Var är du på den ekonomiska intresse-skalan?

Skulle säga att jag har begränsad kunskap för att ekonomi är ett hyfsat brett ämne. Jag intresserar mig för specifika saker och är totalt okunnig inom andra. Ironiskt nog är jag sjukt dålig på matte också.

Jag har utforskat ekonomi utifrån min situation och mitt intresse, som utvecklats med tiden, från skulder, till att gå jämnt upp, till att sträva efter att tjäna mer, utforska yrken och jaga en högre lön. Med det kom också intresset när det blev pengar över. Pension tycker jag är intressant, men intresset har också gått från min egen lilla bubbla, till att intressera mig för företag, aktier, politik, skatter, börsen. Det är det ekonomiska intresset som fick in mig på de spåren.

Livsstil, har det absolut blivit. Att hitta en nivå som passar alla blir svårt. De personer som du länkar till, exempelvis @Jonathan.S , @Anonym , @Zino med flera är alldeles för avancerade för min del. När det blir alldeles för mycket att lära in, tappar jag intresset och fortsätter söka efter russinet i kakan, som jag intresserar mig för och förstår.

Jag tycker du ska köra på med olika typer av nivåer, precis som du gör. Man hittar det man vill hitta och tar med sig det man kan på sin egen nivå.

6 gillningar

Ja, bra fångat!

Det jag tror är viktigt att verkligen också understryka är att nivå 7 är inte bättre än nivå 4. Det är bara olika. Tricket är att hitta - som du skriver - sin egen nivå och vara nöjd där.

Jag har ju massor av områden i livet där jag inte tycker det är värt att levla. T.ex. på rak arm:

  • Renovera och underhålla boende - helt likgiltig

  • Träning - ok (men det är fan inte kul)

  • Bilreparation - ger ångest

  • etc.

1 gillning

Många av de här trådarna drabbas av fenomenet “Man behöver inte kunna kemi för att kunna ta en huvudvärkstablett.” Bakom allt enkelt ligger sånt här utforskande.

Det krävs ofta att man har en diverging/breddande diskussion först, innan man kan ha en converging/fokuserande diskussion. Är man inte intresserad av de tidigare stegen så är det bara att strunta i dem–så småningom kommer de som gillar att utveckla-inveckla-forska i saker komma fram till någon modell som är talande eller intressant även för de som inte gillar att gräva i sakerna. Man kan inte från en riktigt snygg förklaring/modell se hur mycket yrande som krävdes först för att hitta den. Äkta enkelhet kräver massa jobb.

Låt de som gillar att syssla med materialforskning för att kunna ta fram bättre rymdraketer syssla med det utan att dissa dem :sweat_smile: Så småningom kommer du ha nytta av någon följduppfinning i ditt dagliga liv (kardborreband, memory foam, etc), och vi kommer ha coola rymdraketer på köpet.

Med ovan försöker jag nog säga att jag tycker inte det är konstruktivt att gå in i en tråd och säga “jag bryr mig inte om det här, varför pratar ni om det?” :sweat_smile: Vi bryr oss, därför är vi här. Du bryr dig inte, så varför är du här? :joy:

12 gillningar

Ja nu fattar jag bättre :joy::+1: Bra idé att skräddarsy budskap för olika grupper. Såklart måste du vara supertydlig med vilken grupp ett visst avsnitt vänder sig till. Kanske jobba med olika nyanser visuellt, vilka plattformar du använder, olika Intro/jinglar för att göra det tydligt. Kanske ta hjälp av någon som är proffs på marknadsföring/kommunikation för att landa det rätt.

Du skulle nästan kunna göra profiler av det för att lättare hänga upp det på ett namn snarare än ett nummer. Tex Åsa Ångest. Lasse Likgiltig. Olle OK. Karin Kul. Urban Utforskaren. Lisa Livstil. För att göra det lite mer kul. Då kan du över tid bygga de profilerna. Vad de gör. Hur de tänker. En tanke

Lite kommentarer på nivåerna

Nivå 3. Tror att rätt många har något IPS, depå eller ISK som man startat pga rådgivning av bank/vänner men man kanske inte vet vad det innehåller, vad man investerat i eller om det är bra eller dåligt. Alltså inverterar/har investerat en del men dålig koll på innehållet.

Nivå 4. Här skulle jag tro att om man tycker det är kul så har man ett pågående sparande/investerande i ISK (i någon bank) eller robot (fast det är väl inte lika vanligt än)

Nivå 5. Tillägg till meningen ”har en hel blombukett av olika saker i portföljen”…. som överlappar och egentligen inte ger någon ytterligare diversifiering. Detta tillägg för diversifiering är en av de få gratis luncherna på börsen så man kanske ska göra en distinktion mellan nyttig diversifiering och plottrande.

Fundera på om det verkligen behövs både en Nivå 5 och 6. Less is more. Är de grupperna så olika egentligen mht budskap? Är de grupperna så stora att det är rimligt med olika budskap för dem? Känns som rätt lika med möjligtvis en insikt i 6an av att se genom Matrix men det behöver ju inte heller vara sant utan kan vara en illusion.

Sista meningen i 6an håller jag inte med om. Har vänner som hade nivå 5-6 insikter redan från första tusenlappen pga smarthet och föräldrar som utbildade dem väl i hemmet. Storleken på kapital tycker jag man kan hålla utanför faktiskt.

Bra tänk :grinning::+1:

2 gillningar

Så är det för mig. Har ändå hållt på med det här i över 20 år nu och tycker jag lärt mig en del på vägen. Har en egen strategi som avviker från att äga hela marknaden / indexfonder. Kan möjligen argumentera för den men ser inget behov. Det är ju i slutändan enbart en person som behöver övertygas och det är jag själv.

