Hur funkar det om jag råkar glömma företagskortet och betalar med mitt privata kort för tex kontorsmaterial? Är det okej att bokföra?
Kör det som utlägg bara.
Toppen! Tack för hjälpen!
Låter som bra och enkelt system. Jag kör på det!
Ja det blir två olika affärshändelser, först att du bokför att du har en förbrukningsmaterialskostnad som du motbokar som skuld till dig själv (skuldkonto exvis 2893) och sedan gör du en utbetalning från ditt företagskonto till ditt privata konto och bokar detta D 2893/K 19xx.
Skillnaden mellan vinst och likviditet…
Tyvärr händer det ofta att småföretagare blir väldigt förvånade över att de gör en stor vinst men kontot ändå är nästa tomt.
Ibland missar de att skillnaden ligger i likviditeten, vinsten kan sitta fast i tex kundfordringar eller lager.
/Redovisningskonsult
Hej tbx här med fråga… Startade hösten 2024 AB, har förlängt räkenskapsår (240915 - 251231). Tog friskvård innan årsskiftet, kan jag även ta friskvård igen innan bokslutet stänger?
Ja, gränserna gäller per kalenderår, det spelar ingen roll hur ditt bokslut ligger i förhållande till det.
Precis som mr Passiv säger så gäller det per kalenderår.
Max 5000kr per kalenderår, glöm inte det och kör hårt mot beach 2026!
/Redovisningskonsult
Det man hittar varje år i januari… ägarna som inte uppdaterar förmånsvärdet på bilen/sjukvårdförsäkringen utan kör på med samma siffror som tidigare.
Vanlig miss som återkommer.
Glöm inte det ni som har förmån.![]()
/ Redovisningskonsult
Det där är svårt att hitta när det rullar på autogiro. Har frågat försäkringsbolaget om uppdaterat underlag men inte fått svar än. Vad ska man egentligen fråga efter?
Du behöver ta reda på årets premie.
Det är just det. Rullar det på autogiro så får man ingen årlig uppdatering. Och frågar man så hänvisas det till senaste uppdateringen för mer än ett år sen. Duger det?
Väldigt sällan premien inte ändras och ändras inte premien så så ska inte förmånen ändras.
Jag bokförde själv ibörjan och missade att redovisa EU momsen för hela året. Skatteverket var dock snälla och sa att det var okej. Jag behövde inte ändra utan det räckte att jag gjorde rätt i fortsättningen.
Skönt!
Sällan de är så förlåtande..
Man sköter fakturering i Word/Excel och använder sig inte av en fakturatjänst.
Sett många fakturor som fått fel år eller datum som inte existerar och det för att man manuellt justerar viktiga detaljer varje gång man skapar en faktura, vilket förr eller senare leder till att du glömmer och gör fel…
/Redovisningskonsult
Vad är SLP?
SLP = Särskild Löneskatt på Pensionskostnader
Det är tjänstepensionens motsvarighet till arbetsgivaravgift på lön.
24,26% istället för 31,42%.
Den behöver man ha med i inkomstdeklarationen och skatten kommer sen med på slutskattebeskedet tillsammans med bolagsskatt och evt. fastighetsskatt.
Missar man att lägga med det i inkomstdeklarationen är det som att ha tagit ut lön utan att rapportera och betala in arbetsgivaravgift på lön.
Hur bra koll har ni egentligen på balansräkningen, och följer ni upp saldon regelbundet? Många fokuserar på resultaträkningen, men balansräkningen är minst lika viktig.
Nu i bokslutstider kan det vara bra att tänka på
-Är inventarierna fullt avskrivna? Finns de kvar och används i företaget, eller är det kanske dags att utrangera.
-Ligger gamla kundfordringar och skräpar? Kommer de verkligen att betalas, eller är det dags att befara/konstatera en kundförlust?
Att regelbundet gå igenom balansräkningen ger en tydligare bild av företaget och kan förhindra att gamla poster glöms bort.
/Redovisningskonsult