Vanguard LifeStrategy - Mellanrisk 60/40 alternativ

Hej,

Såg att man via Nordnet numera kan söka fram deras LifeStrategy ETF’er, alltså en sammansättning av både aktier och räntepapper.

Enligt mig ser denna ETF ut att passa till den klassiska 60/40 mellanrisk hinken till låg årlig avgift på 0.25%

Vanguard LifeStrategy 60% Equity UCITS ETF (EUR) - Acc

Ticker: V60A
ISIN: IE00BMVB5P51

Vanguard produktsida:
https://www.vanguardinvestments.se/portal/instl/se/en/product.html#/fundDetail/etf/portId=9494/assetCode=balanced/?overview

Missar jag något?

Vanguard erbjuder ju även andra LifeStrategy ETF’er med olika procentfördelning mellan aktier och räntepapper.

För mig som är oinsatt

1. Årsavgift som motsvarar fonder. Men den tillkommer spread och courtage och växlingssvgift. Blir int det en väldigt dyr kostnad för en mellanriskhink?
  2. Är det rekommenderat att ha sin mellanriskportfölj i EUR istället för SEK?

Spontant tänker jag att man löpande får sätta in pengar till sparkonto och sedan varje kvartal eller halvår köpa andelar av ETF’en. Då minimerar man courtage avgifter.

Växlingsavgiften på 0.25% vid köp och ytterligare 0.25% vid framtida sälj kommer man inte undan.

Man slipper ju iallafall tänka på regelbundna ombalanseringar då ETF’en själv sköter detta.

Varför inte bara köpa en blandfond? Swedbank Robur Access Mix exempelvis. Den har låg avgift, är i SEK och håller en konstant mix mellan aktier och räntor. (Dock bara svenska innehav.)

Du svarade på frågan själv. En blandfond bestående av enbart svenska innehav (vissa blandfonder är dessutom aktivt förvaltade och följer därför inte ens ett index) är inte samma sak som en ETF komponerad av diverse ETF’er som följer olika regionala aktieindex med tusentals företag världen över.

Räntebärande papper kan jag för dåligt och vågar därför inte svara på om Vanguards LifeStrategy ETF’er består av en bra blandning räntor.

1 gillning

Frågan är om det 0,25% plus underliggande fonder? I sådana fall kostnaden kanske lite väl hög

Nej det är den totala avgiften för V60A ETF’en, alla mindre beståndsdelar som den består av resulterar i 0.25% avgift.

Då är det ganska bra får man säga. Bra underliggande fonder