Jag har en heldel semester och övertidstimmar sparade som min arbetsgivare vill betala ut på något sätt och jag känner mig osäker på vad som gynnar mig mest. Att få ut det som lön för att köpa indexfonder för det eller att som min arbetsgivare föreslog att de för över pengarna till en pensionsförsäkring och då kan ge mig egenavgiften med iom att de slipper den på det sättet.
Jag tjänar ca 40k så det utrymme upp till statlig inkomstskatt.
Vad tänker ni blir bäst, eller finns det något annat man kan göra?
Jag har alltid tagit ut övertid och semester för vad det är…
Att få det betalt i pengar har inte för mig känts att det varit värt det, jämfört med att få vara ledig.
Tanken med detta var att ta det i ledighet, jobba 4 dagars veckor, men revisorerna har tydligen varit på min chef om att det inte är ok med så mycket sparat.
Att ta ut allt på ett bräde i semester känns inte aktuellt.
Sen beror det lite på nuvarande ekonomiska situation. Har du redan mycket sparat så kan du ju ta erbjudandet, men om du skulle behöva fylla på buffertkontot, spara till handpenning etc är det i mitt tycke värt mer.
Jag hade tagit ut det som jag inte kan ta ut i ledighet som lön eftersom du ännu inte har fått in lön upp till pensionstaket. Du kommer då att tjäna in kapital till den allmänna pensionen vilket gör det mindre lönsamt med löneväxling till tjänstepension.
Löneväxling är rätt nice faktiskt speciellt när det är timmar och dagar som blir till pensionssparande. En fet tjänstepension kommer garanterat till användning.
Tar du ut det på lön går hälften till skatt.
Jag har löneväxlat många timmar och dagar genom åren och det är jag väldigt glad över.
I år har jag börjat ta det i pengar istället för att sätta in på ISK.
Den allmänna uppfattningen är att man inte ska löneväxla om man inte kommer upp till taket för inbetalning av allmän pension. I vissa avtal betalas det in 30% till TjP när man kommer över brytpunkten.
sen får man alltid tänka på risken, då du inte har kontroll på hur tjp kommer beskattas den dagen du tar ut den. Bättre en duva i näven än 10 i skogen.