Belånar huset med pengar som jag sen köper värdepapper för som jag sen belånar och köper mer värdepapper för
Skulle säga att risk ligger i likviditet och driftöverskott.
Att investera i fysiska fastigheter eller ett eget företag etc. är riskabelt på så sätt att det är svårt och tar lång tid att likvidera och än svårare/omöjligt att sälja delar av.
Medan delar av en fond tar 3 dagar att fimpa om så skulle behövas.
Att låna pengar till investering när du har ett genomsnittligt driftöverskott på 1500 spänn i månaden är riskabelt, för det räcker att du blir sjuk i en vecka och kylen går sönder, så skiter det sig.
Har du 30.000 över varje månad, så är det betydligt mindre riskabelt att låna samma summa pengar.
Själva spekulationsdelen ser jag, personligen, inte som en nämnvärd risk så länge det är ett vettigt innehav
Själv har jag också en liten värdepapperskredit på Avanza. Jag motiverar det med att jag amorterar motsvarande belopp på mitt bolån. Den billigaste räntan hos Avanza är lägre än min bolåneränta. På så sätt minskar jag den ränta jag betalar, utan att skulderna ökar.
Om börsen verkligen skulle falla snabbt kan jag återbetala Avanzalånet med kontantbuffert och genom den likviditet jag har genom månadslönen.
Jag ligger strax under 1.1x hävstång för pensionsportföljen (indexfonder) och strax under 1.25x för en något aktietiltad allvädersportfölj. Samt 1.4x för en full blown allväders på nordnet
Rimligt men inte riskfritt, vi kan stå inför ett lost decade eller två vad gäller “aktier”, det vet man aldrig Alltid bra att föreställa sig hur man hade reagerat om det står i rött i 15 år och hur man hade mått över sin strategi då.
Står det rött så handlar man mera Du kan ju alltid välja att betala av krediten istället för att nyspara. Känns lite överdrivet att prata om 15 röda år, hur många i detta forum skulle orka buy and hold under en sådan lång negativ period?
Detta behöver så klart hanteras för att det alltid ska fungera, att belåningen hålls på en nivå där nyssparandet kan sänka krediten till önskad nivå på en rimlig tid.