Vad kan vi ALLA göra IDAG för att sänka energikostnaderna?

När det gäller energi och de skenande kostnaderna så tycker jag det är väldigt mycket fokus på

• Vad staten ska göra för att öka/säkra elproduktionen. Men det tar ju åratal. Minst.
  • Vad man kan investera i för att sänka energikonsumtionen. Tex. värmepump, solceller mm. Men det tar också tid och kostar en massa pengar som vi kanske inte har.

Denna tråden handlar om vad JAG kan göra IDAG för att sänka mina energi kostnader UTAN att behöva spendera mycket pengar. Det har varit uppe i andra trådar men jag tänkte att vi kunde hjälpas åt att skapa en brutto-lista där alla kan välja och vraka, genomföra det som går och det som passar en. Såklart behöver man fundera igenom så det är ett effektivt i ens situation och att man tycker det är värt det. Man kan alltid prova :slight_smile:

Min gissning är att ALLA kan sänka sin energikonsumtion med minst 10%, kanske 20%. Varje kWh som inte konsumeras lär påverka priset eftersom priset sätta på marginalen. Även om det är en kWh svensk vindkrafts-el som jag undviker att förbruka, så lär den exporteras till EU, där den i sin tur kan ersätta tex. naturgas/olja eller annan dyr energi. Det kan hjälpa hela situation för Europa.

Eftersom vi har bott i länder med dyr energi och relativt tufft vinterklimat så har vi lärt oss att spara på energi, vilket få i Sverige verkar ha behövt tänka på. Nedan min lista. Fyll på! :slight_smile:

Värme och uppvärmning

• Sänk inomhustemperaturen och ta på varma kläder istället. Varje grad sänker energikonsumtionen med 5% som en mycket grov tumregel. Dock det kan skilja upp till 20% per grad beroende på uppvärmningsmetod och geografisk placering. Besparingen minskar ju längre norr ut man kommer och ökar desto längre söder ut man kommer i landet. Om möjligt ha det varmare i den del av bostaden man befinner sig och undvika elda för kråkorna där det är tomt. Stäng dörren till rum som nästan aldrig används om dessa ligger i lägen som inte värms av solljus. Dra även ner termostater i dessa rum. Allt detta är är speciellt viktigt om man har direktverkande el. Även med el och värmepump så hjälper det. Har man grön fjärrvärme spelar det kanske inte så stor roll. Man ska såklart tänka på så att man inte får problem med fukt.

• Se över om man har alternativa sätt att värma fastigheten så utvärdera om man ska välja bort uppvärmningsalternativ som använder el. Tex om man har en gammal oljepanna som men kör på el-baserad värme så kan det bli billigare och frigörs el till nätet genom att köra oljepannan. Tex om man (eller BRF) har fjärrvärme med värmepump så kan det löna sig att att stänga av värmepumpen. Kan vara lämpligt att kolla med sin BRF om de ska utvärdera driftstrategin.

• Kontrollera att termostaterna fungerar som de ska. Om inte så fundera på att byta. Om BRF/hyresrätt kontakta dem för att få termostat som inte fungerar utbytt. Se till till att termostaterna på element inte är ställda på max (oftast reglerar de inte temperaturen på). En inställning borde vara någonstans i mittenläget, vanligast 3, kanske lägre om man vill ha lägre än 20-21C.

• Dra bort gardiner/persienner (ta bort ev. saker som skymmer i fönstret) under dagtid där solen lyser in. Gratis värme.

• Dra för gardiner kvällstid för att minska kallras vid fönster. Ger extra isolering med ett stillastående luft skikt mellan gardin och fönster. Om man har enklare delbara 2-glas fönster och vill gå lite mer åt extrema hållet, så kan man tillfälligt isolera dem med bubbelplast som gav som en ide i detta inlägget nedan (OBS ingen som testat det här i tråden). Man ska nog inte göra det på fönster som man tittar ut ofta genom.

• Vädra smart. om du behöver vädra: öppna mycket och vädra under kort tid, i stället för att vädra lite under lång tid. Stäng av termostaterna på elementen under tiden. Samt ställ in ventiler på vinterläge (om de inte har automatisk temperaturkontroll)

• Kontrollera om man har drag där kalluft läcker in vid fönster och dörrar. Lättast att kolla de första kalla dagarna. Känn med handen eller skaffa en IR-termometer (kostar 200-300 kr). Byt ut dåliga tätningslister (inte dyrt eller svårt). Man kan även “fulfixa” med tejp eller något annat. Det viktigaste är att få stopp på kalluften som läcker in.

