V90 Cross Country D4 AWD värdeminskning

Värdeminskningen verkar svårt att förutse just nu. Elbilbeståndet måste ju öka mycket inom de närmsta 3 åren med tanke på att det släpps typ 40+ nya elbilsmodeller bara i 2021. Lägg därtill att räckvidden nu redan nu är bra nog för en stor del av konsumenterna plus att ladd-infrastrukturen bara blir bättre och bättre och snabbare för varje år. Samt även att bilpools-alternativen blir bättre och lätt-tillgängligare.

Frågan är då hur efterfrågan för en 2020 V90 diesel ser ut 2024/2025 med de diesel-priser som råder då.

1 gillning

Om du väntar dig 39k i värdeminskning de kommande 3 åren så tror jag att du kommer att bli besviken tyvärr. Ingen är gladare än jag om det sker dock, åker med köpta bilar som drivs av diesel.

1 gillning

Anledningen till att flera tar upp bonus malus är att den äldre bilen inte har denna extraskatt. Bonus malus borde sänka värdet på den nya bilen med den summa “malus” som är kvar att betala. 2020-bilen togs i trafik i december 2019 och har en malus-skatt på 6303 kr per år i tre år, eller 19000 kr totalt. Eftersom halva perioden har gått så bör värdet vara “undertryckt” med knappt hälften, ca 9000 kr. När du jämför de två bilarna med varandra så bör du alltså sätta värdet på 2020-modellen till 378 t kr. Tycker jag i alla fall. Då skulle värdeminskningen på tre år vara 48 t kr.

I en TCO-kalkyl kan du strunta i skatter som är samma mellan alternativen, men inte i skatter som skiljer sig.

Om jag har hittat samma bilar som du så är 2017-modellen en automatlåda medan 2020-modellen är manuell. Därför är bilarna inte helt jämförbara. 2017 kostade en automatlåda på en ny V90 ca 9900 kr. Vad prisskillnaden är mellan automat och manuell på begagnatmarknaden har jag faktiskt inte koll på.

1 gillning

Då blir de komponenter som ingår i leasingkostnaden för ny 2.1 kSEK per månad istället för 1.9 kSEK. Men det är rätt långt kvar till 5.5-6kSEK (för ny).

Nja … jag vågar nog inte göra några gissningar om framtiden. Jag tror bara att det som sagts om beg V90 CC är väldigt fel. Kanske är det som uttrycktes i podden som “felprissättningar” istället nått slags feltänk, och bara en marknadsanpassning.

Jag avvaktar ang bilköp iaf :slight_smile:

Hej,

Lite sen till tråden. Så här har jag räknat på nedanstående bil.

Kostnad Pris per år Antaganden
Bensin 18 000 kr 1 200 mil/år, 16.50 kr/l, ca 1 l/mil stadskörning
Service 3 000 kr Gör inget själv
Reparation 1 000 kr Relativt ny bil.
Värdeminskning 60 000 kr 50 % på 3 år från 365 000 SEK
Skatt 1 600 kr Enligt Transportstyrelsen
Hyrbil 0 kr Vid service
Däck 2 000 kr Håller 6 år, 1 200 mil/år
Försäkring 6 000 kr Helförsäkring Folksam
Summa 91 600 kr ca 7 630 kr/månad

Ni får gärna säga om jag har räknat fel. Här är bilen från blocket:

Här är den nya som fortfarande ligger ute här:

Dvs det finns utrymme även om jag har räknat fel. Den stora diffen blir ju mot elbil där bränslekostnaden nästan försvinner. Så på den nya blir ju inte kostnaden 4995 SEK utan snarare skulle jag gissa:

Kostnad Pris per år Antaganden
Bensin 18 000 kr 1 200 mil/år, 16.50 kr/l, ca 1 l/mil stadskörning
Service 0 kr Ingår i månadskostnaden
Reparation 0 kr Ingår i månadskostnaden
Värdeminskning 0 kr Ingår i månadskostnaden
Skatt 1 600 kr Enligt Transportstyrelsen
Hyrbil 0 kr Vid service
Däck 6 588 kr Schablon på däck
Försäkring 4 800 kr Halvförsäkring
Privatleasing 59 940 kr Månadskostnad på 4995 SEK enl. erbjudande
Summa 91 600 kr ca 7 577 kr/månad

Det vill säga att det går ut ungefär samma att köpa den begagnade eller att köpa en ny.

1 gillning

Aha, du har använt den generella tumregeln :slight_smile: Kan jag tycka är rimligt, ingen vet exakt hur värdeminskningen kommer vara de närmaste tre åren framåt.

2 gillningar

Jag har kanske missat detta om det framgått tidigare, men räknade du ut vad det skulle kostat om ni behöll denna V90 CC i ca 10 år som er gamla bil? Eller du jämförde bara på 3 år?

