Jag tror smart routing letar på alla börser för samma valuta så länge instrumentet har samma ISIN. Dvs EUR kan den handlas på alla tre börserna men även dark pools och andra marknadsplatser. Väljer du GBP eller USD så blir det bara på londonbörsen med smartrouting.
Handlar du dock med ‘Tier’ så är det på den börsen du väljer. Tier har lägre minsta courtage på 1.25 eur vs 3eur för smartrouting. Så det blir större poster minsta du får trada med smartrouting. (2500 vs 6000 eur)
Obs ingen expert på detta, rätta mig gärna om något är fel.
Jag ska erkänna att jag inte har helt koll på hur IBKR:s olika routing-/courtagelösningar fungerar.
Normalt köper jag för ungefär 2 000–3 000 EUR åt gången, och jag ser att jag brukar betala 1,25 EUR i courtage. Så som jag förstår det betyder det att jag använder Tiered och inte SmartRouting?
Jag har faktiskt inte heller varit särskilt uppmärksam på vilken börs/marknadsplats köpen har genomförts på, så jag vet inte riktigt vilken listing mina tidigare köp har gått via.
I så fall blir det ju ganska intressant att välja börs själv, särskilt för den här ETF:en. Då är frågan snarare vilken listing som ger bäst kombination av spread och courtage.
Japp låter som Tier där minsta beloppet är 1.25 eur för dom flesta eur länderna och 0.05% courtage. → 2500 eur om du vill komma undan minsta courtaget annars stiger det procentuellt. Plus 0.03% i valutaväxlingsavgift → 0.08%
Dessutom avgifterna för dom olika börserna, går att klicka sig ner här till varje enskild börs och läsa dem, är lite olika avgifter, skatter och annat:
Smartrouting är fixed 0.05% inkluderat börsernas avgifter och skatter, så lite billigare blir Smartrouting vid större poster än 6500 eur än Tier.
Jag kollade nu mina senaste WEBN-köp i IBKR, och det blev faktiskt lite intressant.
Jag bad även ChatGPT hjälpa mig att undersöka hur IBKR fungerar i det här fallet, och utifrån den informationen samt mina egna transaktioner verkar det som att:
Jag har Tiered pricing och har aldrig valt någon börs manuellt när jag har köpt WEBN. Ändå ser jag att IBKR har genomfört mina köp på olika marknadsplatser:
IBIS2 (Xetra)
EUIBSI+1 (IBKR:s egen marknadsplats/SmartRouting)
Så det verkar som att jag använder Tiered + SmartRouting, alltså att Tiered styr courtagestrukturen medan SmartRouting automatiskt väljer var ordern utförs.
Jag har också sett att courtaget varierar lite mellan olika köp, även om det ofta ligger nära minimicourtaget på €1,25. Det verkar alltså kunna tillkomma olika avgifter beroende på var och hur ordern utförs.
Så min slutsats just nu är att man kanske inte behöver välja börs manuellt alls. Frågan blir snarare hur SmartRouting fungerar för den nya Vanguard ETF:en och vilka marknadsplatser IBKR faktiskt kan använda för den.
Det ska bli intressant att se när Xetra, Amsterdam osv. dyker upp hos IBKR.
Man borde verkligen be Montrose att uppdatera sina 1 kr ETFer. VAGL och AVWS bör vara med på den listan. Särskilt AVWS till 19 kr lägsta courtage är frustrerande.
Vilken börs köpte du den på? Fick den varningen också när jag köpte på Xetra. Hittade ett sätt och köpa den på Xetra genom IBKR, sök på IE000VAHT5T0 på vanliga hemsidan och välj IBIS2 (som är Xetra) manuellt
Då kommer du få upp ett order fönster där det ser ut som det är på Italienska börsen BVME utan någon aktiedata, dock så är det IBIS2 dvs Xetra som du lägger ordern:
Sedan gå till Xetra och skapa ett gratis konto och logga in för att se realtidskurser och orderdjup:
Därefter är det bara och lägga en passande limit order och trycka “preview” för att se avgiften och totalkostnad, det ser fortfarande ut som du handlar på Italienska börsen men det är IBIS2 för det stämmer med avgiften för Xetra. Du kommer få en del olika varningar som varnar för att handla ett instrument utan riktiga kurser, men du ser kurserna och orderboken i realtid på Xetras egna sida ovan.
Hade man istället för att valt IBIS2 direkt valt att lägga ordern på Italienska börstickern med realtidskurser så hade avgiften blivit mycket högre när du trycker på preview, vilket stämmer med BVME börsen mycket högre avgifter än Xetra. Dock så kanske den ändå hade handlats på IBIS eftersom avgiften blev ett span på €1.25-€5.25, men oklart vad avgiften blir då och ville inte chansa.
Har gått igenom alla börsens avgifter där Vanguard kommer sälja fonden och om du handlar i ‘Tier’ så ska du definitivt handla på Xetra, mycket billigare än alla andra börser där Vanguard fonden handlas:
Stoppade in 10,000 SEK för att testa och avgiften blev €1.31 vilket stämmer väldigt bra med
0.05% courtage min €1.25 + €881 * (0.0036% + 0.0008%) + €0.02 + €0.01 ≈ €1.31
Plus 0.03% valutaväxlingsavgift men den verkar inbakad i valutaväxlingen:
Så total avgift för ca 10,000 SEK blev ca 17.5 SEK. Det var billigt.
Räknade även lite snabbt ihop vad det skulle att kosta hos lite olika mäklare att månadsspara i denna fonden beroende per belopp. För väldigt små belopp SAVR annars IBKR. Om ni är PB kunder hos Avanza och Nordnet får ni räkna själva..
Angående likviditeten så tror jag du inte behöver vara ett dugg orolig @adrianfp har följt den under dagen och spreaden har legat runt 0.02% till runt 0.07% med djup orderbok. Och det kommer bara bli ännu bättre med tiden när fonden växer. Lär snart vara uppe i 1 Miljard USD.
Tack för en så djupgående och detaljrik analys, verkligen uppskattat! Jag var inte medveten om att det var så stor skillnad i avgifter mellan den italienska börsen och Frankfurtbörsen.
Jag har faktiskt inte gjort något köp ännu, utan har bara undersökt lite. Jag tycker det är lite märkligt att IBKR fortfarande inte har lagt till den tyska börsen direkt.
Så för denna ETF blir det ytterligare 0.006% min €1.25 + €0.265 utöver ibkrs courtage.
Dock IBKR courtage klasser är lite luriga på Xetra, det är billigare och ligga i Tiered om du handlar i mindre belopp och större belopp. Handlar du mellan dem blir Fixed - IB SmartRouting billigare ser det ut som.
Nu är den uppe i 1 Miljard USD efter 12 handelsdagar, måste vara en av dem snabbaste starterna någonsin? Förjämförelse har WEBN 8.8 miljarder USD, och det tog mer än två år.