• För de som fryser lätt på natten, värm upp sängen med en bäddvärmare (elfilt). Kostar inte mycket och är väldigt effektivt att värma just där man behöver, även om det är el. Räcker att köra i 20-30 min så är sängen varm och man kan ha låg inomhustemperatur hela natten utan att lida.

• Golvvärme i badrum. Detta kan vara en av de största förbrukningarna och kan kosta en hel del om det går på direktverkande el. Förbrukningen kan vara 0.4-0.8 kWh/m2 per dag. Ett badrum på säg 8 m2 kan alltså dra drygt 3-6 kWh/dag. Man kan sänka temperaturen, eller ställa in timern (om man har en sådan) så det är varmt när det ska vara det. Alternativt stänga av golvvärmen i badrummet men kontrollera så att man inte få problem med fukt.

• Om ingen behöver vara hemma under dagen, åk till jobbet (om man har ett sådant att åka till). Stäng av el och eventuellt sänk värmen ytterligare när man är borta dagtid. El och värme är oftast på på jobbet även om vi inte är där, gratis för oss och bra för landet med sänkt energiförbrukning

Vardagsaktiviteter

• Tvättmaskinen. Tvätta fulla maskiner, kör ECO program och försök köra på lägre temperatur, det som absolut inte måste köras på 60+C. Med moderna tvättmedel så lyckas vi köra nästan allt på 40C utan att märka någon skillnad. För äldre tvättmaskiner så kan man spara upp till 67% av elen genom att köra full maskin mot två halvfulla. För nyare maskiner är skillnaden mycket lägre, så kolla vad tillverkaren säger om din tvättmaskin.

• Torktumlaren. Köp 1-2 torkställ istället. Funkar även på vintern även om det tar längre tid och kräver viss planering. Kör tumlaren när det är helt nödvändigt.

• Tvätta ner det behövs. Släng inte kläderna i tvättkorgen förrän det är nödvändigt. Vissa plagg (tex. tröjor) räcker det med att lufta ett par timmar.

• Stryka. En hel del plagg räcker det med att hänga upp kläderna ordentligt på galgar när de får torka så blir de helt OK ändå, utan strykning.

• Kyl & frys. Tänk först, öppna sen och ta ut de grejerna som behövs. Inte ha öppen dörr medan man funderar eller stället ut saker. Stäng av eventuell extra kyl/frys i källare eller garage om den inte används ordentligt.

• Kyl & frys. Använd den naturliga kyl/frys som vi har utomhus beroende på landsända

• Kyl & frys. Ställ in rätt temperatur i kyl och frys, +4 grader Celsius i kylen och -18 grader Celsius i frysen. Då får du både bra matförvaring och låg energianvändning.

• Kyl & frys: Frosta ur frysen om det bildats is i den. Isen ökar energianvändningen och ger sämre matförvaring. Torka av baksidan av kylen och frysen så att kondensorn hålls dammfri. Även dammet gör att elanvändningen ökar.

• Kyl & frys. Ta fram fryst mat i god tid och låt tina i kylskåpet. Hjälper kylen att kylas istället för att ta värme från rummet eller ännu värre dra el från micron. Mat blir också bättre av att tina långsamt.

• Diskmaskin. Kör full maskin och kör ECO program.

• Kaffekokare. Stäng av och låt inte stå på varmhållning. Kok din ranson och häll upp på termos.

• Spis. Försök laga lite mer mat åt gången. Inte att alla springer och lagar lite när det passar dem. Alltid locket på kastrullen när man koker något, så mycket som möjligt.

• Ugn. Om den ändå ska värmas upp för att göra en rätt, fundera på om det är något annat man kan laga samtidigt när den ändå är varm (tex. frukostbullar). Använd varmluftsläge (om man har sådant) vilket spar 10-20% av elförbrukningen.

• Matlagning. Koka saker med locket på spar ungefär 30% av energin. En del saker kan man blötlägga i god tid för att spara koktid = spara energi. Gör storkok men tänk på att det även kostar energi att lagra maten i kyl eller frys.

• Matlagning. Laga mat på eftervärme (gäller både spis och ugn). Stäng av spisen eller ugnen lagom före det är klart och låt spis/ugn använda eftervärmen för att laga det klart. Stäng av köksfläkten så snart du är klar.

• Matlagning. Köp en tryckkokare (från 500-600 kr) vilket kan sänka elförbrukningen med 50% jämfört med tillagning i kastrull.