Jag tycker den där generella tumregeln inte verkar synas i siffrorna om du söker på begbilar av den modell du kollat på, den verkar helt fel. Dessutom tror jag det är meningen att den ska användas på nya bilar, inte på 3 år gamla.

Inte på de senaste 12 månaderna nej (eftersom priserna på begagnade bilar som helhet ökat med ca 8 %). Men om man utgår från de undersökningar som gjorts på större bilflottor så är det inte orimligt. Finns en hel del artiklar på nätet, t.ex.

Årliga värdeminskningen på en bil är enligt statistik 15% årligen (2000 mil/år). Det betyder att en bil tappar 48% av sitt värde var fjärde år. En helt ny bil tappar cirka 25% av värdet första året eller 46% av sitt värde de första tre åren. - Källa: tidochpengar.se

Här är en sammanställning av Teknikens värld.

Värdeminskningen är den enskilt tyngsta ekonomiska posten i nybilsägandet och utgör ungefär halva årskostnaden. Bilarna vi har granskat, samtliga testbilar under 2008, har tre år efter nybilsköpet tappat 32 till 52 procent av bilens värde. Skillnaderna är stora mellan ”finare” och mer vardagliga märken inom samma storleksklass

Även vibilägare har gjort en sammanställning. Så här skriver “Viköperdinbil.”:

Högst generellt brukar man säga att en bil minskar i värde runt 25% första året, sen är genomsnittet 15-20% tappat värde per år tills bilen anses gammal och då planar kurvan ut. Det finns naturligtvis individuella faktorer för din bil som bör tas hänsyn till, men allmänt brukar tjusigare premiumbilar tappa mer i värde än billigare småbilar. Vill du veta vad exakt din bil har för dagsvärde rekommenderar vi att göra en bilvärdering.

20 % om året blir ca 50 % på tre år. Så jag tycker inte det är orimligt att räkna med att det halveras även efter 3 år som begagnad.

1 gillning

Spännande, hittade tjänsten bilsvar.se just nu, de räknar som jag. :rofl:

De tycker att bilen bara borde vara värd 221 000 SEK dock…

Stämmer säkert för de årsmodeller som artiklarna avser, och för nya bilar där det anges.

Dock tycker jag inte det stämmer om man kollar på dagens utbud för V90 Cross country (2020 → 2017), den skillnaden kan väl förklara varför leasing ser billigt ut pga höga andrahandsvärden. Det som citerades ovan på 48kSEK över 3 år skulle peka på en helt annan värdering av leasing.

Kan mycket väl vara så. :+1:

Jag kan bara redovisa hur jag har räknat. Om jag har räknat fel så får du gärna hjälpa till med en bättre kalkyl, så kan vi se om 3 år vad som blev facit. :slight_smile:

@janbolmeson Räknade du på 3 år på den begagnade V90 CC:n som alternativ till privatleasing eller även att behålla den i 10 år som er gamla V70?

Nej, räknade allt på 3 år för att kunna jämföra sinsemellan.

Som @kero och @Skogstomten har varit inne på:

Inget slår en ekonomisk kalkyl där man har bilen i 10 år, privatimporterar reservdelar från Tyskland och meckar själv.

Så allt handlar som vanligt vilken parameter man optimerar på. Jag är ju en hands-off approach-kille när det gäller bil. Ni har ju i forumet redan garvat åt mig att jag byter däck och torkarblad på verkstad. :rofl:

3 gillningar

Jag tror det är svårt just nu att göra en kalkyl överhuvudtaget. Jag tror det blir extra fel när man antar 50% värdeminskning på 3 år för en begagnad bil, för det stöddes väl inte ens av artiklar från pre corona market? Jag har för mig att man brukar säga så för nya, men att värdeminskningen sedan själv minskar en hel del.

De skriver 15-20 procent om året och 20 procent om i tre år blir ca 49 procent. Som sagt är ingen expert, går på externa källor och vedertagna tumregler.

1 gillning

OK, om det är vedertaget så är det kanske konstiga exemplar på bytbil vi hittat, det är väl en sak att ange pris i annons och ett annat vad transaktionen är vid försäljning. Jag tror det bästa man kan göra är att be handlaren ange pris vid leasingens slut på förhand så man kan jämföra om det är rimligt.

Här är iaf något som är skrivet efter corona krisen:

Det föreslår att det är ca 50% dyrare att äga en ny bil, gentemot en 3 år gammal. För VW och Audi kan det vara 80% dyrare. Det verkar stämma med iaktagelser vi gjorde på V90:iorna

1 gillning

Så, för att sammanfatta, var tycker du att jag har räknat fel?

Att värdeminskningen på en 3 år gammal bil inte kommer vara 3 x 20 procent per år?

Vad är ditt förslag att räkna på så ser vi hur mycket det förändrar kalkylen ovan?