Vad byta ut räntorna till?

Hej! Har i dagsläget lite räntor i min portfölj, Spiltan räntefond Sverige. Köpte denna när jag började investera för att jag ville ha lite krockkudde ifall börsen gick ner, men nu känner jag att dessa kan få ta lite mer risk och också generera lite mer avkastning. Tänkte sälja allt på en gång och investera direkt men är osäker på vad jag ska köpa. Har i dagsläget Länsförsäkringar global indexnära och Spiltan investmentbolag. På ett annat ISK har jag aktier i ett tiotal svenska bolag för att få lite Sverige-exponering.
Är det tillväxtmarknader som gäller? En svensk småbolagsfond? Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Du har ju redan ganska mycket Sverige mellan aktier och Spiltan Investmentbolag så att få lite exponering mot tillväxtmarknader är ju inte fel. Hur stora andelar är dessa respektive innehav (i %)? Dvs procentuellt sett hur mycket har du i LF global, räntefonden, och sverige (dvs investment/aktier).

Tack för svar!
Det är lite obalans i dagsläget, ungefär 85% global, 6% räntor och 9% investmentbolag/aktier. Gillar inte tanken på att sälja till exempel globalfond för att ombalansera utan köper istället mer av det som behöver ökas. Har dock inte köpt räntor på länge vilket är varför den delen är lite mindre.

Byta ut den räntefonden till en tillväxtmarknadsfond låter ju vettigt då (t.ex. Avanza Emerging Markets eller LFs variant om det är hos Nordnet).

1 gillning

Tycker helt klart du borde lägga till guld :+1::1st_place_medal::1st_place_medal:

Jag gillar att ha på mig mitt guld :sweat_smile:

Men om jag nu skulle investera i guld på Avanza, hur gör jag då?

Jag har för dåligt tålamod för ädelmetaller och vissa räntefonder som under långa perioder går back för att sedan i korta ruscher stiga.

Ikc avkastning fond är den räntefond jag gillar bäst p g a stadig avkastning, högre än Spiltan.

Du gör det enklast genom att köpa Guld-ETC.

Vill du läsa lite om alternativen så kom det upp en diskussion i den här tråden:

Tråden mynnade ut i att bästa alternativet fortfarande är:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1077331/xetra-gold-etc

Jan har rekommenderat den sedan ett antal år tillbaka.

Det kan nog vara bra att lägga till 10% Guld med tex Xetra Gold ETC eller Wisdomtree Physical Swiss Gold som andra här sagt.

Men jag undrar om det är så bra att ta bort den lilla räntefonden. Det är ju bra att ha en 10% krockkudde om än liten. Tex att använda efter en stor krasch (30-40%) och o det läget gå till 100% aktier (och guld).

Sen kan man få sin ränte exponering på olika sätt. Rekommendationen från Jan i RT modellportföljer (har du kollat in dem? Om inte se nedan) är att sätta räntedelen på ett sparkonto med ränta. Det gör du lätt på Avanza med ett sparkonto+ som just nu ger 0.6% i rörlig ränta.

Jag vet att en del gärna kör 100% aktier, och det är lätt att tycka det är bra efter en så lång och rasande uppgång vi haft. Visst kan man göra det OM man är 100% säker på att man inte behöver pengarna på minst 10 år OCH att man vet att man kan hantera en börskrasch (-40% i snitt) utan att freaka ut vid fel tillfälle (på botten) och sedan missa nästa uppgång eftersom man bränt sig och skyr börsen.

Hoppas det ger dig lite tankar om än kanske inte det du ville höra. Lycka till :grinning::+1:

Har kortsiktiga sparanden till pengar jag behöver inom några år, de sitter på sparkonto på Avanza (typ buffert, semester, dyrare inköp osv). Därför är jag intresserad av 100% aktieexponering i mitt långsiktiga sparande. Har inte varit med om någon större nedgång än den under Covid, tyckte inte det var speciellt jobbigt. Bara att sluta logga in var och varannan dag och fortsätta köpa månadsvis. Skulle säga att jag är väldigt rationell när det gäller pengar, vet att börsen kan svänga mycket men eftersom jag inte behöver pengarna nu gör det mig inget om det går ner. Bättre att köpa på sig då när det är rea, än att sälja och förlora pengar.

1 gillning

Grattis! :grinning::+1: Själv har jag varit med om krascherna 1987, 1990-1992, 1998, 2001-2002, 2008-2009 och nu 2020 … kanske missat någon … men vänjer mig aldrig :joy:

Men vi är alla olika och jag har förstått med de senaste RT avsnitten att min profil passar bättre för ”stay rich” än ”get rich”.

Din verkar vara ”ger rich” profil så då är det bara att köra på för dig med 100% aktier på lång sikt! Tycker ändå att du kan kika på ”bas portföljen” i avsnittet jag länkade till. Den är 100% aktier

Lycka till :grinning:

1 gillning

Det ska jag göra! Tack för bra tips och tugg. :slightly_smiling_face:

Du skulle kunna byta lite av dina globala aktier mot Sverige, tillväxtmarknader och småbolag. Om du vill göra dig av med räntorna men ändå ha något som fyller en liknande funktion skulle du kunna byta till lite guld och Bitcoin. T ex så här:

• Länsförsäkringar Global indexnära 54%
  • Avanza Emerging Markets / Länsförsäkringar tillväxtmrkt Idxnära 10%
  • PLUS Allabolag Sverige Index 10%
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10%
  • AMF Aktiefond Småbolag 10%
  • 4GLD 5%
  • Bitcoin zero 1%