Värderingskonflikt - skillnad på vad följare vill ha mot vad de behöver mot vad som ger betalt

Flera av er har noterat att en RikaTillsammans version 3.0 håller på att födas. Jag kommer snart inkludera er och be om er hjälp att samskapa det. Men innan dess skulle jag vilja bolla en stor värderingskonflikt som jag går och bär på. Se det här som ett provprat där jag tänker högt.

Bara för att ta ett exempel från diskussionen om investeringstrappan.

Bortsett från många av er trogna i forumet så upplever jag att:

• Det finns en önskan där ute är att prata om saker högre och höger ut på trappan. Liksom: “Vi kan allt om indexfonder redan”, “Indexfonder är tråkigt”, “Vad är nästa steg efter indexfonder?” m.m. Jag upplever ett tydligt “drag” åt annat än indexfonder - se bara vad som hände när jag tonade ner de egna portföljerna till fördel för LYSA eller allmänna kommentarer här i forumet. Dvs. att hålla kvar vid indexfonder upplever jag som att stå i motvind på kort sikt.

• Ju högre och höger ut på trappan du kommer, desto enklare är det för mig att ta betalt. Längst upp skulle jag utan problem kunna ta t.ex. 7 % på rest kapital, 100 000 SEK i förskott och kanske till och med aktieandelar i form av sweat equity. Längst ner till vänster betalar LYSA en engångsersättning om 200 kr per ny kund. De flesta som hänger i communityn är redan dessutom kunder, då ca 10 - 25 % av alla Lysas kunder kommer från RT.

• Jag bli konstant kontaktad av folk som vill köpa reklam och exponering från “enskikda nischaktier” och uppåt. Jättenkelt att boka gäster, live-event om vi skulle vilja det m.m. När det gäller indexfonder så har jag fortfarande på 10 år inte ens lyckats få hit Länsförsäkringar Global trots många försök. SPP vill bara skicka sina aktiva förvaltare m.m.

• Det de flesta skulle enligt min mening behöva är mer av indexfond och mindre av allt annat. (givet att målet är att tjäna pengar så klart).

Så här kommer första konflikten:

Ska jag ge den stora massan det som de vill ha eller det som de behöver?

Den andra konflikten blir:

Om jag ger dem det som de behöver och står kvar vid indexfonder så får jag i dagsläget inte ihop affären ekonomiskt.

Och här hamnar jag i rävsaxen. Jag har försökt balansera det genom att ha några fåtal samarbeten - men problemet är att även här hamnar jag i en “dålig” spiral. Genom att inte ha så många samarbeten så uppfattar vissa människor varje samarbete som en implict rekommendation. Det i sin tur gör att jag får kommentarer om att vi är off-brand eller inte håller vår filosofi. Tänk t.ex. Eric Strand eller Coeli-grabbarna. Jag får alltid massor av feedback kring det och att jag säljer ut mig. Tänk då hur det vore med att ta in t.ex. en annan aktör som dessutom inte har de värderingarna som Eric, Andreas och Henrik har. Därav hamnar jag:

Ju mindre samarbeten och reklam jag har, desto mer känsliga blir folk för den reklam / samarbeten som faktiskt kommer.

Ja, jag tror att ni fattar problemet. Och innan vän av ordning gör samma slutsats som SvD - dvs. “men Jans bolag har hög omsättning och vinst”. Håll i åtanke att jag har jobbat många timmar i veckan, som nu t.ex. där jag konsultar 3 dagar i veckan och jag har varit slarvig med att särredovisa inkomster/kostnader på rätt bolag (i en helägd koncern spelar det ju inte jättestor roll). Men kontentan är att de senaste 6 månaderna har RT gått med förlust om det ska betala marknadsmässig lön (under statlig skatt) för mig och Caroline. Särskilt eftersom jag har en önskan att gå ner i arbetstid till normala 40h veckor och caroline också har lite åsikter om mängden av mina arbetstimmar.

