Utdelning eller placera företagsvinst (AB) i Lysa

Hej,

Jag har (100% ägare) ett AB, med marginal, men lågt lönebelopp vilket gör att jag inte kommer att kunna göra en utdelning enligt schablonbelopp. Dock finns utrymme för 50.000 kr i utdelning

Jag har läst dom andra trådarna som ofta hanterar frågor där ägarens iaf kommer upp i schablon-nivå. Men det gör inte jag med mitt bolag.

Jag har ett kontrakt (andra året nu men vet inte om det förlängs efter året) med en kund som står för 90% av marginal och omsättning. Jag kommer att landa på cirka 40% vinstmarginal efter alla omkostnader och skatt.

Jag har inget behov av utdelning då jag har mitt vanliga jobb och kommer bara återinvestera utdelningen om jag tar ut den. Jag tänker på 10 års sikt och har som mål att få mitt bolag att lyfta så att jag kan släppa mitt nuvarande heltidsjobb. Förlorar jag denna VIP-kund kommer jag dock att minska omsättning med 90% som sagt.

Vad bör jag göra

1. Investera via företaget: Fördela dessa vinsten på 12 månader och placera dom på LYSA via bolaget
  2. Göra en utdelning och investera i Lysa privat.
Om valet faller på (investera via företag)

Vågar jag investera i en agressiv 90/10 porfölj eller ska jag hålla mig till en 60/40 (aktie/ränte) portfölj?.