Det är ju precis det här som jag tänker på. Jag tror att Ukraina är mer eller mindre kört för honom. Som Clausewitz skrev så är krig en kamp i vilja. Jag har extremt svårt att se hur Ryssland kan klara det långsiktigt. Särskilt nu när i princip halva Europa skickar krigsmaterial dygnet runt och den ukrainska moralen är extrem. Ta sedan det som alla militära experter är överens om - logistik är skitviktigt och ryssarna fallerar i den OCH situationen har inte ens kommit till “klassisk” strid i bebyggelse där försvararen har en stor fördel se t.ex. SpencerGuard på Twitter som är expert på ämnet som skrivit en hel del de senaste dagarna.

Jag vet att DN, SVT och andra hänvisar till experter, men jag tror helt ärligt dessa sitter fast i samma tankefällor som putin. Världen ser inte ut som de tror att de gör - har man byggt sin karriär på att Ryssland är X och Y och vi nu ser väldigt tydligt att så inte är fallet hamnar de i samma fälla.

Jag tror tyvärr att avgörandet kommer ligga hos människorna runt Putin och om någon vågar sig på en palatskupp.

9 gillningar

Jag har svårt att tänka mig att Ryssland med Putin kan komma in i värmen igen oberoende vad som nu än händer. Rysslands chans är att göra sig av med Putin och distansera sig från hans beslut.

Ryska armén har visat sig oerhört oorganiserad och signalerar varken styrka eller kompetens.
Det skulle inte förvåna mig om några delar av Ryssland som inte vill tillhöra Ryssland skulle passa på att göra sig fria. Finns det ett bättre tillfälle än nu?

6 gillningar

Nej, Putin är förstås inte galen i någon medicinsk bemärkelse. Användandet av kärnvapen får anses osannolikt om än ej omöjligt. Vad han har är en betydligt större vilja och möjlighet än demokratiska västländer att använda sitt våldskapital både indirekt och direkt. Det skrämmer förstås, som det både avses och bör. Frågan är till hur stor del hans syn på Rysslands agerande delas av dem i hans närhet om saken ställs på sin spets.

1 gillning

Tror det är större sannolikhet att kriget kommer sluta med att Ryssland kommer bli nån typ av kinesisk lydstat.

Beror mycket på att eftersom Väst inför saktioner kommer Kina in och tar över. Om detta fortsätter kan kriget sluta med att ryssarna är helt beroende av kinesiskt stöd då de bränt broarna med väst.

Vid eventuella interna protester om något år kan kineiska förband stödja ryssarna. Sorlig utveckling men den jag som amatör tror är mest trolig framgent.

2 gillningar

Rysslands styrka har alltid varit sin stora potentiella numerär. Men ryska befolkningen är inte motiverade att döda Ukrainare. En omotiverad armé vinner ofta inte strider.

Jag oroar mig för vad Putin kan tänkas göra mot sin egna befolkning i Ukrainas namn. Terrorattentat i Moskva? Mindre kärnvapenexplosion på rysk mark?

2 gillningar

Tänk på “rules for rulers”, Putin har makten för att människorna runt honom ger honom den. Inte något annat.

1 gillning

Riktigt bra artikel. Tack! Tack även @Nightowl för ditt artikeltips. :pray::+1:

1 gillning

Ja, inte osannolikt tyvärr. Är ju redan så i vissa avseenden - tex gaskontrakten i Sibirien.

Jag uppfattar Putin som en rationell aktör, även om jag såklart inte är överens med hans världsbild. Om man gör en leksaksmodell över risken för känvapenkrig, så liknar detta det som spelteoretiskt brukar kalla “Chicken game”.

Låt oss säga att risken för att Putin väljer att använda kärnvapen har sannolikhet p.
Jag tror att ett kärnvapenkrig är mycket mer förödande för Putin än för väst eftersom Ryssland isåfall blir beskjuten med 100% sannolikhet
medan ett land i väst eventuellt kan undvika att bli beskjuten (utan att veta exakt den frödande kraft ett Ryskt kärnvapenanfall skulle få).
Låt oss göra lite antaganden och säga att det är 10ggr värre för Putin om Ryssland blir beskjuten än att väst blir det.

Då får vi följande nyttomatris:

Ryssland
      1-p        p       
      0,0      -1,1     Västvärlden
      1,-10    -1,-10

För att det inte ska spela någon roll för Putin vilket val han gör, ska väntevärdet av nyttan för besluten vara lika dvs

(1-p)0 + p(-10) = (1-p)1 + p(-10) => p=10/21

Så om väst bedömmer att sannolikheten för att Putin ska dra igång ett kärnvapenkrig är nära 50% så ska väst börja skjuta kärnvapen.

Putin kan göra samma analys av väst och komma fram till att sannolikheten är väldigt låg att väst ska börja skjuta kärnvapen och därmed att dte är mer rationellt att inte starta ett kärnvapenkrig.

4 gillningar

Det kom precis en nyhetsflash om att Belarus bestämt sig för att gå med i kriget mot Ukraina. De har dessutom godkänt att Ryssland får placera kärnvapen i Belarus. Den goda nyheten, givet händelserna, är att den spetskonvoj som skickades ut från Tjetjenien kämpades ned på väg till sitt mål i Kiev. I ett snabbt anfall tog Ukraina ut 56 pansarvagnar som innehöll den ökända tjetjenska dödspatrullen. Med det sagt växer nu konflikten i omfång och nu är det fler länder än Ryssland som har militära fötter på Ukrainsk mark. Allt det här är galet. :sob:

1 gillning

Jag är personligen inte rädd för att han tar till kärnvapen*, jag tror och hoppas på att det finns många inom militären i Ryssland som skulle totalvägra istället för att trycka på knappen, speciellt baserat på de deserteringar och halvvägran vi redan ser i Ukraina.

Det jag är mest orolig för är att Putin börjar damma av planer som han tidigare sett som för riskabla. Ju mindre han har att förlora desto större risker kan han ta för att både behålla sin egen makt och Rysslands ställning i världen. T.ex. mindre taktiska *kärnvapen? Skulle väst vilja riskera ett riktigt kärnvapenkrig så länge som striderna är begränsade till Ukraina oavsett omfattning?

Det stämmer väl, men man kan regera länge på rädsla och inrotade mönster hos folket runtomkring en.

Jag hoppas innerligt att detta blir lite ett “kejsaren har inga kläder” för Ryssland. Dom har levt länge på att omvärlden har en respekt för deras stora militär, en militär som nu ser ut att vara helt inkompetent och ineffektiv i praktiken. Ryssland är ingen stormakt längre och Putin kommer vara den sista som inser det.

1 gillning

Varför är detta 100%?

Vilka skulle skicka en kärnvapenattack mot Ryssland om de besköt ett icke-NATO-land?

1 gillning

Ytterligare tecken på att Ryssland inte klarar av det och måste tvinga in sina lydstater i kriget.

EDIT: hittar ingen källa på att de beslutat det ännu.