• Matlagning. Välj rätter som är snabbare att tillaga. Välj rätt kastrull (om du inte använder tryckkokare) dvs. inte för stor med mycket onödigt vatten i. Koka potatis i bitare går snabbare än hela potatisar. Eller varför inte mat som inte kräver tillagning.

• Matlagning. Om man äter mycket ägg kan det vara värt att köpa en äggkokare. Enligt energimyndigheten så drar en induktionshäll 80% mer energi eftersom äggkokaren klarar sig med en mindre vattenmängd. Om inte så kom åtminstone i kastrull med lock och med lagom mycket vatten.

• Matlagning. Använd vattenkokare som är mer effektivt än kastrull med lock. Kanske både för the/kaffe men också för att koka upp vatten för tex potatis. Enligt denna länken (med lite andra tips också), en tankvärd siffra:

Om alla svenska hushåll kokade upp 2 liter vatten i vattenkokare varje dag istället för att koka i en kastrull på spisen – skulle vi spara motsvarande hushållsel till 50000 villor :flushed:

• Avsvalning av tillagad mat. Låt det först ske utanför kyl/frys för att spara el, men tänk på så att maten inte ligger framme/ute mer än par timmar för att undvika bakterietillväxt. Livsmedelsverket har tips på denna länken.

• Dammsuga. Köp en sopkvast och ersätt dammsugaren åtminstone en del av gångerna. Kör robotdammsugare mer sällan.

• Dusch och bad. Om man inte har grön fjärrvärme för varmvatten så kan man ersätta bad med dusch. Dusch tiden kan kortas, använda lägre tryck (mindre vatten) och kanske man inte behöver ha det skållhet. Man kan även köpa ett snålspolande duschmunstycke. Badar/duschar man i badkar - låt varmvattnet stå och värma rummet efteråt.

• Dusch tävling? Utlys en familjetävling med pris för den som kan duscha kortast tid. Målet bör vara att slå Gunde Svans tid på 1 minut och 23 sekunder, vilket även inkluderar att klä av sig, torka sig och klä på sig igen :slight_smile:

Elektronik och prylar

• Elektrisk handukstork. Verkligen nödvändigt? Torkställ nära ett element funkar lika bra och använder den värme man redan förbrukar.

• Elektronik som är på stand-by. Försök stäng av ordentligt. Om man har många prylar på samma uttag så kan det vara smidigt att sätta ett grenuttag/förlängningssladd med strömbrytare så är det bara ett ställe man behöver starta allt på.

• Elektronik. Se över energi inställningar på dator, andra enheter och externa skärmar. Dra ner ljusstyrkan om onödigt stark.

• Prova att använda en “device” på åt gången. Titta tex. tillsammans på en TV, gärna den minsta (kanske t.o.m. trevligt), och inte som det brukar, att det är flera TV apparater igång och att alla ändå fipplar med ytterligare vars en telefon/padda samtidigt.

• Gräsklippare. Ta handjagaren eller t.o.m. den bensindrivna istället för el-gräsklipparen, eller kör el-gräsklipparen mer sällan.

• Timpris på elen. Kör maskiner när elen är billig, oftast mitt på natten. Har man inte timpris så kan man kanske överväga det.

Övrigt

• Heta sommardagar, undvik att köra AC om möjligt. Fläkt och en vatten-dänkare för att fukta huden funkar nästan lika bra. Ta en ((kort) kall dusch före sängdags med öppetfönster och fläkt på.

• Belysning. Byt ut glödlampor mot lågeffekt dito. Ha tänt för att man behöver ljus, inte för det är fint. Släck utomhusbelysning åtminstone över natten. Dimma ljus om man inte behöver full effekt. Tänd inte varje gång man går in i ett rum så länge ljus utifrån räcker.

• Transport. Ta kollektivt istället för bilen. Buss/tåg/metro kör ändå så den förbrukningen sker oavsett om man är på eller i sitter i bilen sidan om. Cykla/gå kan vara ett alternativ för de som vill/kan. Hellre vanligt cykel än elcyklar. Gå istället för elsparkcykel.