Man kanske skulle ha en nivå till. En där pendeln slagit för långt. :wink:

Nivå 8. Är helt besatt av ekonomi och kan inte fokusera på någonting annat. Jag är salig i min tro där FIRE är enda vägen till lycka och välbestånd. Att spendera pengar före ekonomisk frihet är en synd.

7 gillningar

Kul detta! Jag har inte riktigt bestämt mig för vilken grupp jag tillhör. Reagerade dock på att högre nivå innebär att man “sett det mesta” alltså erfarenhet. Man kan inte bli duktig utan att göra misstag?

Jag är med i en ekonomigrupp på fb där jag även identifierat gruppen. “Vill men kan ingenting”. Gruppen som sätter in pengar på ISK, för det har man hört att man ska, men sedan ligger pengarna där och drar ränta utan att investeras… :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Inkluderar “Nivå 7” uttagsfasen och tankarna bakom “Die with Zero” eller passar det inte in i skalan ?

1 gillning

Kanske behövs “Jan-skalan” mer än nå’nsin, om det innebär att dessa nås med vettig info. :joy:

3 gillningar

Hehe, jag tycker inte att jag är helt besatt av ekonomi även om mitt mål är FIRE. Skulle nog säga att jag har ett rätt lugnt och coolt förhållningssätt till pengar. Jag kan nog se andra grupper med mer pengafixering än de som önskar uppnå ekonomisk frihet genom FIRE. :wink:

2 gillningar

Jag tror det skulle underlätta att se det som en tabell. Kategorier i kolumnerna och rader med skalan 1-7.

En kategori kan vara förmögenhet, en annan inkomst, en tredje “inte ha huvudet i sanden” och en fjärde månadssparanda, en femte mål, och en sjätte erfarenhet o.s.v. Jag skulle bli kanske 7-3-5-1-5-4. Så 4,16 i snitt. 3,75 om man tog bort kategorierna inkomst och förmögenhet.

Det kan ju göra det hyffsat lätt att placera människor, men också så detaljerat att men förstår vad de behöver höra.

En tanke på detta ämne: Borde inte upphovsrätten för lyckoslanten gått ut nu? Den kom ut 1926. Upphovsrätt gäller väl 95 år? Då kan @Oliver.Allemog återpublicera dem på instagram? Med AI-genererad grafik, kanske?

Många tidlösa koncept som är högaktuella för unga vuxna i kategori 1-4.

Edit: Läste nu att det finns en serietacknare som tagit sig an det.

2 gillningar

Jag tycker ändå att nivåtänket har poänger även om det är lite trubbigt såklart. Tycker själv att jag är en 4:a med reservationen att jag inte tycker att det är kul alls, det är bara ett måste liksom, kanske som träningen för dig Jan :wink:

Det lär vara svårt att fånga alla men för mig som inte började på en 4:a så uppskattar jag ju verkligen att det gick att halka in här och bara kopiera en portfölj, annars hade jag aldrig kommit igång!

2 gillningar

Jag landar på Nivå 5, men jag har inte en blombukett i mina portföljer. Jag har bara en global indexfond numera :slight_smile:

2 gillningar

Super! Tack! @Oliver.Allemog - kan du kolla genom vilka dessa koncepten är så att vi kan korsköra det med vår egen lista?

Har du länk?

Ja, det är absolut trubbigt, men jag tänker att du ändå hänger här i forumet? Jag hjänger ju inte på träningsforum… just saying… :thinking:

Däremot tycker jag att skalan är rätt intressant för den går att överföra just på träning också. @Aridos som är lite lurker :wink: i forumet är ju i fasen “livsfilosofi” i träningsområdet och den som hjälper mig och på samma sätt som jag säger indexfond har han skalat ner det till fem övningar (marklyft, bänkpress, drag, axelpress och benböj) med progression som jag gör var och varannan dag och det slår 90% av alla andra över tid (givet att jag har uthålligheten, inte börjar pilla och allt annat som är likt i ekonomi).

Tänker inte att varje punkt i beskrivningen måste vara uppfyllt. Men vad gjorde att du inte satte dig på en 6?

1 gillning

Jo men jag hade nog kunnat klämma in mig på en Nivå 6. Intresset och kunskapen finns nog där. Tänkte mer att jag inte har så många olika portföljer, fondrobotar och banker som beskrevs i 5. Så jag nöjde mig där. :thinking:

1 gillning

Nivå 6, men har ingen strategi (äger de aktier vars bolag jag gillar) eller fondrobot, så nivå 3-4 då.

1 gillning

Jag skulle säga att jag är runt 4-5. Men jag tycker att kul är fel term för 4:an. Skulle benämna mig själv som ”privatekonomin är något man behärskar” utan att för den sakens skull vara intresserad av att lära sig alla nyanser och detaljerat finlir. För min del är och förblir ekonomi ett medel för att jag ska kunna göra det jag vill, inte målet i sig.

2 gillningar

med tillägg av FOMO (när det gäller att satsa på nya saker - men med ålderns trötthet har det blivit lite bättre)

1 gillning

Ja, den här nivå 8 passar mig.

2 gillningar

Bra feedback, har utvecklat det vidare. Version 11, nu. :slight_smile: Tack för tålamodet med iterationerna.

Kolla nu igen och se inte som att allt måste stämma, det är bara ett försök att fånga verkligheten.

Kan du inte utveckla, vill förstå, särskilt eftersom det är rätt stor skillnad för mig mellan 3 och 6. Återigen, allt behöver inte stämma, utan de breda penseldragen.

Super, lade till det.

Är det inte bara 6:an som gått överstyr? Lade till det.

Snygg justering!

Jag tycker jag passar in på Nivå 6 men på gränsen till Nivå 8 :smiling_face: Vart tog Nivå 7 vägen? :joy:

1 gillning