Därav mina funderingar, experiment med reklam och lite annat. Så tänker jag, hur tänker ni?

33 gillningar

Det beror på vilen roll du vill att RT ska ha framgent. Om du vill fortsätta utbilda och vara småspararens vän är svaret (enligt mig) enkelt. Fortsätt med indexfonder, långsiktighet, och så vidare.

Hur menar du? Bär inte forumet sig utan de extra intäkterna? Om du behöver tumma på dina värderingar för att kunna driva forumet tycker jag du ska stänga forumet.

Om det handlar om att du vill öka din intjäning och vill använda forumet som en inkomstkälla får du själv avgöra huruvida du tycker det är värt det. Jag har stöttat RT för att det är en fristad där man kan få sunda råd kring ekonomi. Om det börjar promotas nischaktier och aktiv förvaltning kommer jag råda folk att söka råd på andra ställen.

Edit: Läste om mitt inlägg och tror det kan tolkas som väl negativt. Det var inte min avsikt.

Min poäng är att ditt namn medför tyngd @janbolmeson. Så sent som i helgen hade vi vänner över på middag och när vi började prata ekonomi så sa en: “Ja, det är ju det Bolmeson rekommenderar.”, som att det var sanning och slutdiskuterat.

Du har kanske inte bett om det mandatet, men du har fått det. Och med mycket makt kommer mycket ansvar. Helt ärligt tror jag det vore bättre (för användaren) om du tog in lite mindre relaterade sammarbetsparnters, än att du ger utrymme för alternativa investeringar och företag som konkurrerar med “RT-filosofin”.

31 gillningar

För min del hade jag inte haft några som helst problem med reklam, samarbeten med kommersiella partners eller liknande över huvudtaget. Vare sig det är inom det privat ekonomiska eller annat. Oavsett om ni direkt rekommenderar en produkt eller bara ger plats till reklam.

Angående innehållet så tycker jag ni själva är absolut bäst på att styra riktningen.

Jag tycker inte varje avsnitt måste vara packat med framforskad information om de mest populära teman ni har. Det är en väldigt bra pod även när det är lite mindre förberett.

8 gillningar

8 gillningar

Jag förstår din konflikt, om ni ska ha reklam se till att ha reklamkällor som ni har godkänt, för annars kommer ni antagligen få reklamköpare som kommer vilja avvika från fakta och faktiskt använda sig av kortsiktigasvängar / händelser för att välja deras produkt istället.

Hoppas att ni förstår vad jag menar.

4 gillningar

Utan att veta vad som skänker dig pengar…

Det hade varit helt okej att få mindre gratis och få mer som patreon, I syfte att få in fler patreons.

Det är ju inte ovanligt i poddvärlden att bara varannat eller var tredje avsnitt är gratis.

18 gillningar

Hur ser marknaden ut för reklam som inte har med finansmarknaden att göra? Tänker att det finns andra branscher som också kan vara intresserade av att rikta in sig mot segmentet som hänger på forumet?

18 gillningar

Ja som veteran pod lyssnare är man van att helt plötsligt få reklam om strumpor eller onlinekurser mitt i programmet. Absolut inga problem. :grinning:

6 gillningar

Jag tänker att det går att bjuda in externa nischade gäster under någon form av “pitch” eller “roast”-tema där de får dra sina idéer väl medvetna om att det kommer leda till diskussioner och synpunkter i forumet.

När det gäller reklam har tidning, poddar etc öppet för annonsörer som de inte på något sätt står bakom och det står tidningen publicisitiskt fritt att kritisera sina annonsörer, givetvis med risk att de slutar annonsera. Redan idag kommer det reklam på Youtube vid dina avsnitt som alla förstår att du inte står bakom, även om de finansierar dig genom ersättning från Youtube.

Jag tror att en tydlig publicistisk policy och märkning av samarbeten kan fungera samt uppmuntra till dialog på forumet.

