Jag funderar lite löst på att köpa enstaka aktier i stora amerikanska företag som Microsoft. Jag är medveten om att styckpriset för aktier kan vara högt.
Ett alternativ är ju att köpa fonder istället. Aktierna ger avgifter i en form och fonderna i en annan. Med vilken tidshorisont kan ett ett utländskt aktieinnehav vara ”lönsamt” jämfört med att sätta samma summa i en fond med mycket snarlikt innehåll?
Det är inte en diskussion om riskspridning etc. som jag tänkte mig här utan mer om någon faktiskt tittat på frågan.
Din fråga är ju fullständigt omöjlig att svara på.
Det du behöver göra är att jämföra courtaget och växlingsavgifter vid aktieköp (och sälj) med fondavgiften. Om du vill kan du även göra en nuvärdesberäkning av framtida fondavgifter men det känns överkurs.
Valutaväxling 0,25% courtage 0,25% = 0,5%
Fondavgift LF USA 0,22% inkl transaktioner.
Du är break even i rena kostnader efter ca två år om du kör Buy and hold. Men sen är ju riskspridningen rejält mycket sämre om du köper egna aktier.
Utländskt aktieköp verkar både dyrt och riskfyllt. Vill du köpa aktier vore aktier i svenska bolag förstahandsvalet. Det finns många fina svenska bolag med potential. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan.
Vill man ha utländska bolag tycker jag att fonder är smidigast.
Du har flera rätt men också lite fel.
Det behöver inte vara varken dyrt eller riskabelt att köpa aktier på en utländsk börs sålänge man vet vad man gör.
Jag direktäger ett dussin aktier i USA och Kanada, det är handelsplatser där det finns en hel del som vi saknar på Stockholmsbörsen.
Nu syftade mitt inlägg inte till just analys, men tack för att du frågar.
Jag menar att innan man ger sig iväg och börjar shoppa på utländska börser får man självklart se till att ha kolla på avgifter och övrigt som skiljer sig från svenska marknaden.
Gällande analys och ens egen förmåga att slå index så är den inte annorlunda för att marknadsplatsen är det. Det är dessutom väldigt väldigt lätt att svara på din konkreta fråga. Om man är sämre än marknaden i stort så märker man det rätt snabbt… Däremot kan det vara svårare att tillgodogöra sig information. Jag skulle t ex inte handla aktier i Indonesien men NYSE känns hyfsat överkomligt.
Jag köper både fonder och aktier, och använder aktier främst för att övervikta i de fall jag har en stark tro åt något håll. Hittills och sedan mina första aktieköp 1997 har det gått tillräckligt bra för att jag ska fortsätta med det.
Kände att jag var tvungen att bemöta ditt off topic påstående så inte nybörjare får en skev bild om att det inte behöver vara riskabelt att köpa enskilda utländska aktier. Det är väldigt riskabelt, till och med om man vet vad man gör.
Jag tror inte på någon renodlad aktiestrategi men med enskilda aktier så är timing möjlig. Jag tänker också att vissa större bolag har inbyggd riskspridning. Det är ingen garanti mot volatilitet men utifrån historiken är det sannolikt att de kommer tillbaka.
Problemet är att du aldrig kommer veta om du vet vad du gör, och om om det är rätt. Om du inte konstant följer samma strategi i typ 100år och sedan utvärderar.
Det är antagligen möjligt, men vilka signaler ska du använda för köp och sälj? Och hur länge behöver du vara beredd att underprestera innan du vet om strategin var rätt eller inte?