Som sagt. Fyll på! Och tanken är inte att skapa energi-monster utan att det är en ide-bank för att hjälpa varandra genom vad som verkar bli en tuff kris/krigs-vinter :cold_face: This too shall pass :slight_smile:

EDIT/PS: Skrev till MSB idag och frågade om de hade någon lista, eller om de tänkte göra en sådan för att ge råd åt privatpersoner kring energikonsumtion. Det är ju en kris så känns relevant för deras ansvarsområde. Får se om det kommer något svar. Lägger in det i så fall. EDIT: Inget svar efter en vecka. Inser att jag nog skulle skrivit till Energimyndigheten istället. Får se om någon svarar :slight_smile:

59 gillningar

Obs, kan bli dyrare i framtiden med arg/olycklig partner. :shushing_face:

5 gillningar

Partnern kanske har dyra vanor (t.ex. att duscha för länge) så då kan ju en skilsmässa vara jättebra. :wink:

5 gillningar

Sant, men om huset är högt belånat och ska säljas kanske de inte får ut tillräckligt, då kanske det är värt lite långa duschar :sweat_smile:

2 gillningar

Bra tråd!
Vi måste alla hjälpas åt i smått som stort för att få Putin tandlös.

5 gillningar

Vi har fast pris på elen i huset. Det jag tycker att vi kan bidra med till andra är att bete oss som om vi hade timpris. Vi tvättar på natten, storstädar på helgerna, kör diskmaskinen sena kvällar och i övrigt använder så lite el som möjligt.

22 gillningar

Borde kunna användas under dagen också, som japaner gör med kotatsu.

3 gillningar

Bra tråd, sänkt inomhustemperatur och kortare duschtid borde ge mest besparing i det korta perspektivet.

• Använd vanlig cykel istället för elcykel.
  • Gå istället för att använda elsparkcykel.

Något mer kontroversiellt då det finns olika mål som står i konflikt med varandra:

• Använd fossildriven bil istället för elbil
5 gillningar

Och @anders71

Det var uppe i en annan tråd. Enligt min fru så är 1400 m3 (skämt) skållhet vatten en normal dusch. Alla nu tillverkade beredare är för små :grinning:

Jag skojade när jag sa att hon hatar mig. När jag räknade ut vad duschen kostar så reagerade hon bra på det, som småländska hon är :joy: sen kan det ändå gnys lite att det är väldigt kort med 10 min.

Tror inte vi skiljer oss för det efter 25 år :slight_smile:

10 gillningar

Alternativ börja tvätta för hand.

2 gillningar

Tänkte skriva det men trodde gränsen skulle gå där för Idiotförklaring. Förvisso sköljer jag upp tränings t-shits i handfatet en gång mellan tvättarna. Tänkte att det kanske var för extremt :slight_smile:

2 gillningar

Ha som kvällsaktivitet att tvätta dagens kläder, blir en rutin som att borsta tänderna :joy:.

Vi har även powerbanks med solceller i fönstret på laddning som sen används för att ladda telefoner.

1 gillning

Lägger in dem i listan för att förtydliga. Tack! :slight_smile:

Blir det här verkligen billigare? Vattnet måste ju värmas hursomhelst.
Möjligtvis så kan man hushålla något med hur mycket varmt vatten som används, men då är man verkligen inne på marginalerna och nallar.

4 gillningar

För engångskull är fjärrvärmen billigare än elen :shushing_face:.

Annars typ 0,6 kWh för tvättmaskin jämnfört med 0,17 kwh för handtvätt.

1 gillning
3 gillningar

Jag tänker att man kan börja med att inte tvätta saker i onödan, fylla maskinerna, köra ECO och undvika onödig 60-95C

Gissar att det spar 50+% om man inte gjort så tidigare :slight_smile:

1 gillning

Från energimyndigheten,

• Ställ in rätt temperatur i kyl och frys , +4 grader Celsius i kylen och -18 grader Celsius i frysen. Då får du både bra matförvaring och låg energianvändning.
  • Frosta ur frysen om det bildats is i den. Isen ökar energianvändningen och ger sämre matförvaring. Torka av baksidan av kylen och frysen så att kondensorn hålls dammfri. Även dammet gör att elanvändningen ökar.
3 gillningar

Kan oljepannan plötsligt bli mer kostnadseffektiv än värmepumpen i vinter? Den ger både go värme och obegränsat med varmvatten.

1 gillning

Ja, har man alternativ uppvärmning av vattnet på annat håll blir det ju kanske en annan femma.

Av en händelse mätte jag just våran när man kör sportprogram (som tvättar ungefär lika rent som jag klarar för hand) Vad drar så mycket el hemma? - Nr 48 av Esko
Men jo, 0,25kWh är fortfarande mer än 0,17kWh

1 gillning