Våga släppa det gammal och gå vidare

Hej,
Som ny medlem även om jag senaste åren smugit runt här inne som gäst så vill jag tacka alla som bidrar, lärt mig massor.

Jag brottas med att jag borde göra en fondförändring då den fond jag har hos SEB både är dyr och att utvecklingen har varit ganska svag. Men nu kommer jag in på det sentimentala, haft fonden i evigheter och det är ju ganska fint med 150%+ i översikten. Tror Jan lite kort nyligen i en POD var inne lite på det varför han behöll Avanza Global om jag minns rätt? Nu är Avanza Global betydligt billigare än den jag har hos SEB men tycker det är lite intressant hur man tänker…

Hur är ni andra? Följer ni logiken eller fastnar ni också i löjliga tankemönster och roas av dina procentsatser?:blush:

1 gillning

Ha ha. :grin: Roar mig själv med att köpa/sälja någon enstaka aktie för att få ett jämt antal :stuck_out_tongue: Ser ju så snyggt ut i sammanställningarna.

Blir väldigt intresserad att bevaka utvecklingen då någon jämn gräns passeras. Antingen kronor eller %. Kollar då flera gånger/dag ibland.

1 gillning

Spara en hundralapp vet ja. :slightly_smiling_face:

1 gillning

För att komma runt sådan ”mental bokföring” så tittar jag, och följer, bara utveckligen på totala värdet. Det har funkar för mig, och undvikit att gifta mig med höga uppgångs procent:)

1 gillning

Släpp sargen! Du har redan bestämt dig. Gör det bara. KBK!

1 gillning

Om du tror att den fortsätter vara svag och dyr så har du redan svaret där.

Alternativt sälj halva och köp något annat. Vänta ett par veckor och se hur det känns om det är viktigt att känslorna hänger med :slight_smile:

2 gillningar

Helt rätt. :slight_smile:

T.ex. den här kommer jag HODLa tills jag dör. :slight_smile:

Jag tänker att ibland får man unna sig att inte vara en känslolös “Homo economicus”.