Valutor och bankkonto

Hej!

En fråga till er som handlar med valutor.

Jag letar ett billigt sätt att kunna köpa och hålla EURO och USD.

Gärna på ett bankkonto kopplat till ett betalkort.

Vill kunna köpa valutan här från Sverige och sedan använda på plats när Man väl är på semester :slight_smile: på så sätt ”tajma” när valutan är billig.

Ser att revolut verkar populärt här på forumet.

Vad har ni för tips?

Mitt val för utländska valutor blev Revolut. Se till att växla över tid bara, för efter 10kkr växlat/mån börjar de lägga på en avgift. Och växla av samma anledning på vardagar.

Kikade lite Wise också (fd Transferwise), men i Sverige kunde man inte få ett kort (iaf i början av 2022). De hade lite bättre växlingskurser och om jag förstod rätt krävdes inte att man använde en app.

Båda har någon form av försäkring för insatta pengar, men blev inte riktigt klok på om det var statlig insättningsgaranti (banker i Estland resp. Lettland). Revolut tror jag skaffade sig en egen bank i EU nyligen, så de kanske har lite annorlunda info nu.

1 gillning

Tack för svar!
Det blev att ansöka om ett revolutkort :slight_smile:

Hej igen ! Kikar på revoluts hemsida men hittar ingen info. Om jag köper euro och har det på ett konto och ett annat konto med sek. Om jag betalar med kort i utlandet. Hur vet jag om pengarna dras från kontot med eur eller om man även då växlar sek till eur från sek-kontot?

Om betalningen görs i EUR så dras det från ditt EUR-konto. Om inte tillräckligt med medel finns på EUR-kontot så dras det från ditt SEK-konto.

1 gillning

Toppen tack!