Vad hade ni gjort annorlunda om ni fick börja om er ekonomiska resa?

Under några år slösade jag bort alldeles för mycket pengar på onödiga saker, läs öl.

Det gav mig lite men om jag istället hade sparat det mesta hade det nu varit mycket!

Om vi snackar i still med som i tillbaka i framtiden med ett facit över börsen de senaste 50 åren. Jag hade nog investerat tex i fastighetsfonder och liknande raketer. Åkt tillbaka till någon månad innan kraschen vi haft nyligen och placerat om dom till lysa. Åkt tillbaka till idag och börja nyttja mina miljarder på börsen :joy:

Skämt och sido så hade jag nog undvikit så kallade raket fonder och fokuserat på sprida bolag. Lätt de som har med Microsoft osv i sin fond.

Hade också undvikit att investera i fonder bara för att många säger de är bra. Som Ryssland fond

Om jag skulle levt om livet så hade jag ändrat hur jag spenderade mina pengar som ung. Innan jag fyllde 30 gick mycket pengar till fest, kvinnor och ett stort fritidsintresse, men en hel del pengar slösade jag också bort på sparande i fonder. Dessa sparade pengar gör varken till eller från i pengabingen idag, men hade kunnat köpa mig ännu fler trevliga ungdomsminnen! Framförallt önskar jag att jag hade rest mer innan jag fick barn.

Med vänlig hälsning,
F

Börjat investera tidigare och framförallt hobbyutbilda mig i ekonomi tidigare än vad jag gjorde.
Valt rätt utbildning, dvs tänka igenom ordentligt vad jag ville jobba med istället för att komma på det lagom tills man är färdig med en kandidat (3 år “bortkastade”).

1 gillning

Ja, men detta är nog wisdom jag inte tagit till mig.

Om det är något jag önskar att jag vetat som 20åring så är det utvecklingspotentialen. Jag hade satsat mycket mer på att utveckla mig själv. Både personligt och karriärmässigt. Jag kunde troligen både haft den lön jag har nu 10-15 år tidigare och gjort mer roligt för dem om jag gjort det.

Vad gäller pengarna jag fick in har jag förut tänkt att jag borde sparat mycket mer. Men jag har kommit fram till att lönen jag hade då faktiskt inte räckte till mer än det jag gjorde då. Jag var inte slösaktig och jag hade inte velat ha det jag ändå gjorde för pengarna ogjort.

Det var sen, när jag börjat min utvecklingsresa och börjat få upp min lön, och gjort en mindre lifestyle creep som jag borde börjat investera.

Och då skulle jag ha börjat med riktningsbaserad investering istället för målbaserad direkt. Dvs inte spara till något speciellt eller mot någon viss summa. Utan investera med målet att summan jag satt in (min pengamaskin) ska va större för varje månad. Allt utöver insatt summa är sedlar som den pressat som ska förbättra mitt liv, och med större pengamaskin blir även sedelproduktionen större med tiden. Om än i ojämn takt pga börsens svängningar. Avkastning jag kan använda till vad som känns rätt nu, inte när jag började investera. Målet är större summa-större avkastning-bättre liv. En avkastningsfinansierad lifestyle creep.

Det enda jag ångrar är att jag inte lämnade Sverige vid ett mycket tidigare tillfälle.

Var bor du nu?

Skulle köpt de där btc kring 2015, verkade ju coolt :rofl:

1 gillning

Jag skulle aldrig satt pengar i räntepapper. Varje gång det varit perioder med hög ränta har det i efterhand visat sig att det varit otroligt mycket bättre att sätta pengarna på börsen. 10,5 procent garanterat i 5 år, under 90talet, verkade bra när jag låste pengarna, men i efterhand kan jag se att det var inte det bästa valet.

1 gillning

Pluggade och en kompis rekommenderade att köpa lite bitcoin det var 2011. Han sa lägg in 500kr och använda datorn för att bryta. Jag av skeptisk. Men visst, frågan är ifalljag har köpt dem 50 btc skulle jag har hållt dem hela vägen, troligtvis inte, men har lärt mig att inte vara så skeptisk och negativa.

Inte varit så lojal mot arbetsgivare. Skulle ha bytt lite oftare och fått upp lönen mer den vägen.

1 gillning