3 gillningar

Jag skulle säga att du behåller RT som det är och acceptera att det inte ger intäkter nog. Sen med den trovärdighet du då behåller säljer du mer riktade konsulttjänster.

Jag tror att egenskaper som trovärdighet och ärlighet kommer värderas högt framöver. Och att om du tummar på det tappar du hela affären. Bygga upp ett bra rykte tar tid att riva det går fort.

Jag tycker att du redan har glidit i innehållet från hög kvalite till medel. Sen förstår jag att du behöver dra in deg. Men vänta och se jag tror din tid kommer mycket snart om du bara står vid det du tror på.

Mvh
Fredrik

12 gillningar

Why not both?

Desto större ni blir desto fler kommer önska “Gör mig rik över en natt”-investeringar och “tekniska analyser”. Jag personligen tror att dessa blir aldrig nöjda om de inte får det de frågar efter.

Separera Rikatillsammans på något vis där du har en avdelning med index/riskspridning och ha en annan avdelning som är mer orienterad kring alternativen till det.

Typ “Rikatillsammans Classic” och “Rikatillsammans TA”. “TA” delen är då lättare att ta in reklam på med alternativa verktyg/metoder/analyser/investeringar, utan att det strider mot “Classic”

8 gillningar

Skriver nedan lite öppet och möjligen ostrukturerat, då det är en rätt nyanserad frågeställning:

Gällande första konflikten: Du tar på dig för mycket. Läs din egen formulering, “Ska jag ge den stora massan det som de vill ha eller det som de behöver?”. Problemet blir att om formuleringen nu speglar din inre konflikt, så har du medvetet eller inte satt dig själv på en pedistal, alternativt som slav.

Någon form av balans måste finnas mellan vad du själv tycker är intressant, vad andra tycker är intressant och som inte bryter mot din egna filosofi. Du ska inte gå till jobbet och pumpa ut saker du inte tror på. Samtidigt finns det fler vägar än “trappan”, det finns “alternativ” evidensbaserad investering som säkert flera kan uppskatta. Jag tror inte att det är just index som är väsentligt för dig, utan snarare att det är låg kostnad, medveten risktagning, diversifierat och, enligt empirisk & teoretisk forskning, en fungerande strategi. Det öppnar åtminstone lite fler dörrar för samarbeten?

Utöver detta, så tror jag att man hittar lite av svaret i frågorna som folk ställer. “Vad är nästa steg”? Indexfonder är tråkigt. Jag håller med. Men det går att göra båda och, gärna med en överväldigande majoritet i index eller något som liknar index. Jag vet inte hur du känner, men det känns inte som att det går emot RikaTillsammans-filosofin att ge konkreta tips på vad som kan vara passande att ha i lekhinken. Varför? För att genom att ha 10% att pilla, leka och sabba med så orkar man hålla i dem andra tråkiga 90%.

Den andra konflikten är betydligt svårare. Beror även på hur du känner över första konflikten, om det är svart-vitt eller någon form av gråskala (läs 90-10 ovan) är okej. Jag vet inte hur stor del av mer “lekhink” du är filosofiskt OK med, och huruvida den andelen av innehåll i Podden skulle vara tillräckligt för att lägga mat på bordet.

Kanske som någon skrev ovan, att lägga fler avsnitt på Patreon istället? Jag tycker personligen inte att det är rimligt att jobba såpass mycket som jag vet att du gör och behöva oroa sig över den här frågan. Jag tycker även du bör kunna få till samarbeten utanför finansvärlden? Någon produkt eller tjänst som du använder och kan stå bakom, kanske ta kontakt med dem?

Lite avslutande så måste jag säga att jag blir lite besviken på ett par inlägg här i tråden. En allt-eller-inget mentalitet är inget jag förespråkar. Att vara intellektuellt nyfiken och undersöka alternativ inom investeringar behöver inte innebära att man förespråkar dessa alternativ. Det största RikaTillsammans har gett mig är inte “följa Jan slaviskt”, utan vidare tryckt på vikten av att tänka själv, och lära sig att tänka själv.

