Vad är rimlig nivå att ge barnen på 18 års dagen?

Sparar sedan barnens födsel i en kapitalförsäkring. Tanken är att dom ska få dela på den när dom blir 18 år. Vet ju såklart inte än hur mycket som kommer finnas i försäkringen när 18 års dagen kommer, med tanke på det, vad är en rimlig nivå att få som 18 åring?

Det finns nog inget bra svar på den här frågan. Det kan vara allt från 0 till en livsinkomst. Många mår kanske bäst i längden av att lära sig att själva tjäna och ta hand om pengar och skulle bara “slösat” bort pengarna, medan för andra kan det hjälpa livet oerhört med ett startkapital från föräldrarna. Förhoppningsvis kommer du känna dina barn så pass bra när 18-års dagen närmar sig så du kan avgöra vad som skulle vara bäst för barnen. Iom att du har en kapitalförsäkring (i ditt namn antar jag) så kan du ju själv välja när och hur mycket pengar som skall ges. Sen kanske 18-års dagen är lite tidigt egentligen, då går ju de flesta i gymnasiet och har inte användning för mycket pengar.

Det beror mycket på vilka ekonomiska möjligheter föräldrarna har och hur moget barnet är. Det är svårt att säga vad som är rimligt. Men jag anser att det är bättre att ge för lite än för mycket. Det är viktigt att lära sig värdet av pengar och att man ska hushålla med dom.

Om du vill ha konkreta siffror skulle jag säga:

500 kr/mån i 19 år bör ge i storleksordningen 200 kSEK i dagens penningvärde. Det är det belopp jag siktar på.

Jag har sparat i mitt namn och tänker pytsa ut vid väl valda tillfällen istället för att ge en klumpsumma. T ex vid köp av lägenhet till kontantinsats. Eller ett startkapital till möbler etc. På 20 års-dagen fick hon 20 000:-. Passade bra då eftersom hon skulle börja plugga.

Det låter klokt.