Var placerar man bilen enligt fyra-hinkar-modellen?

Hej
Jag kommer inom en snar framtid köpa bil för ca 230 000 kr, efter att ha varit billös några år. Frågan slog mig var den borde ligga i fyra hinkar-uppställningen? Jag tänker mig lägga in den för hur mycket den är värderad på car.info, sen räkna bort några tusen i månaden och ibland stämma av mot car.info.
Då anser jag den vara att betrakta som en hyfsat rätt prissatt, hyffsat likvid tillgång, som dock alltid kommer minska i värde.
Boendet har jag i mellanriskhinken och det behöver per defition behöver öka i värde, så bilen borde också ligga där, är min spontana tanke.
Någon input?

1 gillning

Man kan göra på lite olika sätt och det finns inget rätt svar. Det som jag vet att folk gör är:

1. Inte ta med den alls
  2. Ta med den i bufferthinken utifrån att det ändå är rätt lättsålt och något som minskar i värde
  3. Tar med den i mellanriskhinken enligt din definition vilket fungerar bra.

Jag själv brukar tänka på bilen som en tärande tillgång. Det vill säga en tillgång som beter sig finansiellt som en skuld (minskar i värde och genererar utgifter) och därmed har jag den i bufferthinken. Sen är å andra sidan vår bil inte värd supermycket pengar så det slår inte så mycket.

2 gillningar

Tack för svaret, Jan.
Min bufferthink kommer bli ganska snedvriden om jag lägger den där, iallfall till det den är värd idag, så det får nog bli mellanriskhinken. Jag tänker att det är lite mycket pengar att inte ta med alls.

Jag hade nog lagt den i bufferthinken. Sparkonto, kontanter, inkomstförsäkring, bil och blocketvaror räknas in här :slight_smile: Hur menar du med snedvriden? Skiter det sig kan du snabbt sälja den.

Jo det är sant. Men min buffert vill jag ha på drygt 100 000 kr likvida medel.
En bil är inte helt likvid, säljs inte lättvindigt, och är värd dubbelt så mycket som hinkens mål. Snedvriden i den aspekten. I mellanriskhinken kommer bilen stå för en mindre andel, och lägger sig, för mig, närmre boende än blocketvaror, i nödvändighet.

1 gillning

Jag skulle inte räkna med den alls. Om jag skulle räkna med den skulle jag fundera på i vilka situationer pengar ska plockas ur hinkarna, typ: ska du sälja bilen om diskmaskinen går sönder? Eller om du är utan jobb ett par månader?

3 gillningar

Tycker absolut inte att bilen hör hemma i bufferthinken. Enligt mitt sätt att se det så gör ju bilinnehavet i sig att du skall öka bufferthinken, då bilen är en typisk buffert slukare. Samma sak med vitvaror, skidutrustning, golfutrustning etc. Det är bara prylar du har ingen del av din förmögenhet. (Samlar objekt undantaget)

1 gillning

Jag kommer inte sälja den för att täcka upp någon utgift, men jag vill ha den i kalkylbladet av samma anledning som boendet, det är ett innehav som är värt en ansenlig summa.

Har funderat ett varv till. Skall den med så bör den ligga i mellanriskhinken. Min åsikt grundar sig i att den är en utbytbar tillgång likt boendet. Boende realiseras sällan för att täcka andra utgifter men övervärdet ger möjligheter att byta det mot ett annat boende, två mindre etc. Samma sak gäller för bilen. Bra att ha koll på att en eventuell skuld på bilen är mindre än dess värde.

1 gillning

Ju mer man hör om dessa hinkar, desto mer förvirrande blir det. Fundera på hur man ska kategorisera en bil eller ett hus, what? :grin: Vad är syftet?

1 gillning

I mitt fall inget mer än att det är kul att ha koll på totalekonomin. Ingen praktisk betydelse.

1 gillning

Håller med om att det kan bli lite stökigt. Men samtidigt finna ett lugn i att det finns en struktur med vart ens kapital hör hemma.

Är ju lite konstigt att tänka. Jag behöver inga likvida medel då jag har 1mkr tillgängligt i mitt hus värde. Eller att för minsta lilla behöva sälja av fonder…

Samt för egendel hindra mig från att göra ”roliga” affärer utan istället försöka fylla på i rätt ordning utifrån risk och placering…

Kan hålla med dig, ibland dras man med i ett överteoretiserande.