Som @K.et skriver kan en uppdelning definitivt vara intressant. Inom hinken “allt utom index” så finns det såå mycket skitinformation där ute. Allt från youtubers till finanstwitter. Det är väl inte dumt att kunna erbjuda, till dem som vill, gediget material? Säg att någon till exempel är väldigt intresserad av att köpa enskilda aktier. Lägg upp en studie som visar att bolag som går med vinst överpresterat bolag som inte går med vinst, så plötsligt så kanske folk kan lära sig att, i sin lekhink, åtminstone köpa bra bolag? Här finns en oändlig oas med material som kan läggas upp och göras tillgänglig. Om du dessutom lägger vissa exklusivt för Patreon-medlemmar så har du plötsligt skapat lite mer intäkter.

Hoppas att mina ord hjälper och inte stjälper,
André

33 gillningar

Inte för att jag vet om det hjälper dig/er men mitt råd är att göra som du vill, uppskattas det inte av alla så är det ingen som tvingar dem att hänga här på forumet eller följa avsnitten. Är ju er skapelse och ni bestämmer över den.
Jag tror dock att de flesta stannar. :pray:t2:

5 gillningar

Avsnitt om indexfonder är lite som när Gillette utvecklade rakhyveln Mach3, den är så bra att alla deras produkter efter är helt onödiga.

Jag tycker ändå det är intressant med avsnitt om annat än indexfonder även om jag personligen inte investerar i produkterna. Det ger lite allmänbildning. Också intressant med avsnitt liknade det med Eric Strand om vad pengar är och lite större om ekonomi.
Avsnitten om bilköp och värmepumpar gillade jag också. Gärna fler såna om andra privatekonomiska händelser.

Reklam funkar men helst inte för finansiella tjänster.

14 gillningar

Det här tycker jag det är det absolut viktigaste av allt som har skrivits här.

Jag tror det finns en lösning på situationen utan att det strider mot dina värderingar men essensen är just den här meningen. Lägg fokus på det DU brinner för. Sen behöver det inte att vara att gå emot dina egna värderingar att ändå göra content kring alternativa investeringar. Vi kan alla behöva lite mer medvetet chaos i livet ibland :slight_smile:

8 gillningar

Som jag uppfattar det finns det gott om bondfångare som vill tjäna pengar på oetisk marknadsföring. Dessa ligger i spannet enskilda nischaktier och uppåt. Under den nivån ser jag inga problem med att presentera, diskutera eller marknadsföra olika alternativ. Jag uppfattar att de flesta grupper och fora som finns handlar just om spekulation snarare än “tråkigt” investerande. Det kunde rentav vara bra att helt enkelt sluta med eller begränsa innehåll relaterat till spekulation. Det behöver inte förbjudas men det kan placeras på ett sätt som gör att det inte blir så tongivande. Att göra likadant som med de politiska ämnena vore också en variant. Man förutsätts så att säga vara intresserad av “tråkigt” investerande och andra “neutrala” ämnen för att alls platsa på forumet. Sedan kan man ju i lekhinken ha lite blandat smått och gott. Den som vill vara på forumet specifikt för att diskutera lekhinksfrågor borde nog söka sig en alternativ lekplats.

Jag tycker inte att Eric Strand eller Coeli är något negativt. De tillför bra innehåll. Däremot vore det sannolikt bra med en breddning gällande sådant. Idag uppfattar man lätt att ju inom facket aktiv förvaltning rekommenderar Coeli. Det vore väl utmärkt om Didner & Gerge, Lannebo eller några andra kunde komma och prata också. Då skulle det bli mer balanserat. Sedan ska ju de som kommer gärna ha något track record att visa upp. Även om “forskningen” inte är på deras sida så är det ju givande att få en bild av deras arbetssätt och tänk.

