Inget uppehåll för mig.
2900 kr Hyra (min sambo betalar den andra halvan)
245 kr EL
353 kr EL-avtal
175 kr Hemförsäkring
0 kr CSN
<1000 Mat/Hushåll
0 kr Hemma-internet och mobilabonnemang
0 kr Konsumtion
120 kr Kollektivtrafik
100 kr Dotters utflyktsavgift
4 893 kr
Allt överskott investeras med 10% värdepappersbelåning 100% i aktier på lönedagen (jag betalar med ett avgiftsfritt kreditkort som ger mig 1% tillbaka).
Skördetid i köksträdgården. Är självförsörjande på en hel del så här års. Lök, bondbönor, sockerärtor, gröna bönor, squash, gurka, tomat, bladkål, spenat, chili, örter, diverse bär mm.
Har påbörjat en laddning med ”grönsaksröra” på squash, lök, tomat och örter som funkar bra som bas i grytor, soppor mm. Tärnas och rostas i ugnen ca 1,5 timme. Ska in i frysen när den är klar för att kunna användas i vinter.
Åh, vad gott. Vilken skatt du har. Saknar bondbönor som jag inte har fått tag på i år.
Gör du insyltningar?
Orkar inte svara, faller fritt i marginalen.
Sällan. Undviker socker i min kost så det blir mest att jag fryser in eller fermenterar.
Amorterad ![]()
Det är något man bör undvika att göra.
Jag har tyvärr gjort det själv tre gånger innan jag började bli finansiellt smartare.
Fast om jag har tillräckligt med tillgångar varför ska jag då ha kvar ett lån?
Man kan vara finansiellt smart - men livet kan vara skört på andra sätt ![]()
Om bolåneräntan efter skatteavdrag är lägre än avkastningen, lönar det sig att låta pengarna vara investerade.
Lönar sig” är ju bara intressant om man vill ha mera
Fast om man har så att man är nöjd finns ju ingen mening med att ha mera. Så därför finns inte heller ngn mening med att ha lån.
Så är min filosofi.
Men jag förstår att det finns andra som vill ha mera.
Jag har gjort så där sedan mitten av 2022! Betalar sedan dess bara 69 kr i månaden för online-tidningen plus det som kallas för +ALLT.
Insåg att jag inte förbrukar så mycket surf, och ville byta till ett abonnemang med mindre data. Har tidigare haft 319kr/25Gb. Kollade lågprisalternativ, 109kr/5Gb. Kontaktade kundtjänst för att se om nuvarande bolag kunde matcha. De kunde de inte, varför jag bytte. Strax blir jag uppringd av ursprungliga bolaget, de erbjuder då 79kr/10Gb i 12 månader. 30 minuters jobb, 2 880kr sparat på ett år.
Denna ständiga fars.
Betalar just nu 25:-/månad. När abonnemanget är på väg att gå ut säger jag upp det via deras hemsida och vips, så får man ett erbjudande om 69:-/mån. Det skippar jag och sedan är det bara att vänta ett par veckor, så kommer ett bättre erbjudande som var just då 25:-/månad för +ALLT.
Var på väg att handla, men rotade i frysen och hittade mat att grilla dyrt ströhandla på en lördag em så rejäl spara där
Åh, önskar att jag kände din glädje. Behöver frosta av frysen så försöker äta upp allt där nu utan att fylla på med nytt men det går ganska uselt och väldigt långsamt. Har hela frysen full men bara av bönor och broccoli…![]()
Samma här även om jag har självavfrostande frys.
Försöker tömma den men misslyckas ständigt och den är fylld upp till max.
Fyra svenska förska fläskfiléer för 49:- kilot var senaste misslyckandet.
Har spenderat helgen hemma, så inga onödiga kostnader. Har ätit egenodlade tomater, vattnat med regnvatten som min dotter samlat vid senaste regnet, har klyvt och staplat ved som jag fått gratis och på det sålt en jacka.
På ovan har jag haft en mysig helg med familjen ![]()
Great success!
Inväntar nu black Friday så att jag kan byta abonnemang gällande bredband, mobil och potentiellt el ![]()