Jag tycker också att en breddning till andra samarbeten inom området privatekonomi i bredare mening vore värdefulla. Jag menar då alternativa banker, fintech-företag och alla möjliga som påstår sig kunna hjälpa folk att spara pengar, strukturera sin ekonomi eller skapa nya möjligheter kunde få vara med på ett hörn. Det är värdefullt med en “Plus-liknande” granskning där olika koncept förklaras och reds ut med kritiska frågor. Det är också intressant att höra om vad olika kunniga personer tror om framtiden och olika utvecklingstrender. Det är lite folkbildning helt enkelt.

9 gillningar

Vore det en inte en variant att försöka tänka stort och utanför boxen? Nu menar jag typ att köra ett samarbete med TV4 och prova att skapa ett veckomagasin om privatekonomi. Det skulle inte alls behöva se ut precis så men vara i av det stuket. Det framstår som att forumet har en ganska homogen skara aktiva följare. Om nu målet är att nå ut till bredare grupper så verkar det väl mer naturligt att vända sig dit där de bredare grupperna finns än att tänka att de ska hitta till forumet. Iom att Aftonbladet, Expressen och alla möjliga idag har webkanaler så vore det ju fullt möjligt att nå ut även utanför det traditionella TV-mediet.

Poängen här skulle alltså inte vara att hitta några nya budskap, samarbeten eller liknande. Idén handlar om att ta det som redan finns och förpacka det på ett sätt som passar en bredare målgrupp. Det skulle till och med kunna gå att köra ett Lyxfällan-format där gruvarbetaren Kjell-Åke får sin spretiga portfölj med aktiva fonder rannsakad.

17 gillningar

Money Guy Show och Rational Reminder förespråkar (mer eller mindre) enbart indexfonder, själva investeringsprocessen är ju bara en liten del. Det finns så otroligt mycket mer när det kommer till ekonomi. Allt från hur man ska tänka kring alternativkostnad, buffert, kreditkort etc till bostadsköp och hela processen runt det.

Finns ju även hur många samarbeten som helst som inte rör just aktivt förvaltade fonder eller liknande - livförsäkringar, börspsykologi (man har någon författare i ämnet som får pitcha sin senaste bok i avsnittet), elbolag etc. Bara fantasin sätter gränser egentligen.

Som någon annan skrev behöver inte reklamen vara just ekonomirelaterad, finns ju massvis med överlappande målgrupper.

14 gillningar

Jag tänker att du och Caroline har skapat en mycket tydlig profil, där man känner sig trygg med era värderingar kring ekonomi. Det är så himla BRA och bidrar till ert höga anseende. Man känner att ni, precis som Småspararguiden, står på småspararnas sida.

Med det sagt så har jag absolut förståelse för ditt dilemma. Degen måste in, s a s. Jag ser dock att det visst går att bredda RT och du har fått en del input här i tråden redan.

5 gillningar

Jag måste börja med att tacka för en bra podd. Underhållande dynamik mellan Jan och Caroline:) Dessutom ett av Sveriges bästa forum som spänner över ett jätteområde med allt från bilar till vin. Vardags/privatekonomi är så mycket mer än bara investeringar. Jag tycker podden har varit bra på att ta upp allt från, tex livsstil, pension, bolån, ädelmetaller, företagande mm mm, fortsätt med det. Håller med om och tycker podden självklart ska rekommendera index, och det borde även vara huvudspåret och rekommendationen framöver. Det finns så mycket mer i vardagsekonomin att göra avsnitt om, gillar tex avsnitt som är allmänbildande som tex om Riksbanken, vad pengar är, hur lån och obligationer fungerar, djupdykningen i böcker som senaste avsnitten mm mm, fortsätt gärna med sådant. Sen finns ju alltid alternativa investeringar för lekhinken att diskutera för den som är högriskbenägen. Och reklam tycker jag ni kan ha, det är man så van vid i alla fall, intäkter förtjänar ni verkligen.

7 gillningar